بروکسل , واقعگرایی , خاورمیانه " />

گذار بروکسل از سیاست های هنجاری با جهان عرب

تهران- ایرنا- سیاستگذاری اروپا در حال گذار از سیاست های هنجاری و ارزشی به سوی اولویت های امنیتی همچون پایان دادن به بحران مهاجرت و خطرات تروریسم بوده، بنابراین بروکسل بیش از هر موضوع دیگری در پی کاهش اثر بحران های منطقه ای بر امنیت اروپاست.
به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از رویترز، در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا در 15 بهمن در بروکسل مشخص شد که اتحادیه تا چه اندازه از شکل گیری بحران های امنیتی در خاورمیانه نگرانی دارد. این نشست به منظور دستیابی به توافقی درباره دستور جلسه نشست آتی سران اتحادیه اروپا و سران عرب در مصر بود. تدوین دستور کار نشست 24 و 25 فوریه (پنجم و ششم اسفند) شرم الشیخ مصر سران اتحادیه اروپا و کشورهای عربی را با پرسش های مهمی روبه رو ساخته است.اولویت های اروپا در رابطه با کشورهای عربی کدام است؟
فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا دراین نشست گفت: اجازه دهید خاطر نشان کنم که همکاری بین اروپا و جهان عرب هرگز تا بدین حد مهم نبوده و باور دارم که در تاریخ روابط دو طرف، هرگز این همکاری ها تا به اندازه امروز ضروری و لازم نبوده است.
وی یادآورشد که منطقه مشترک ما یک دهه از جنگ و آشفتگی را سپری کرده و امروز مسیر دشوار صلح را در پیش رو دارد. درباره سوریه تنها یک راه حل سیاسی و آنهم مذاکره تحت نظارت سازمان ملل می تواند مشکل را برطرف و این کشور را به امنیت و صلح نزدیک کند.
موگرینی ادامه داد که در لیبی مردم سراسر آن کشور از انتخابات حمایت می کنند تا نهایتا انتقال این جامعه به شرایط آمیز ممکن شود. این انتخابات نیز می تواند تحت نظارت سازمان ملل باشد. توافق استهلکم هم نشان داد که گفت و گو برای حل بحران یمن ممکن است و باید آن را ادامه داد.
موگرینی در توئیت خود وظیفه، مسئولیت و اولویت جمعی کشورهای مختلف و سازمان های منطقه ای را حمایت از هر اقدامی دانست که در جهت صلح و آشتی در منطقه باشد.
وی افزود:«آنچه که در جهان عرب اتفاق می افتد بر اروپایی ها تاثیر می گذارد و هر آنچه در اروپا اتفاق می افتد، بر جهان عرب تاثیر می گذارد. از این رو تقویت یک روند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل متحد هم دلخواه بروکسل و هم دوستان عرب ما است ». موگرینی از همه کشورهای عربی خواست که در نشست آتی سران اتحادیه و سران عرب در شرم الشیخ همه هم و توان خود را مصروف برقراری صلح در خاورمیانه کنند.
به عقیده کارشنان، اگر شرایط مشابه دهه گذشته می بود، حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و عمر البشیر رئیس جمهوری سودان درنشست شرم الشیخ می توانست مانع از حضور برخی سیاستمداران اروپایی باشد؛ اما اکنون اروپایی ها ملاحظات دیگری دارند و چندان مایل و یا حتی شرایط پرداختن به مسائل حقوق بشری و ارزش های بنیادین خود را ندارند.
بن سلمان، مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار ناراضی عربستانی) و البشیرنیز تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی است. گروه‌های حقوق بشری در نشست کشورهای گروه 20 در ماه نوامبر(آبان) از سران کشورهای اروپایی به خاطر ایستادن در کنار بن‌سلمان انتقاد کرده بودند.
بر این اساس ، با آنکه بنا شد که در نشست شرم الشیخ مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و نیز وضعیت حقوق بشر در منطقه عربی مورد بررسی قرار خواهد بگیرد، اما نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا بدون دستیابی به رویکردی مشترک در خصوص نشست آتی شرم الشیخ پایان یافت. زمانی که فدریکا موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی علت عدم حصول توافقی در نشست بروکسل را توضیح میداد، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب صحبت‌های او را قطع و تاکید کرد: مشکلات در طرف اروپایی بیشتر از گروه کشورهای عربی است.
با همه این مسائل اتحادیه اروپا امیدوار است از رهگذر بهبود روابط با همسایه‌های عربی سیاست‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا پیش ببرد.
اکنون تجریه تهاجم آمریکا به افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003، اروپایی ها را نسبت به شکل گیری بحران دیگری در خاورمیانه آگاه کرده است. چرا که متعاقب این جنگ ها، بحران های مهمی از جمله بحران مهاجرت رخ داد که سهم عمده چالش های آن متوجه اروپا بوده است. در شرایط کنونی، وجود بحران ها و چالش های جدید و غیرقابل پیش بینی در خاورمیانه اروپا را بدان سو سوق داده که همزمان نسبت به محدودیت های نفوذ خود معترف و عمدتا در پی تاثیرگذاری از نظر کاهش شدت این تهدیدها باشد تا آنکه به کسب منافع مستقیم اقتصادی و یا در پی ترویج های ارزش های مورد نظر خود باشد.
شبد**9460**1010

نظر خود را ثبت کنید