در گزیده اخبار سیاسی ۳۰ دی بخوانید؛

تاکیداتی درباره رایزنی برای تغییر بودجه/ادعای جدید ترامپ درباره نابودی داعش/کشف باند قاچاق نقره

کشف باند قاچاق نقره از چین، اجرای ۴۸ پروژه استراتژیک عمرانی و زیربنایی در سواحل مکران، دیدار و گفت‌وگوی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با مراجع عظام تقلید، وضعیت خرید خدمت سربازی در بودجه ۹۸، مصوبات مهم مجلس؛ از منع بکارگیری ماهواره تا هدفمندی یارانه‌ها، احتمال سفر برهم صالح به واشنگتن برای معافیت از تحریم‌های ایران، ادعای جدید دونالد ترامپ در مورد نابودی داعش، صدور حکم قطعی پرونده ۵ صراف و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، سی اُم دی ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، در اختتامیه همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری چابهار، معاون وزیر دفاع و دبیر ستاد توسعه سواحل مکران گفت: ۴۸ پروژه استراتژیک عمرانی و زیربنایی در سواحل مکران در حال اجراست.

همچنین فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر لزوم تامین امنیت منطقه توسط ساکنان آن، از همکاری با برخی کشورهای همسایه در تامین امنیت منطقه خبر داد. امیر خلبان عزیز نصیرزاده  با اشاره به اعلام خروج نیروهای آمریکا از برخی کشورهای منطقه، اظهار کرد: اعلام خروج از منطقه از سوی آمریکایی‌ها، بیانگر شکست طرح‌ها و برنامه‌های آن‌ها در منطقه و پیروزی و موفقیت عزت‌مند ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام و مراجع تقلید حضرات مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی در این دیدارها به ارائه گزارشی از اقدامات سپاه و بسیج در حوزه محرومیت زدایی و مردم یاری و اجرای پروژه‌های عمرانی و اشتغال‌زایی در نقاط کم برخوردار و محروم کشور پرداخت.


وزارت اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی باند قاچاق سازمان یافته زیورآلات نقره چینی به داخل کشور را کشف و ۹ نفر از قاچاقچیان را دستگیر کردند. بر اساس اعترافات به دست آمده از متهمان، این باند از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲۳ تن زیورآلات نقره به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان (قیمت کارخانه‌ای) قاچاق کرده‌اند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۸، در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق، گفت‌ کهخرید خدمت سربازی در بودجه ۹۸ پیش‌بینی نشده است.  محمد مهدی مفتح همچنین بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس برای اولین‌بار از خبرداد.

در همین رابطه معاون پارلمانی رییس جمهور در نشست شورای معاونان امور مجلس وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تشریح ویژگی‌های بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور، از تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها درخواست داریم که به دلیل کار کارشناسی که انجام شده است، از رایزنی‌های دوباره برای تغییر بودجه اجتناب کنند.

همچنین محمود نگهبان سلامی از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر اختصاص مالیات وصولی از آستان قدس رضوی و موسسات و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام برای تکمیل و تجهیز مدارس خبر داد.


مصوبات مهم مجلس؛ از منع بکارگیری ماهواره تا هدفمندی یارانه‌ها

در ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس بنا به اکثریتی که در هر دوره در اختیار داشتند به تصویب قوانینی پرداختند که شاید در سال‌های اولیه به ساختارهای اصلی نظام و قوانین سخت افزاری و در سال‌های بعدی به موارد نرم‌افزاری اختصاص داشته است. البته صرف پرداختن به قانونگذاری نمی‌تواند ارزیابی کاملی از عملکرد مجالس در ادوار مختلف را به دست دهد، چه اینکه در کنار قانونگذاری، عملکرد نظارتی مجلس و برخی رویدادها و وقایعی که مجالس هر دوره به آنها پرداخته‌اند نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد.


یکی از اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با اشاره به اینکه این کشور می‌خواهد هم‌زمان با تهران و واشنگتن رابطه داشته باشد، افزود: دولت عراق قصد دارد یک هیات بلندپایه به ریاست برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور به واشنگتن بفرستد تا در رابطه با معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا گفت‌وگو کنند.

همچنین رئیس ائتلاف الوطنیه عراق ادعای یک نماینده پیشین عراق مبنی بر دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و گفت‌وگو در رابطه با برخی پیشنهادات سفارت ایران را تکذیب کرد. اخیرا یکی از نمایندگان پیشین پارلمان عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شده بود که ایاد علاوی، یکی از رهبران جریان سوکولار عراق و رئیس ائتلاف "الوطنیه" در خانه خود با ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و در رابطه با "برخی پیشنهادات سفارت تهران در بغداد به یکی از رهبران سیاسی" گفت‌وگو کرده‌اند.


دونالد ترامپ در یک سخنرانی از هدف خود برای خارج کردن نظامیان از سوریه دفاع کرد و مدعی شد که تاکنون به خاطر کشورهای دیگری همچون سوریه، ایران و روسیه که با خطر داعش مواجه بوده‌اند در صدد نابود کردن داعش بوده است اما اکنون تصمیم دارد افرادش را به خانه بازگرداند.


شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی احکام ۵ صرافی که با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارزهای مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده و با این اقدامشان موجب افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی گردیده بودند را صادر کرد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (یک شنبه) سی اُم دی ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

ایسنا - رساپور


نظر خود را ثبت کنید