در گزیده اخبار سیاسی ۹ بهمن بخوانید؛

نتیجه سفر جهانگیری به سوریه/چهارمین دادگاه متهمان بانک سرمایه/احتمال تغییر موضوع نشست ورشو و...

۸۵۰ میلیون برگه رأی در چهل سال برگزاری انتخابات، امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و سوریه، احتمال برگزاری نشست اتحادیه اروپا در رومانی با محوریت سازوکارویژه مالی با ایران، سخنرانی نتانیاهو علیه ایران در نشست ضد ایرانی ورشو، چهارمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه، انجام تحقیقاتی مفصل در پرونده برادر جهانگیری و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، نهم بهمن ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر سوریه، با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که در مبارزه با تروریسم پیشگام و پیشتاز بوده است»، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیروزی ملاحمت و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم را پیروزی خود می‌داند.

جهانگیری در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز با اشاره به حضور هیأت بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیأت در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است. بشار اسد هم با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.

همچنین در جریان سفر اسحاق جهانگیری به سوریه، به منظور تعمیق و گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه ۱۱ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور به امضا رسید.


۸۵۰ میلیون برگه رأی در چهل سال برگزاری انتخابات

برگزاری انتخابات در ایران عمری طولانی‌تر از انقلاب اسلامی دارد اما با پیروزی انقلاب، انتخابات از حالت نمایشی خارج و به عرصه رقابت جدی نیروهای سیاسی و اجتماعی برای جابجایی مسالمت آمیز قدرت تبدیل شد و در چهل سال گذشته، مردم ۳۶ بار برای تعیین سرنوشت خود پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. سه همه‌پرسی، یک انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، ده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازده دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده و حدود ۸۵۰ میلیون برگه رأی توسط مردم به داخل صندوق‌های رأی ریخته شده است. ر


علی مطهری در پست اینستاگرامی خود با عنوان «هم در فوتبال و هم در اخلاق باختیم» با اشاره به مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در یک چهارم نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا، ضمن انتقاد از اعتراض بیش از حد به داور در این مسابقه گفت: تیمی که می‌توانست قهرمان آسیا شود، به خاطر ضعف روحی و روانی و اخلاقی نتوانست به این مقام برسد و دل مردم را که در شرایط فعلی به شدت به آن نیاز داشتند، شاد کند.


لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در باره سوریه با توافق انجام شده در ماه فوریه برگزار می‌شود.

همچنین در دیدار عراقچی با وزیر خارجه اتریش بر لزوم تداوم رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور تهران و وین تاکید شد. در این دیدار علاوه بر موضوعات مورد علاقه دوجانبه، درباره آخرین وضعیت اس.پی. وی و تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و نیز تحولات منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، فلسطین، لبنان و یمن رایزنی شد.

عراقچی پس از دیدارش با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با بیان اینکه ظرف یکی دو روز آینده قرار است SPV اعلام شود، گفت: همه کشورهای اروپایی امیدوارند که این ساز و کار تشکیل شود و قرار است سه کشور اروپایی سهام‌دار آن باشند و طی یکی دو روز آینده اعلام شود، مگر کسانی که نمی‌خواهند این مکانیزم شکل بگیرد مانع کار شوند.

در همین رابطه سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که ایران و اروپا هر یک منافع خود را دارند؛ البته به این معنی نیست که مذاکره نکنیم، حتماً باید مذاکره شود، گفت: به رغم وعده‌های برجامی اروپا برای ساز و کار ویژه مالی «SPV» باید برای تأمین منافع ملی به خودمان متکی باشیم.


آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: سفیران کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره سازوکار ویژه مالی با ایران نشستی داشته‌اند اما تکمیل شدن و اجرای این سازوکار اعلام نشد؛ احتمال دارد که این مسئله در گردهم‌آیی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در رومانی باز هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

همچنین بعد از آنکه وزیر خارجه آمریکا کنفرانس "آینده خاورمیانه" را به نفع خود مصادره به مطلوب کرد و ایران را محور این نشست قرار داد، کشورهای اروپایی ورشو را مورد انتقاد جدی قرار دادند و به نظر می‌آید لهستان در موضوع "کنفرانس ضد ایرانی ورشو" با اتحادیه اروپا هماهنگ می‌شود.

درهمین رابطه به نقل از تایمز آو اسرائیل، چنل ۱۳ نیوز گزارش داده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس ضد ایرانی ورشو که در ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد در زمینه خاورمیانه و ایران سخنرانی خواهد کرد؛ سخنرانی او علیه ایران شدید و جدی عنوان شده است.


علی شمخانی در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن با بیان اینکه ایران هیچ‌گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی ندارد گفت: توسعه برنامه فضایی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه همین مراسم با تاکید بر این که ما در همه حوزه‌ها از هر موضوع ضد تحریمی حمایت خواهیم کرد، افزود: با ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده است امروز دو هزار دانشجو در بخش هوافضا در کشور داریم که از آنها می‌خواهیم در اقتصادی کردن دستاوردهای این حوزه تلاش کنند.


چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو سابق هیأت مدیره بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. در این جلسه پرویز کاظمی درباره واریز سه میلیارد تومان به حساب همسرش گفت: آن مبلغ حق مشاوره من بود.

همچنین پس از پایان این جلسه قاضی رسیدگی کننده به پرونده از افزایش میزان وثیقه تعیین شده برای متهمان بانک سرمایه از ۳ به ۱۰ میلیاردتومان خبر داد.


دادستان تهران در خصوص پرونده حصر، گفت: پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی است و اطلاع رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلاً برقرار است. عباس جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده برادر جهانگیری و آیا پرونده مربوط به بانک گردشگری است یا تجارت کرمان هم مطرح است؟ گفت: یک بخشی مربوط به بانک گردشگری است و تحقیقات این پرونده به طور مفصل انجام و به کارشناسی رفته است. بازپرس تصمیم نگرفته است.

*در پی درگذشت محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز که به علت ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی با صدور پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای به ویژگی‌های برجسته این شخصیت انقلابی پرداختند که می‌توانید مشروح آن را اینجا بخوانید.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای امروز (سه شنبه) نهم بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید