ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و مهارت‌آموزی بسیار کم است

معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: هنوز با توجه به اینکه اشتغال یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در جامعه است، اما اکثر دانشگاه‌ها با صنعت و مهارت‌آموزی ارتباط خوبی ندارند.

علیرضا صالحان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها بیشتر به سمت مدرک‌گرایی پیش می‌روند، این در حالی است که پس از فارغ‌التحصیل شدن و قرار گرفتن در بازار کار مهارت کافی کسب نکرده‌اند.

وی افزود: در این ارتباط تنها دانشجویان مقصر نیستند بلکه مراکز آموزشی ارتباط خوبی با صنعت و بازار کار ندارند و پیشرفت در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

صالحان با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی در دانشگاه مطرح کرد: در همین راستا دانشگاه تربت حیدریه با ارائه طرح‌های مهارتی دانشجویان را علاوه بر دروس تئوری درگیر پروژه‌های عملی کرده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ساعاتی را برای کسب مهارت و روبرو شدن با مشکلات موجود در بازار برای کارورزان فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: انگیزه و استقبال کم دانشجویان از دوره‌های مهارت‌آموزی از مهمترین عوامل عدم موفقیت در بازار کار فارغ‌التحصیلان با مدارک عالی علمی است که خوشبختانه در این دانشگاه دانشجویان تمایل زیادی به حضور در کارگاه‌ها و رویدادهای کارآفرینی و مهارت‌آموزی دارند. تنها امسال ۱۵ کارگاه آموزشی در این مرکز برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.

معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربت‌حیدریه اساسی‌ترین مشکل برای عدم رغبت جوانان را آموزش در مدارس ذکر کرد و گفت: در نظام آموزشی تعریفی برای آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های فنی و جذب بازار کار وجود ندارد از این رو این قشر تنها با هدف مدرک‌گرایی به ادامه تحصیل فکر کرده و کسب مهارت و ورود به بازار کار را آموزش ندیده‌اند.

رشته دانشگاهی باید برحسب علاقه و تفکر انتخاب شود

در ادامه یکی از مدرسان دانشگاه آزاد واحد تربت‌حیدریه گفت: اگر دانشجویان زمان انتخاب رشته از روی علاقه و تفکر رشته مورد نظر خود را برگزینند در آینده برای ورود به بازار کار با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

اسماً عباسی، کارشناس ارشد شیمی عالی، افزود: بیشتر دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل منتظر میزهای اداری و استخدام در نهادهای دولتی هستند و این امر با توجه به روند افزایش جمعیت امکان‌پذیر نیست؛ باید شرایط ورود به عرصه کار هماهنگ با نیاز منطقه انتخاب شود.

وی بیان کرد: اکثر دانشجویان بعد از این که مراحل مقدماتی جذب کار را انجام می‌دهند برای ارائه مدرک فقط یک گواهی پایان تحصیل دارند و قادر به انجام هیچ مهارت و حرفه‌ای نیستند، این عامل ضربه محکمی بر بدنه تحصیل و اشتغال وارد می‌کند.

مدیر کانون آموزشی در تربت‌حیدریه گفت: اگر جوانان طی مدت تحصیل در رابطه با رشته تحصیلی خود مهارت‌های کافی را آموزش ببینند، قادر خواهند بود با یک سرمایه اندک در ابتدا کارهای کوچک را آغاز و به تدریج آن را گسترش دهند؛ همچنین در این زمینه می‌توانند بستر اشتغال برای سایر افراد را نیز فراهم کنند.

عباسی اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ اشتغال در بخش خصوصی است و در شرایط کنونی که بیکاری و مشکلات اقتصادی آسیب‌های زیادی را در خانواده‌ها به وجود آورده کارآفرینی کمک شایانی به این عرصه خواهد کرد.

وی افزود: اگر دانشجویان رشته تحصیلی خود را با علاقه انتخاب کنند در ادامه برای ایجاد اشتغال و کار کردن در بازار کار تمام مشکلات را مرتفع می‌کنند.

عباسی با اشاره به فعالیت کانون آموزشی عنوان کرد: در کلاس‌های فنی این شهرستان با وجود چندین هزار نفر دانشجو فقط حدود ۱۰ نفر در دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، این امر نشان‌دهنده استقبال کم دانشجویان از کسب مهارت‌آموزی است.

مدیر کانون آموزشی در تربت‌حیدریه گفت: تاکنون افرادی که از این کانون آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند در رشته‌های شیرینی‌پزی، خیاطی، آرایشگری و رایانه وارد عرصه کار شده و توانسته‌اند با یک سرمایه اندک کارآفرینی کنند و منبع درآمدی را برای خود و سایر افراد فراهم آورند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید