وقف , چهل سالگی انقلاب , خراسان شمالی " />

حدود 30 هزار موقوفه بعد از انقلاب ثبت شد

  • تاریخ انتشار : 1397/11/18 ساعت : 14:19 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
بجنورد - ایرنا - مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ثبت حدود 30 هزار موقوفه در کشور از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه بوده است.
حجت الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نبود سامانه ای برای ثبت آمار و اطلاعات موقوفات کشور در قبل از انقلاب، افزود: با راه اندازی این سامانه در سال 88 جمع آوری اطلاعات بقاع متبرکه و رقبات در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر این اساس تا امروز حدود 170 هزار موقوفه در کشور ثبت شده که مشتمل بر یک میلیون و 250 رقبه است.
حجت الاسلام موسوی متقی گفت: البته برخی از موقوفاتی که بعد از انقلاب ثبت شده، در سال های قبل از انقلاب وقف شده و تاکنون شرایطی برای ثبت آنها وجود نداشته است.

* 140 هزار موقوفه از ابتدای آمدن اسلام به ایران
وی افزود: حدود 140 هزار موقوفه قبل انقلاب نیز از ابتدای اسلام و در دوران حکومت های مختلف در کشور ثبت شده است.
مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، نگاه سازمان را بیشتر به سمت موقوفات منفعتی دانست و گفت: توصیه می شود در کنار موقوفات انتفاعی، موقوفات منفعتی نیز داشته باشیم تا استقلال مالی داشته باشند و برای مسائل مربوط به عمران و آبادانی خود نیاز به پول دیگر جاها پیدا نکنند.
وی گفت: موقوفات منفعتی می توانند در طول زمان کمک حال و پشتیبان محکمی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و دیگر مباحث دینی باشند.
حجت الاسلام موسوی متقی از موقوفات مشارکتی به عنوان یک طرح نوپا یاد کرد و افزود: هم اکنون تعداد این موقوفات بسیار اندک است ولی به انجمن های خیریه مختلف تاکید شده پیگیر این نوع موقوفات باشند.
وی با بیان اینکه موقوفات مشارکتی را نباید خیلی گسترده و سنگین دید، اظهار داشت: این موقوفات باید پروژه قابل دسترس و جمع و جوری باشند که با جمع آوری وجوه اندک از افراد قلیل بتوان آن را اجرا کرد.
مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هم اینک تنها حدود 2 درصد نیات موقوفات برای امور قرآنی و 40 درصد برای اطعام و عزاداری سیدالشهدا (ع) است.
وی بر سوق دادن نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه از قبیل ترویج علم و فناوری، کاهش آسیب های اجتماعی، ازدواج جوانان و قرآن و ... تاکید کرد.
ط/5132

نظر خود را ثبت کنید