وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت استفاده جدی و منظم از دانشگاهیان در سیاستگذاری‌های عمومی کشور

وزیر علوم بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاهیان، نخبگان و فارغ التحصیلان و سیاستگذاری‌های عمومی و حکمرانی تاکید کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر آنطور که باید دانشگاهیان در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان مشارکت ندارند که البته تحقق این امر نیازمند اعتقاد غریزی مدیران و مسئولان اجرایی کشور به دانشگاهیان است.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است با تاکید بر اینکه مسئولین برنامه ریزی و اجرایی کشور بدون توجه و حضور نخبگان، متخصصان و عالمان عرصه سیاستگذاری به اهداف و مقاصد قطعی خود دست نخواهند یافت، گفت: ما در تعریف جایگاه دانشگاه‌ها، مراکز علمی نخبگان و متخصصان تعاریف مشخصی به دست آوردیم و از آنها به عنوان بستر و پایه هر نوع توسعه و حرکت توسعه‌ای در کشور یاد می‌کنیم اما اینکه چقدر و به چه میزان از این ظرفیت‌ها در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری استفاده شده است جای تأمل دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته اساتید، نخبگان و دانشگاهیان همواره در خصوص استفاده از ظرفیت آنها در عرصه اجرایی، سیاستگذاری و برنامه ریزی دیدگاه انتقادی دارند و بین بایدها و آنچه که شده است در زمینه بکارگیری از این ظرفیت‌ها هنوز فاصله‌ها وجود دارد و دانشگاهیان ما سهمی جدی، منظم و برنامه ریزی شده در عرصه حکمرانی ندارند.

به گونه‌ای که حتی وقتی جمعیت دانشجویی کشور را اعلام می‌کنیم می‌بینیم که در عرصه تربیت نیروی کارشناسی به خوبی عمل نموده‌ایم اما اینکه چه اندازه از این نیروها استفاده شده است بحثی قابل تأمل می‌باشد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما در بخشی از وظایف خود که تربیت نیروی انسانی است به خوبی عمل نمودند اما در بخش دیگر که بکارگیری این نیروها می‌باشد وظیفه دستگاه‌ها و سیستم‌های اجرایی است که بخواهند از این نیروهای متخصص استفاده کنند.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما در حوزه پژوهش به خوبی عمل نمودند اما اغلب این پیشرفت‌ها در بعد رشد کمی اتفاق افتاده که البته منجر به کسب شاخص‌های بالا شدیم. در واقع دانشگاه‌های ما در عرصه پژوهش وظایف خود را انجام می‌دهند اما در عرصه دیگر یعنی استفاده از این پژوهش‌ها در سیاستگذاری‌ها و حکمرانی‌ها آنطور که باید اتفاق خوبی به وجود نیامده و مشارکت جدی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه خروج از چالش‌های فعلی مشارکت دانشگاهیان و نخبگان در سیاستگذاری‌ها و حکمرانی‌ها نیازمند حرکت جدی است، گفت: بخشی از این تحول و حرکت باید از درون بخش‌های دانشگاهی اتفاق بیفتد اما بخش دیگر آن نیازمند همکاری دستگاه‌های بیرون از دانشگاه می‌باشد و در مجموعه کلان برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید تکلیفی در استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در برنامه ریزی‌ها انجام شود. در این صورت است که مشارکت بین دو بخش توسعه می‌یابد.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه مبنای توسعه و پیشرفت کشورهای توسعه یافته حرکت بر اساس استفاده از ظرفیت نخبگان علمی است، گفت: در کشور ما نیز بر مبنای نگاه اسلامی توسعه اسلامی را برای مردم و همچنین همه جهانیان می‌داند. بنابراین وظیفه ما در عرصه نخبگان را برای دستیابی به این توسعه سنگین‌تر می‌کند تا خود را در ایجاد رشد اقتصادی مشارکت دهیم. به شرطی که این مشارکت بین دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرایی و حکمرانی ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب آموزش نیروی انسانی در دانشگاه‌ها برای داوطلبان وارد شده به این مراکز ارائه می‌شود و متأسفانه سفارش تربیت نیرو به دانشگاه‌ها داده نمی‌شود. به گونه‌ای که در دانشگاه‌های ما هر ساله داوطلبانی را تربیت می‌کنند و آن داوطلبان نیز بعد از خروج از دانشگاه‌ها احساس وظیفه‌ای ندارند. بنابراین باید تربیت نیروها به صورت سفارش شده و هدفمند انجام شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی بر اساس نگاه علمی اساتید، گروه‌های آموزشی و علمی اتفاق می‌افتد، افزود: متأسفانه سفارش انجام تحقیق و پژوهش در سطح کلان به صورت برنامه ریزی شده از بیرون به دانشگاه‌ها داده نمی‌شود. اگرچه تلاش ما این است که دانشگاه‌های ما به سمت جلب توجه مدیران و بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی دنبال شکل گیری ارتباط به منظور انجام تحقیقات بیرون از دانشگاه باشد اما هنوز آنطور که باید این موفقیت حاصل نشده است.

وی همچنین گسترش کمی مراکز آموزش عالی را یکی از آسیب‌ها و چالش‌های این عرصه عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم با ساماندهی این مراکز و به هم پیوستن مراکز کوچک دانشگاه‌های قوی و با مأموریت‌های مشخص داشته باشیم. تا جایگاه آموزش عالی متزلزل نشود که البته در این زمینه نیز متأسفانه مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌های ما به سمت تربیت دانشجو حرکت کرده بودند که تلاش کردیم پژوهشکده‌ها به مأموریت اصلی خود باز گردند که البته تحقق این امر نیازمند استفاده دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی از ظرفیت‌های بزرگ این مراکز است.

دکتر غلامی در پایان با تاکید بر اینکه مراکز علمی دانشگاهی به معنای حقیقی باید در حکمرانی‌ها و سیاستگذاری‌ها مشارکت داشته باشند، گفت: اگرچه در حال حاضر برخی اساتید و برخی گروه‌های علمی در این سیاستگذاری‌ها دخیل هستند و یا مدیران کلان ما جزو اساتید دانشگاه به شمار می‌روند اما این امر به هیچ عنوان کافی نیست و باید به صورت گسترده مراکز دانشگاهی در این حوزه وارد شوند و فارغ التحصیلان دانشگاهی محور توسعه بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی کشور باشند که البته تحقق این امر نیازمند اعتماد غریزی مسئولان و مدیران به دانشگاهیان است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید