مروری بر کارنامه سلطانی‌فر در معاونت مطبوعاتی

محمد سلطانی‌فر در مدت یک سال و ۲۷ روزی که بر صندلی معاونت امور مطبوعاتی تکیه زده بود، درباره بهبود و تغییر شرایط بیمه خبرنگاران، اهدای وام و تسهیلات، کاهش مشکلات کاغذ و ... وعده‌هایی داد که به برخی از آنها جامه عمل پوشانده شد و برخی هم عملی نشدند.

به گزارش ایسنا، محمد سلطانی‌فر بهمن ماه سال ۹۲ با معرفی حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وقت) و امضای علی جنتی (وزیر ارشاد وقت) ریاست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها را بر عهده گرفت و پنجم اردیبهشت سال ۹۵ این سمت را به گیتا علی‌آبادی واگذار کرد. او در نهایت پنجم دی ماه ۹۶ با حکم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین حسین انتظامی در معاونت امور مطبوعاتی شد.

اما سلطانی‌فر پس از گذشت یک سال از حضورش در این سمت، استعفا کرد و نامه استعفای او امروز (دوم بهمن ماه) از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته شد.

سلطانی‌فر در طول مدتی که در معاونت امور مطبوعاتی حضور داشت، تغییراتی را در طرح‌های پیشین اعمال و با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط برای خبرنگاران، طرح‌های جدیدی را نیز ارائه کرد.

او مدت کوتاهی پس از حضور در معاونت مطبوعاتی در نشستی با دبیران مناطق هشت‌گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین اولویت‌های معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷ را عنوان کرد؛ سلطانی‌فر با تاکید بر لزوم تمرکز بر محتوای رسانه‌ها در سال ۹۷، «آموزش، حمایت هدفمند و توسعه کیفی رسانه‌ها» را از مهمترین اولویت‌های این معاونت در سال جاری عنوان کرده بود.

بر همین اساس در این گزارش تلاش شده است تا اتفاقات مهم کارنامه حرفه‌ای سلطانی‌فر در زمان حضورش در معاونت مطبوعاتی مرور شود.

معافیت معاونت مطبوعاتی از پیگیری بیمه خبرنگاران  

یکی از موضوعات مورد توجه سلطانی‌فر، وضعیت بیمه خبرنگاران بود. او از همان ماه‌های نخست راهکارهای جدیدی برای بیمه خبرنگاران ارائه داد و تصمیم گرفت شکل حمایتی از خبرنگاران را به همان شیوه سنتی بازگرداند. بر این اساس معاونت مطبوعایت تصمیم گرفت تا بیمه خبرنگاران را بر عهده مدیران مسئول بگذارد و دیگر خودش مسئولیتی بر عهده نداشته باشد.

پیش شرایط بیمه خبرنگاران به ویژه در دوره حضور حسین انتظامی اینگونه بود که هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ اما سلطانی‌فر ترجیح داد، با تعطیل کردن طرح‌هایی همانند اشتراک مجلات و بیمه، هزینه بیمه خبرنگاران را به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگرداند و در مقابل مدیران مسؤول موظف شوند که نیروهای خودشان را بیمه کنند.

سلطانی‌فر مرداد ماه سال جاری در تایید این گفته خود و درباره تعهد معاونت مطبوعاتی در قبال بیمه خبرنگاران، به ایسنا توضیح داد: رسانه‌ها دیگر موظف نیستند که به ما لیست بدهند و خودشان موظفند نیروهایشان را بیمه کنند. دیگر مدیران مسؤول در قبال نیروهایشان متعهد هستند و نه معاونت مطبوعاتی.

او همچنین با این باور که سال‌های سختی از نظر سلامتی در انتظار خبرنگاران است، گفته بود: «چون می‌دانستیم که امسال و سال‌های آینده از لحاظ بیماری سال‌های خوبی نخواهد بود بیمه تکمیلی را برای خبرنگاران در نظر گرفتیم. بر این اساس کلیه خبرنگارانی که عضو صندوق هنر باشند، تماما عضو بیمه تکمیلی می‌شوند که حدود دو سوم هزینه‌های درمان آنها را ما به عنوان صندوق هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌کنیم.»

سلطانی‌فر همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که با اجرای طرح بیمه تکمیلی از ٢٦ مرداد ماه، ۳۰۰۰ نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند که از مبلغ ۸۰۰ هزار تومان حق بیمه تکمیلی، یک سوم آن توسط خبرنگار و دو سوم آن نیز توسط وزارت ارشاد پرداخت خواهد شد.

وام‌های ۲۰ تا ۱۷۰ میلیونی به کجا رسید؟

سلطانی‌فر تابستان امسال به‌یکباره در یک نشست استانی، اعلام کرد که شرایط دریافت وام‌های ۲۰ تا ۱۷۰ میلیونی را برای خبرنگاران فراهم کرده است. هر چند که بر این وعده چند باری از سوی او تاکید شد، اما در نهایت نتوانست شکل عملیاتی به خود بگیرد.

صحبت‌های سلطانی‌فر درباره اعطای وام به خبرنگاران، در ابتدا واکنش‌های زیادی را در میان اهالی رسانه به دنبال داشت. برخی عنوان کردند سخنان او به اشتباه در رسانه‌ها منعکس شده است اما اندکی بعد در صفحه شخصی‌ او در توئیتر باز هم این وعهده مورد تاکید قرار گرفت؛ سلطانی‌فر بار دیگر در توئیتر خود اعلام کرد که به‌زودی وام‌های ۲۰ تا ۱۷۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد به خبرنگاران اعطا می‌شود.

او همچنین آبان ماه درباره آخرین وضعیت وام خبرنگاران، به ایسنا گفت: کارهای آن در حال رسیدن به مرحله نهایی است.

ارائه لایحه سازمان نظام رسانه‌ای به هیات دولت

لایحه سازمان نظام رسانه‌ای که از دولت قبل به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته بود، در نهایت در زمان حضور سلطانی‌فر در معاونت مطبوعاتی به کمیسیون فرهنگی هیات دولت فرستاده شد و اینگونه عنوان شد که قرار است به‌زودی به مجلس فرستاده شود. 

آخرین جلسه بررسی این لایحه در آخرین روزهای سال ۹۶ در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد. طبق گفته سلطانی‌فر جمع‌بندی معاونت امور مطبوعاتی در سه حالت، دسته‌بندی و برای کمیسیون فرهنگی هیات دولت ارسال شد؛ حالت اول این بود که به باور برخی اگر این لایحه توسط دولت تصویب شود، همواره با انتقادهایی از سوی اهالی رسانه مواجه خواهد بود و باید مدام پاسخگو باشد. حالت دوم به این صورت بود که برخی معتقدند که اگر این کار را بر عهده روزنامه‌نگاران بگذاریم با توجه به تنوع سلایق تدوین لایحه به سرانجام نخواهد رسید و حالت سوم پیشنهاد خود معاونت مطبوعاتی بود.

در نهایت محمدرضا دربندی ـ مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ـ آبان ماه به ایسنا اعلام کرد که این طرح از سوی معاونت مطبوعاتی به هیات دولت فرستاده شد و پس از بررسی و اعمال برخی تغییرات، در نوبت ارسال به مجلس قرار دارد.

برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات

امسال نمایشگاه مطبوعات به دلیل آنچه مشکلات مالی دولت و مطبوعات عنوان شد، برگزار نشد.

احتمال منتفی شدن بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات به دلیل مشکلات مالی دولت و مطبوعات و در ادامه بحث برگزاری استانی این نمایشگاه از چند ماه پیش از اعلام رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برخی از رسانه‌ها مطرح شده بود.

با این حال به‌رغم اخبار منتشر شده و پیگیری خبرنگاران، معاونت مطبوعاتی تا زمان برگزاری هر ساله نمایشگاه یعنی آبان ماه، به صورت رسمی این خبر را اعلام نکرد. در نهایت سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) دوم آبان ماه در جمع خبرنگاران به صورت رسمی اعلام کرد که نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد که «امیدواریم این مساله طولانی نشود و منحصر به امسال شود؛ چراکه نمایشگاه مطبوعات یک فضای همدلی و گفت‌وگویی برای اصحاب رسانه‌ است.»

البته سلطانی‌فر مدتی پس از اعلام خبر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تصمیم نهایی برای برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر مطبوعات در سال جاری مهمترین دلیل برای برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات بود. مطبوعات شهرستانی و استانی باید هزینه بسیار سنگینی صرف می‌کردند؛ البته بخشی از پول را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داد. بنابراین از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف  برای برگزار شدن یا نشدن آن، نظرسنجی کردیم. ۲۶ مدیرکل از ۳۱ یا ۳۲ مدیر کل ارشاد تصمیم گرفتند که امسال نمایشگاه مطبوعات را برگزار نکنیم.

او بیان کرد: ضرورت‌هایی در دوران گذشته مانند ۲۰ سال پیش وجود داشت؛ به این معنی که مطبوعات و مخاطبان را دور هم جمع می‌کردیم که همدیگر و مطبوعات را بشناسند. خوشبختانه می‌توان گفت که این ضرورت برطرف شده و تکنولوژی جدید ظهور کرده که مطبوعات را معرفی و محتوای آن را ارائه می‌کند؛ بنابراین این ضرورت که مطبوعات دور هم جمع شوند در حال حاضر خیلی وجود ندارد.

از سفرهای استانی تا ارتباط تلفنی با خبرنگاران

سلطانی‌فر به مطبوعات استانی توجه نشان داد و در همین راستا اعلام کرده بود که معاونت مطبوعاتی آمادگی کامل دارد امور مربوط به آموزش روزنامه‌نگاران در استان‌ها را به خانه‌های مطبوعات واگذار کند.

او سفرهای استانی متعددی داشت و در جمع خبرنگاران استانی از اولیت‌های معاونت مطبوعاتی و کارهایی که این معاونت در راستای تسهیل امور رسانه و اهالی رسانه انجام داده است سخن می‌گفت. سلطانی‌فر امسال روز خبرنگار به استان کرمان سفر کرد و در جمع خبرنگاران این استان از دغدغه‌های معاونت مطبوعاتی سخن گفت. 

قم، مازنداران، اصفهان و ... از دیگر مقاصد سفرهای استانی سلطانی‌فر بودند.

البته سلطانی‌فر تنها یک نشست خبری با اهالی رسانه در تهران برگزار کرد که آن هم به صورت نشستی صمیمیانه بود و جنبه رسانه‌ای چندانی نداشت؛ اگرچه او تلاش کرد همچنان در کسوت یک استاد دانشگاه باقی بماند و به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات تخصصی این حوزه و گاهی تصمیمات معاونت مطبوعاتی به صورت تلفنی پاسخگو باشد.

برگزاری جلسات با موضوع بحران کاغذ

سلطانی‌فر زمانی عهده‌دار معاونت مطبوعاتی شد که رسانه‌ها درگیر مشکلات کاغذ بودند. اگرچه این مشکل همچنان وجود دارد، راهکار مشخصی برای آن پیدا نشده و همچنان برخی رسانه‌های کاغذی به دلیل مشکلات اقتصادی امکان انتشار ندارند و برخی دیگر از تعداد صفحاتشان کم کرده‌اند، اما جلسات متعددی برای حل این بحران در معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

نتیجه این جلسات متعدد این بود که قیمت کاغذ در بازار تا اندازه‌ای ثابت نگه داشته شد، ولی راه حل قطعی برای این بحران پیدا نشد. همانگونه که صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آذر ماه اعلام کرد: «نمی‌گویم در زمینه کاغذ مشکلی نداریم، اما از بحران خارج شده‌ایم.»

نخستین جلسه کمیته ساماندهی کاغذ مطبوعات در تاریخ ۱۳ تیر ماه در ساختمان معاونت مطبوعاتی تشکیل شد. در این جلسه قرار شده بود که این کمیته وظیفه نظارت بر صدور درخواست‌های واردات کاغذ توسط شرکت‌های متقاضی و همچنین پیگیری چگونگی توزیع کاغذهای وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را بر عهده بگیرد. نحوه توزیع کاغذهای وارداتی جدید، قیمت‌گذاری و جلوگیری از احتکار کاغذ نیز بر عهده این کمیته گذاشته شد.

او اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه کتاب اعلام کرد: ما با هماهنگی که با سندیکای کاغذ داشتیم و موافقت‌نامه‌ای که مورد امضا قرار گرفت، قرار شد فعلا تثبیت قیمت کاغذ را داشته باشیم تا از این تب و تاب‌های پیش آمده دور باشیم. امروز قیمت کاغذ بر روی ۴۲۰۰ تومان است و کمبودی برای کاغذ نداریم. این به خاطر دو دلیل است؛ یکی ارز مبادله‌ای و مابه‌التفاوت آن و دیگری تخصیص یورو دولتی است که این باعث شده قیمت کاغذ ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان پایین بیاید. با توجه به این دو اتفاق کاغذ با قیمت ۳۵۰۰ تومان به دست خریداران کاغذ می‌رسد؛ البته این زمانی اتفاق می‌افتد که دولت این مبالغ را پرداخت کند.

سلطانی‌فر که معتقد بود که بازار کاغد در حال ساماندهی است، مرداد ماه در توئیتر خود نوشت: در این راستا دو حوزه دیگر را نیز فعال کرده‌ایم؛ یکی تولید کاغذ روزنامه از روزنامه باطله و دیگری حمایت از تولید کاغذ از سنگ  ٢٠هزار تن کاغذ نیز به عنوان دخیره استراتژیک توسط وزارت ارشاد پیش‌بینی شده است.

او اظهار کرد: ‏٧٠ تا ٩٠ هزار تن کاغذ مصرف سالیانه مطبوعات در ایران است که فقط همشهری ٣٠ هزار تن مصرف دارد. مجوز واردات کاغذ را به روزنامه‌های بزرگ داده‌ایم. مشکلات کارخانه چوب و کاغذ مازندران در حال حل شدن است و این ظرفیت به زودی فعال می‌شود.

انتخاب حرفه‌ای روز

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی همچنین از اوایل مهر ماه امسال، طرحی را با عنوان «حرفه‌ای امروز» در جهت حمایت مادی و معنوی از محتوای با کیفیت روزنامه‌های کشور و خبرگزاری‌ها آغاز کرد.

در این طرح هر روز بهترین محتوای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور انتخاب و ضمن تقدیر مادی، ویدئویی مستند از فرآیند تولید محتوا همراه با صحبت‌های یکی از مدیران آن رسانه منتشر و فایل آن علاوه بر وب‌سایت معاونت مطبوعاتی، در بخش مربوط به همین رویداد در سایت «آپارات» و اینستاگرام «حرفه‌ای امروز» برای بازدید مخاطبان و علاقه‌مندان به‌ نمایش درمی‌آمد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید