تصاویر واضح‌تر از دورترین جرم کیهان نشان می‌دهد

"اولتیما تیول" شبیه یک "پن‌کیک" است

محققان ناسا تصاویر جدیدی از جرم کیهانی "اولتیما تیول" منتشر کرده‌اند که سبب شده معمایی جدید در ذهنشان ایجاد شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، طی دو هفته گذشته محققان ناسا اعلام کردند که تصاویر واضح‌تری از دورترین جرم هستی موسوم به "اولتیما تیول"(Ultima Thule)، در دسترس آنها قرار گرفته است.

ناسا در ابتدا گفت که این جرم کیهانی سنگی است.

با نزدیک‌تر شدن فضاپیمای رباتیک "نیوهورایزنز"(New Horizons) به این جرم کیهانی، شکل "اولتیما تیول" مانند میله‌های بازی بولینگ توصیف شد. پس از آن این جرم به یک آدم برفی شباهت داده شد که حالا این توصیف دوباره دچار تغییر شده است.


جرم فرانپتونی"اولتیما تیول" چهار میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و در لبه تاریک منظومه شمسی قرار دارد. خورشید از این مکان بسیار دور است و به همین دلیل می‌توان دریافت که این ناحیه نمی‌تواند درخشان‌تر از یک ستاره باشد.

نیوهورایزنز در سال ۲۰۱۵ بهترین نما از پلوتو را به ارمغان آورد و از آن زمان، رهسپار "کمربند کویپر"(Kuiper Belt) و یک جرم کیهانی در آن موسوم به "اولتیما تیول" شد.

از آنجا که اولتیما تیول خیلی از خورشید دور است، بسیار سرد بوده و دمایی در حدود ۳۵ درجه کلوین (منفی ۲۳۸ درجه سانتی‌گراد) دارد، در حالی که در چنین دمای پایینی، به احتمال زیاد اولتیما در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.

کمربند کویپر یک حلقه نازک متشکل از اجرام یخی است و همین موضوع آن را به یکی از اسرارآمیزترین و جالب‌ترین مناطق اطراف خورشید تبدیل کرده است.

این کمربند میلیاردها سال پیش از شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی تشکیل شده است. یک بار از نزدیک مشاهده کردن این کمربند، رؤیای چندین دهه پژوهشگران است.

تصاویر جدیدی که از این جرم منتشر شده است نشان از این دارد که "اولتیما تیول" مانند یک پن‌کیک مسطح است.


این تصاویر جدید سبب شده که دانشمندان همچنان راجع به شکل این جرم سردرگم باقی بمانند و از مسطح بودن این جرم متحیر شوند.

این تصاویر جدید ۱۰ دقیقه پس از زمانی به ثبت رسیده که فضاپیما به نزدیک‌ترین فاصله از جرم کیهانی رسیده و "نیوهورایزنز" در فاصله‌ی ۸ هزار و ۸۶۲ کیلومتری از "اولتیما تیول" قرار گرفته است.

نیوهورایزنز" از این منظر توانست چند مورد جزئیات جدید راجع به "اولتیما تیول" دریابد که از میان آن‌ها می‌توان به هلالی بودن این شی‌ء و دیدن مناطقی که از پشت‌سر جسم قابل رؤیت است، اشاره کرد.

به طور کلی می‌توان گفت تیم تحقیقاتی این پروژه معتقدند که این جرم کیهانی مسطح‌تر از چیزی است که تاکنون تصور شده است.

"آلن استرن"(Alan Stern) پژوهشگر اصلی مأموریت نیوهورایزنز اظهار کرد، تصاویر جدید منتشر شده از این جرم کیهانی یک معما را در ذهن محققان ایجاد کرده که چگونه این جرم می‌تواند به این طریق شکل گرفته باشد.


وی ادامه داد، ما تاکنون چیزی با این ظاهر را ندیده‌ایم که به دور خورشید چرخش کند.

سوال بزرگ بعدی که در رابطه با این جرم مطرح می‌شود این است که چگونه یک جرم عجیب با این شکل و شمایل در فضا شکل گرفته است؟

ناسا هنوز هم به دنبال تصاویر جدید و نزدیک‌تری از " اولتیما تیول" است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید