چرا یک روز به تعطیلی موزه‌ها اضافه شد؟

در شرایطی که سه سال قبل، سازمان میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای تعطیلی هفتگی موزه‌ها و اماکن تاریخی تحت پوشش این سازمان را لغو و اعلام کرده بود که فقط در ۶ روز از سال تعطیل می‌شوند اما امسال این بخشنامه‌ عملا لغو و یک روز دیگر به تعطیلی‌های موزه‌ای اضافه شد.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی - ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۴، در بخشنامه‌ای به همه استان‌ها و کاخ‌موزه‌های کشور تعطیلی هفتگی همه اماکن تاریخی را لغو و اعلام کرد فقط ۶ روز در سال موزه‌ها تعطیل می‌شوند. از سوی دیگر ساعت کار موزه‌ها را از ۹ تا ۱۹ اعلام کرد؛ هر چند این ساعتِ کار، در نیمه دوم سال و به دلیل زود تاریک شدن هوا تغییرات چشمگیری دارد.

در آن بخشنامه اعلام شده بود، موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و اماکن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی در روزهای ۱۴ خرداد به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره)، بیست و یکم ماه رمضان به مناسبت شهادت حضرت امام علی (ع)، بیست و پنجم شوال به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، نهم و دهم محرم به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی (عو) بیست‌وهشتم ماه صفر به مناسبت رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تعطیل هستند.

اما امسال تغییراتی در این بخشنامه ایجاد شد. چهارشنبه ۱۷ بهمن، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد: «بر اساس بخشنامه صادره از سوی اداره کل موزه‌های کشور، به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شرکت آحاد مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، کلیه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه تعطیل است.»

این اتفاق در حالی رخ داد که دست‌کم در یکی دو سال گذشته در روز ۲۲ بهمن و بعد از برگزاری پرشکوه و کاملِ این مراسم مهم، موزه‌ها فعالیت خود را از ساعت ۱۴ از سر می‌گرفتند. درواقع کسی در لزوم تعطیلی موزه‌ها همزمان با برگزاری مراسم راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تردیدی ندراد، مساله اینجاست که چرا به‌جای تعطیلی چندساعته که توجیه مشخص و قابل قبولی دارد، این تعطیلی به شکل کامل اعمال می‌شود؟

این اقدام در سال جاری در شرایطی اتفاق افتاد که موزه‌های خصوصی مانند موزه‌های شرکت نفت زمان بازدید از فضاهای تاریخی و فرهنگی خود را در روز ۲۲ بهمن از ساعت ۱۴ اعلام کردند. ازسوی دیگر، در روز شهادت حضرت زهرا (س) هم موزه‌ها تعطیل نبودند.

در این شرایط به نظر می‌رسد بانیان این ماجرا، بیشتر به دنبال ایجاد یک تعطیلی برای خود بودند، هر چند هنوز مشخص نیست این تعطیلی قرار است به صورت سالیانه باشد و به لیست روزهای تعطیلی موزها اضافه شود، یا تعطیلی کامل امسال، یک استثنا بود؟

بعد از ابلاغ بخشنامه تعطیلی ۶ روزه در سال، اوایل سال ۱۳۹۶ سه نماینده مجلس در فراکسیون‌های میراث فرهنگی و گردشگری گله کردند که «تعطیلی مراکز گردشگری و موزه‌ها و بناهای تاریخی در ایام تعطیلات رسمی، غیرقانونی و تخلف است».

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید