در گزیده اخبار سیاسی ۴و۵ بهمن بخوانید؛

رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا/نظراتی درمورد فیلترینگ فضای مجازی/احتمال راه‌اندازی SPV از دوشنبه و...

احتمال راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران از دوشنبه، دستور امنیتی اضطراری در آمریکا برای مقابله با "حملات هکری ایران"، تاکید معاون اول رییس جمهور بر توزیع گوشت قرمز در مراکز فروش، ابلاغ یکی از لوایح FATF به رییس جمهور، آغاز رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی، تایید سلامتی مرزبانان ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان، روایتی از ۴۰ سال "مقاومت هسته‌ای" نه "گریز هسته‌ای"، موضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، چهارم و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس جمهور یکی از لوایح قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی (FATF) را برای اجرا ابلاغ کرد.

معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه بررسی وضعیت بازار گوشت کشور با اشاره به اهتمام دولت برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، بر جلوگیری از قاچاق دام و هماهنگی دستگاه‌های دولتی برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم تأکید کرد و گفت: گوشت قرمز باید به میزان لازم در مراکز فروش توزیع شود.


رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش با آرایش عملیاتی یگان‌های مختلف این نیرو در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد. در این رزمایش که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش برگزار می‌شود، بالغ بر ۱۲ هزار نیروی هجومی با تاکتیک‌های نوین آفندی ماموریت خود را اجرا می‌کنند.

همزمان با آغاز این رزمایش دو فروند پهپاد مهاجر ۲ به همراه ۲ فروند جنگنده آر اف۴ عملیات مشترک شناسایی از منطقه رزمایش را با موفقیت انجام دادند.

در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ (نزاجا) یگان‌های مختلف این نیرو از جمله یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی، رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش آرایش عملیاتی گرفتند.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز از اجرای موفقیت‌آمیز ماموریت یگان‌های زرهی، هوابرد، متحرک هجومی، هوانیروز و جنگال در رزمایش نزاجا خبر داد.

همچنین فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در جمع فرماندهان مرزبانی استان بوشهر با اعلام اینکه مرزبانان ایرانی که توسط گروه‌های تروریستی در مرز پاکستان ربوده شده بودند، سلامت هستند، گفت:مهمترین دغدغه ما آزادی همکاران مان است، ولی تاکنون جوابی از طرف گروه‌های تروریستی دریافت نشده است


حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این که پیوستن به FATF خلاف استقلال فرهنگی کشور است، بیان کرد: حضور ما در این جریان جهانی که به تعبیر حضرت آقا در اتاق فکر قدرت‌های غارتگر تصویب شده است، خلاف استقلال فرهنگی کشور است و هم در جنگ اقتصادی مجاری و مخارج ما را رصد خواهند کرد. وی افزود: مسئولانی که آن قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمی بینند که نتیجه‌ آن گوشت ۱۰۰ هزار تومانی است. چه تضمینی وجود دارد که اگر FATF را امضا کردیم چوب‌های محکم‌تری نخوریم. این وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود.

همچنین  رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران در رابطه با بررسی ظرفیت‌های فضای مجازی و تشریح سیاست‌های نظام گفت: سیاست‌مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشا، دروغ و ناسزاگویی نشود.

نظراتی درمورد فیلترینگ فضای مجازی

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: حضور جوانان در فضای مجازی فرصتی برای پیشبرد اهداف و رویارویی با دشمن است

نماینده مردم زنجان در مجلس: در استفاده از فضای مجازی ناچاریم/ موضوع فضای مجازی خلأ قانونی دارد

دادستان کل کشور: فیلترینگ مساله اصلی مردم کشور نیست

رییس کمیته مخابرات مجلس:فیلترینگ یعنی واگذار کردن بدون دردسر میدان جنگ نرم به دشمن

نماینده مردم تهران در مجلس: زمینه حضور جوانان برای استفاده بهینه از فضای مجازی مهیا شود

***


شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی از احتمال راه‌اندازی کانال مالی ویژه اروپا با ایران در روز دوشنبه خبر داد و نوشت که کمیسیون اروپا اعلام کرده است به زودی قصد دارد کانال مالی ویژه اروپا با ایران را راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. سه دیپلمات اروپایی در این باره گفته‌اند که احتمال دارد راه‌اندازی رسمی این سازوکار روز دوشنبه انجام شود.

در همین رابطه قائم مقام حزب همبستگی با بیان این‌که «ادامه برجام بدون آمریکا تصمیم درستی است که در جهت خنثی‌سازی یا کاهش تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا از سوی نهادهای کلیدی نظام از جمله دولت اتخاذ شده است»، گفت: تاخیر اروپا در ایجاد کانال مالی نباید دستاویزی برای مخالفان دولت شود.


روایتی از ۴۰ سال "مقاومت هسته‌ای" نه "گریز هسته‌ای"

ایران نه شریک استراتژیک آمریکا مثل هند و ژاپن است و نه حتی رابطه سیاسی با این کشور دارد، اما توانست بعد از یک دهه مقاومت و هم‌زمان توسعه چرخه سوخت، فعالیت‌های غنی‌سازی خود را در سطح نیمه صنعتی، صنعتی، تحقیقاتی و حتی تجاری دنبال کند. این برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای یک کشور است که بدون خروج از ان‌پی‌تی یا تست بمب اتمی و یا دوست و متحد آمریکا بودن، می‌تواند حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود را احراز و اعمال کند.


منابع آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور به منظور مقابله با حملات "هکرهای وابسته به حکومت ایران" در زمانی که بخشی از دولت فدرال آمریکا تعطیل شده است، یک دستور امنیتی اضطراری برای ادارات صادر کرده است.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا چهار نهاد "مرتبط با سپاه قدس و هواپیمایی ماهان" را به فهرست تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اضافه کرده است. خبرگزاری رویتر هم اعلام کرد که نهادهای تحریم شده، لشکر فاطمیون، لشکر زینبیون، هواپیمایی فارس ایر قشم و شرکت مسافرتی "فلایت تراول" مستقر در ایروان هستند. دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی فارس ایر قشم هم در لیست جدید تحریم‌های آمریکا دیده می‌شوند.


در اولین هفته از بهمن ماه شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بودیم که نظرات و مباحث مطرح شده از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه ی را در خصوص این اتفاقات و اخبار میتوانید اینجا بخوانید.

رییس سازمان بازرسی کل کشورمان که برای شرکت در دهمین اجلاس سالانه مجمع بین المللی مراجع مبارزه با فساد در وین به سر می برد، با یوری فدوتف، مدیرکل دفتر سازمان ملل در وین و مدیر اجرایی سازمان مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد، دیدار کرد. سراج در این دیدار با اشاره به همکاری ها و تعاملات فیمابین ایران و سازمان مقابله با مواد مخدر و جرم و برگزاری سمینارهای مشترک در حوزه مبارزه با فساد، ضمن تشریح اقدامات و فعالیت های کشورمان در امر مبارزه با فساد، بر عدم پذیرش تابعیت مضاعف برای مفسدان فراری تاکید کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید