معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای:

دانشگاه‌ها باید تقاضامحور باشند نه عرضه‌محور/تمامی رشته‌های دانشگاهی نیاز به بازبینی دارند

  • تاریخ انتشار : 1397/11/4 ساعت : 09:54 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی وحرفه‌ای کشور گفت: این دانشگاه در ۳۱ استان و ۱۲۰ شهر، ۲۰۰ هزار جمعیت دانشجو دارد که بزرگترین دانشگاه دولتی و حضوری در ایران هستیم و ۲۴هزار استاد و مدرس در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

رضا زنگنه مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: ۱۵۰رشته کاردانی و کارشناسی در کشور در این دانشگاه وجود دارد، بخشی از این رشته‌ها باید حذف شوند؛ زیرا دوره آنان تمام شده و اشتغال برای آنان وجود ندارد، همچنین باید رشته‌های جدیدی را ایجاد کنیم که بازار کار داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید تقاضامحور باشند نه عرضه محور، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی از نسل سوم و دانشگاه کار آفرین است و در راستای مأموریت خود تلاش می‌کند.

زنگنه مطلق با بیان این که بزرگترین مشکل جامعه ما مشکل اشتغال است، ادامه داد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌خواهیم پایبند به روش‌های قبل باشیم و به شکل قدیمی تنها یک سری کد رشته محل‌هایی که به صورت سنتی و عادت در دفترچه‌های کنکور وجود دارد، به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان این که این تغییر شکل، کار آسانی نخواهد بود، افزود: تمام تلاشمان را می‌کنیم که این کار انجام شود و اولین قدمی که در این راه برداشته شد برای توسعه رشته‌های دریایی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: این تحول را از دو استان شمالی مازندران، گیلان و دو استان جنوبی هرمزگان و بوشهر که ظرفیت استفاده از صنایع دریایی و رشته‌هایی که از طریق دریا و رشته‌های دریایی می‌توانند ایجاد کنند، شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رشته‌هایی از قبل وجود داشته‌اند که سال‌ها به صورت سنتی دانشجو در آن‌ها تربیت می‌شده و با مشکل اشتغال روبه رو بودند.

زنگنه مطلق عنوان کرد: سعی کردیم با تمام نهادهای ذی ربط از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که نقش حاکمیتی در رشته‌های مرتبط با دریا دارند، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم. در قالب این تفاهم‌نامه یک‌سری الزامات وجود دارد که ما باید رعایت کنیم و یک سری مسئولیت‌ها نیز وجود دارد که سازمان بنادر برعهده دارد.

وی بیان کرد: در راستای این الزامات کمیته راهبری تشکیل شد، این کمیته چهار استان نامبرده را در برمی‌گیرد.

زنگنه مطلق گفت: سیاست گذاری‌ها و مطالعات انجام می‌شود، راهبردها ارائه می‌شود و به موازات  آن کمیته‌های اجرایی تشکیل شده است، تقریبا هرسه هفته یک بار در یک استان نشستی تشکیل می‌دهیم و تمام کارهایی که باید انجام شود را مرور می‌کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم در بهمن ماه گام اول استقرار سامانه مدیریت کیفیت برای رشته‌های دریایی را طبق تقویمی که نوشته‌ایم، برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: به موازات سایر کمیته‌ها، کمیته‌ای را نیز تشکیل داده‌ایم که سرفصل‌ها را مطابق استانداردهای جهانی می‌نویسیم و امیدوار هستیم در سال تحصیلی آینده بر همین اساس بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم و سازمان بنادر برای تمام شرکت‌هایی که مرتبط با ارتباطات رشته‌های دریایی هست، از خروجی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت دانشجوهای استاندارد استفاده کند.

وی در خصوص تعداد رشته‌هایی که برای مرحله اول و برای آغاز کار در نظر گرفته شده است، گفت: مکانیک موتورهای دریایی و رشته دریانوردی (ناوبری دریایی) رشته الکترونیک و مخابرات دریایی از قبل بوده است.

زنگنه مطلق ادامه داد: طبق برآوردهایی که صورت پذیرفت در فازهای بعدی رشته‌هایی مثل رشته‌های کشتی‌سازی، رشته‌های مرتبط با شیلات، ایمنی و بهداشت دریایی و رشته‌های مربوط به آفشور در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در خصوص روش جذب دانشجو گفت: این کار به همان روش قبل انجام می‌شود، اما سعی می‌کنیم که استانداردسازی کنیم. در واقع استاندارد آموزشی و آموزش استاندارد را در برنامه خود قرار داده‌ایم.

زنگنه مطلق عنوان کرد: دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فنی و حرفه ای بلافاصله پس از فراغت از تحصیل امکان و آمادگی وارد شدن به بازار کار را دارند. البته دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با داشتن "سرتیفیکیت" می‌توانند روی کشتی‌ها و شناورها مستقر شوند.

وی ادامه داد: این کار هم مستلزم زمان و هم مستلزم هزینه بود ، آن‌ها را در قالب سیلابس‌های درسی و دانشگاهی قرار دادیم، به همین دلیل علاوه بر این که دانشجویان آموزش‌های استاندارد را می‌بینند سرتیفیکیت‌های لازم را اخذ می‌کنند و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

زنگنه مطلق در خصوص ظرفیت جذب دانشجو، بیان کرد: جذب دانشجو باید متناسب با شرایط آموزش و پرورش باشد؛ واقعیت این است که با توجه به این که درنظام آموزش عالی از سال آینده دانشجویان جدید وارد دانشگاه می‌شوند و نحوه کنکور و پذیرش هنوز مبهم است، ما سعی می کنیم برای ورود دانشجویان هیچگونه محدودیتی نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: همه رشته‌های دانشگاهی نیاز به بازبینی دارند، دانشگاه‌های جنوب کشور با توجه به پتانسیل و ظرفیت کار و اشتغالی که دارند، در این حیث ضعیف بوده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید