روزنامه‌ «ایران» به فرمت ۲۵ سال قبل برگشت + عکس

روزنامه «ایران» صبج امروز (اول بهمن ماه) به مناسبت سالروز تاسیس خود، با نمایی از فرم نخستین روزنامه منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» که اول بهمن ماه سال ۷۳ پا به عرصه مطبوعات گذاشت، امروز در سالروز بیست و پنجمین سال تاسیس خود، با نمایی از فرم نخستین خود روی پیشخان روزنامه‌فروشی‌ها آمده است.

جواد دلیری، سردبیر روزنامه «ایران» یادداشتی را در شماره صبح امروز به این مناسب نوشته، که در بخشی از آن آمده است:

«۲۵ سال پیش در صبح بارانی اول بهمن ماه ۱۳۷۳ ایران روزنامه‌ای تازه؛ به میان مردم آمد تا صدایی برای نسل نو باشد. ایران روزنامه‌ای رنگی با شعار بخوان ایران بخوان آمد تا حلاوت تنوع و تفاوت را در ذائقه نسل نو ایران جاری کند ... اینک پس از یک عمر فراز و نشیب، روزنامه ایران، امروز در سکوت و غربت و آرام، بدون سر و صدا وارد بیست و پنجمین سال فعالیت خود می‌شود و چند روز دیگر هفت هزارمین شماره خود را نیز منتشر خواهد کرد.

روزنامه ایران مولود دوران سازندگی است. انتشار و راه‌اندازی آن مرهون نوگرایی شجاعانه و عمل‌گرایی خردمندانه مرحوم آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و تفکر مردان رسانه‌ای و جمعی از نخبگان فرهنگ و سیاست آن دوران بود که سودای تغییر فضای خبری کشور در سر داشتند. «ایران» با این تفکر که رسانه چون معبر و ایستگاهی است که قطار توسعه فرهنگی و سیاسی جامعه از آن عبور می‌کند با موضوع و محتوایی نو و متفاوت پایه اصلی نظام رسانه‌ای خلاق و مبتکر شد.

از آن روز تا امروز سه نسل روزنامه‌نگاری کنار یکدیگر این رسانه را به موجودی برومند تبدیل کردند. نسل اول روزنامه‌نگاران موسپید و کهنه‌کار، نسل دوم، مردان پرشور و با دانش سال‌های آغازین دهه ۷۰ و روزنامه‌نگاران جوان امروز که با استفاده از دانش دو نسل گذشته و تجربیات خود هدایت این رسانه را بر دوش دارند.

«ایران» امروز متفاوت از «ایران» ۲۵ سال پیش است، نسل جدید و مطالبه‌گر، کشور توسعه‌مدار و ... نیازمند نسخه‌ای تازه از رسانه‌نگاری است. «ایران» به عنوان یک رسانه که پلی میان دولت و مردم است، باید سیاست و استراتژی خود را بر دو محور پرسشگری و پاسخگویی بنا نهد ... هرچند روزنامه ایران به روزنامه دولت مشهور است اما خود را روزنامه‌ای مردمی و متعلق به آنان و بازتاب دهنده همه ارکان ایران اسلامی می‌دانیم. تلاش کرده و خواهیم کرد که چگونه می‌توان هم روزنامه حرفه‌ای بود و هم نقاد و پرسشگر. می‌خواهیم در عصر جدید فضایی ایجاد کنیم که مخاطب را با روزنامه آشتی دهیم و تکنولوژی جدید را به خدمت روزنامه‌نگاری سنتی درآوریم. »

فریدون صدیقی نیز در یادداشتی نقش روزنامه «ایران» را در فضای رسانه‌ای کشور مورد بررسی قرار داده است. 


روزنامه «ایران» صبح امروز ( اول بهمن ماه ۱۳۹۷)

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید