در قالب یک پایان‌نامه دانشجویی اعلام شد

تشخیص سریع تومور مغزی با کمک روش‌های الگوریتمی

  • تاریخ انتشار : 1397/11/24 ساعت : 14:04 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد با کمک روش الگوریتم بهینه‌سازی "کرم شب‌تاب" قابلیت تشخیص ناحیه تومور افزایش می‌یابد و می‌توان از آن برای کاربردهای بالینی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، هانیه فتحی سنقری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی گرایش بی و الکتریک به بررسی "بخش‌بندی تومورهای مغزی با استفاده از الگوریتم کرم شب تاب از تصاویر چند مدالیته تشدید مغناطیسی" پرداخت.

تومور مغزی یک توده غیرطبیعی در مغز است که ممکن است ماهیت سرطانی (بدخیم) یا غیرسرطانی (خوش‌خیم) داشته باشد. میزان تهدید کنندگی یک تومور به مجموعه‌ای از عوامل مانند نوع، محل، اندازه، عمر، نحوه گسترش و توسعه آن بستگی دارد.

مغز به طور کامل توسط جمجمه پوشانده شده است. این امر تشخیص سریع و زودرس تومور مغزی را تنها در صورت موجود بودن ابزار پاراکلینیکی و وسایل تشخیصی مناسب برای بررسی وضعیت حفره داخل جمجمه در زمان‌های اولیه شکل‌گیری تومور امکان پذیر می‌سازد. همچنین به علت پیچیدگی فراوان بافت‌های مغزی تشخیص دستی بافت‌های مغز و تومور بسیار وقت‌گیر و وابسته به شرایط کاربراست، بنابراین برای بررسی دقیق تومورها استفاده از روش‌های خودکار بسیار مفید خواهد بود.

یک روش خودکار مبتنی بر الگوریتم محدود کننده ناحیه و الگوریتم کرم شب‌تاب با استفاده از تصاویر چند مدالیته تشدید مغناطیسی (MRI) در این مطالعه معرفی شده است. در روش پیشنهادی، در مرحله نخست، نواحی مزاحم و جمجمه حذف می‌شود. در مرحله بعدی که روش بخش‌بندی با استفاده از الگوریتم محدود کننده ناحیه است، محدوده تومور مشخص می‌شود. سپس با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی کرم شب‌تاب نقطه اولیه تومور به دست می‌آید و برای به دست آوردن ناحیه تومور، در مرحله بعدی نقطه اولیه به دست آمده با استفاده از روش رشد ناحیه، رشد داده می‌شود تا در نهایت ناحیه دقیق تومور مغزی شناسایی شود.

نتایج این پژوهش نشان داد که الگوریتم بهینه‌سازی کرم شب‌تاب از سرعت و دقت همگرایی بالایی برخورد بوده و در نتیجه روش پیشنهادی با دقت ۹۹ درصد قابلیت تشخیص ناحیه تومور را دارد و می‌توان از آن برای کاربردهای بالینی استفاده کرد.

این پایان نامه با راهنمایی ندا بهزادفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد دفاع شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید