پژوهشگران کانادایی بررسی کردند

راهبردهای جدید درمان اوتیسم به کمک سلول های بنیادی

پژوهشگران کانادایی سعی دارند با کمک نورون‌های به دست آمده از نوعی سلول بنیادی، راهبردهای جدیدی برای درمان اوتیسم ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، بررسی جدیدی که در مورد تأثیر جهش‌های عصبی بر ویژگی‌های مرتبط با اوتیسم در انسان انجام شده، بینش جدیدی در مورد این بیماری ارائه می‌دهد.

واکنش بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم، با کمک نورون‌های به دست آمده از "سلول‌های بنیادی پرتوان القایی" (iPSCs) بررسی می‌شود. سلول بنیادی پرتوان القایی، سلول‌های نابالغی هستند که به صورت مصنوعی از یک سلول غیر پرتوان بدست می‌آیند. در هر حال، هزینه بالای این روش موجب می‌شود فقط تعداد کمی از خطوط نورونی به دست آمده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی مورد بررسی قرار گیرند و پژوهش‌ها را محدود کنند؛ در نتیجه روش‌های جدید باید به پیشرفت در این حوزه سرعت بدهند.

گروهی از پژوهشگران "بیمارستان کودکان بیمار" (SickKids)، "دانشگاه تورنتو" (UToronto) و "دانشگاه مک‌مستر" (McMaster University) در کانادا، یک مدل مقیاس‌بندی شده از نورون‌های موجود در سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تنظیم کرده‌اند تا به بهبود پژوهش‌های اوتیسم کمک کنند. آنها منبعی از ۵۳ خط سلولی متفاوت فراهم کردند که از ۲۵ بیمار مبتلا به اوتیسم با انواع ژنتیکی نادر به دست آمده بودند.

دانشمندان برای بررسی تأثیر جهش بر ویژگی‌های اوتیسم، با استفاده از روش اصلاح ژن کریسپر، چهار جفت خط سلولی ایزوژنیک ایجاد کردند که برخی از آنها دچار جهش بودند.

دکتر "اریک دنالت" (Eric Deneault)، از پژوهشگران بیمارستان کودکان بیمار گفت: ما ویژگی‌های خطوط سلولی خود را با کمک یک مجموعه از الکترودهای چندگانه بزرگ مقیاس بررسی کردیم. نتایج پژوهش ما، ارتباطات جالب میان انواع ژنتیکی و ویژگی‌های نورونی مورد بررسی را نشان می‌دهند.

وی افزود: جالب‌ترین یافته ما، فعالیت بیش از حد یک شبکه ثابت و خودجوش در نورون‌ها است که احتمالاً با ویژگی‌های مربوط به اوتیسم ارتباط دارند.

دکتر "استفان اسکرر" (Stephen Scherer)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما در واقع، یک بانک زیستی شامل نورون‌های به دست آمده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ساختیم و داده‌های ژنومی در دسترس را برای انجام پژوهش در این حوزه بررسی کردیم. امیدواریم این پژوهش، به ابداع درمان‌های احتمالی جدید برای اوتیسم منجر شود.

این پژوهش، در مجله آنلاین " eLife" به چاپ رسیده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید