در همایش "انرژی و محیط زیست" اعلام شد

مدیریت پسماند هسته‌ای یک میثاق جهانی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای با تمام معایب و مزایای خود در دنیا به عنوان گزینه‌ای برای تولید برق مطرح شده است، استفاده از این انرژی را در راستای رسیدن به اهداف کاهش گرمایش زمین دانست و گفت: کنترل یا مدیریت پسماند هسته‌ای یک میثاق جهانی است و باید برای آن برنامه‌ای بلندمدت اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، سعید فتوره چیان امروز در همایش نیم‌روزه "انرژی و محیط زیست" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، به تشریح نقش انرژی هسته‌ای در توسعه کشور و پیامدهای زیست محیطی آن پرداخت و توضیح داد: انرژی تجدیدپذیر هسته‌ای در حال حاضر به عنوان گزینه‌ای در دنیا برای تولید برق به‌ویژه به منظور رسیدن به اهداف کاهش گرمایش زمین مطرح شده است. این در حالیست که سوخت‌های فسیلی در حال حاضر عامل اصلی تولید برق هستند.

وی سپس به برخی معایب و مزایای این دو نوع انرژی پرداخت و تشریح کرد: از جمله معایب منابع فسیلی ایجاد آلودگی و محدودیت منابع است. این در حالیست که انرژی هسته‌ای آلودگی به همراه ندارد، می‌توان حجم زیادی انرژی از مقدار کمی سوخت تولید کرد، اما سوال و نگرانی بعضی افراد این است که تکلیف پسماند هسته‌زا چه می‌شود؟

معاون شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ۴۵۵ راکتور در دنیا ۴۰۰ گیگابایت انرژی هسته‌ای تولید می‌کنند، آمریکا را کشور دارای بیشترین تعداد راکتور هسته‌ای عنوان کرد و افزود: همچنین ۹ راکتور هسته‌ای وارد مدار شده که هفت مورد آن مربوط به چین بوده است.

وی با بیان اینکه شرایط برای استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای به گونه‌ای است که منافع آن در بلندمدت خودش را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در کشور انرژی هسته‌ای را به عنوان انرژی پاک قبول داریم، اما با توجه به منافع بلندمدت آن سیاست‌گذاری مناسبی در این خصوص نیندیشیده‌ایم، از جمله آنکه اقدام موثری برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نکرده و قیمت انرژی در کشور غیر واقعی است.

فتوره چیان با اشاره به اینکه عده‌ای حرف از بومی‌سازی احداث راکتورهای هسته‌ای می‌زنند، در حالیکه این موضوع نیز نیازمند طی کردن روند منطقی خود است، یادآور شد: با تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای ۵۳ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه پسماند رادیواکتیو به صورت طبیعی هم می‌تواند به وجود آید، گفت: ۹۷ درصد پسماندها در حالت متوسط و کم هستند. در حالی‌که ۹۳ درصد از حجم پرتویی را سه درصد باقیمانده پسماندها که همان سوخت‌های مصرف‌شده هستند، تولید می‌کنند.

وی در پایان گفت: کنترل یا مدیریت پسماند یک میثاق جهانی است که نیاز به برنامه بلندمدت برای آن وجود دارد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید