آغاز هشتمین جشنواره‌ی مد و لباس فجر

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس "فجر" با هدف الگوسازی و اهمیت ترویج و تحقق پوشش با سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در غیاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت متن پیام وی امروز ۲۶ بهمن ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان "گفت‌وگو" آغاز به کار کرد.

در این مراسم علاوه بر طراحان و صنوف لباس کشور، حضور محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی رئیس هشتمین جشنواره مد و لباس، جمعی از نمایندگان مجلس از جمله  سیاوشی و احسان قاضی زاده، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور، ملاوردی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، حیدری معاون وزیر، کار اندیش معاون حقوقی مجلس و جمع دیگری از رؤسای اتحادیه‌ها در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم صدیقه پاک بین دبیر جشنواره مد و لباس در سخنانی گفت: جشنواره امسال گام هشتم را بر می‌دارد. شاید هنوز برای قضاوت زود باشد اما انتظارات زیادی وجود دارد و ما هم واقف هستیم.

وی گفت: این جشنواره می‌خواهد ویترینی برای مقوله بزرگ فرهنگی، پوشش و لباس باشد چیزی که گردش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دارد. این جشنواره همه تلاشش را انجام می دهد تا با معرفی بهترین طراحان، سکان را در اختیار برترین‌ها قرار دهد. نباید سکان را در اختیار وارداتی‌ها قرار دهیم. باید فرصت‌های بسیاری را برای کارآفرینی ایجاد کنیم و در این مسیر نیازمند یاری تولید کنندگان داخلی هستیم.

دبیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با بیان اینکه طراحان رسالت خطیری دارند، تصریح کرد: آنها باید دانشی را که در محیط‌های دانشگاهی فرا می‌گیرند با فرهنگ ایرانی اسلامی تلفیق کنند و آن را به بازار پوشاک تزریق کنند.

وی با بیان اینکه پوشاک مؤلفه فرهنگی بزرگی است که نبض آن باید در دستان تولید کنندگان داخلی بتپد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره تا جشنواره‌های آینده به فکر پایش و نتیجه جشنواره باید باشیم، گفت: در بعد رسانه‌ای نیز باید زبان گویایی برای پوشاک و مدیران فراهم کنیم.

پاک بین در ادامه سخنان خود به آثاری که از هشتمین جشنواره مد و لباس فجر ارسال شده اشاره کرد و افزود: در این جشنواره بخش‌های مختلفی را خواهید دید. آثار رسیده در بخش زیورآلات ۸۰۰ اثر، در بخش کیف و کفش ۳۰۰ اثر، لباس اجتماع ۱۳۰ اثر، لباس مجلسی ۱۲۰ اثر، در بخش مجموعه سازی نیز ۶۰ مجموعه به نمایش در آمده است. این بخش سال گذشته شروع کوچکی داشت اما امسال گسترده‌تر شده است. این مجموعه از شهر ساحلی مکران، منطقه جنوب کشور الگو گرفته است.

وی همچنین از برگزاری زنده طراحی لباس در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و در سخنانی گفت: این مسابقات در گروه‌های مختلف رقابت می‌کنند. از طراحی لباس تا طراحی چادر و بخش طراحی پیراهن مردانه در این مسابقات حضور دارند.

وی همچنین یادآور شد در بخش تصویرسازی ۷۰ اثر در بخش مقاله، ۳۰ اثر طراحی پارچه ۵۰ اثر و پایان‌نامه ۹۸ اثر به هشتمین جشنواره مد و لباس راه یافته‌اند. 

در ادامه این مراسم حمید قبادی دبیر ساماندهی بنیاد مد و لباس کشور نیز پس از قرائت پیام وزیر به مناسبت افتتاحیه هشتمین جشنواره مد و لباس به سخنرانی پرداخت.

وی درباره سیاستگذاری و رویکرد ساماندهی مد و لباس کشور، گفت: یکی از مهمترین سیاستگذاری‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس که از طریق انسجام بین فعالان ما حاصل شده است، تغییر مسیر از محصول محوری به سلیقه محوری است. خانواده‌ها به جای اینکه صرفاً محصولات را خریداری کنند این مسئله به انتخاب و سلیقه و ذائقه آنها سوق پیدا کرده است، در واقع در کشور قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: پیش از این، انتخاب محدود بود. زمانی که ما لباس را به عنوان عضو فرهنگی قلمداد می‌کنیم مفاهیم فرهنگی در آن نهفته است. تمامی تلاش هنرمندان ما در ۲۰ اتحادیه صنفی بر این است که به جای اینکه بگوییم «این را بپوش» به افزایش انتخاب مردم و ذائقه آنها کمک کنیم.

قبادی در پایان گفت: این جشنواره با دست‌های خالی اما با حمایت‌های معنوی نتایج خوبی را با خود به همراه داشته است. از گلایه مندی از نبود برخی آثار و راه نیافتن آنها در جشنواره پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم.

بخشی از مراسم هشتمین جشنواره مد و لباس به سخنرانی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده اختصاص داشت.

معصومه ابتکار گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و پیام رهبر معظم انقلاب را به یاد می‌آوریم که فرمودند برای ورود به گام دوم انقلاب آماده‌ایم. ایران از جمله کشورهایی است که همچنان سرمایه‌های دست نخورده‌ای دارد. همچنین، پیام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که در چهل‌سالگی انقلاب گفتند، به عنوان رئیس‌جمهور و دولت آمادگی کامل برای ورود به دهه پنجم انقلاب را دارند و ظرفیت‌های عظیم کشور به دست هنرمندان جوانان و متفکران محقق خواهد شد.

او ادامه داد: این‌ها موقعیت‌های خطیری است که برای کشور فراهم شده است. خوشحالم که در این مراسم که هشتمین دوره آن با این حجم از استقبال طراحان و فعالان اقتصادی در حال برگزاری می‌باشد، حضور دارم. بی شک در رتبه بندی جهانی و با گذشت از ۴۰ سالگی انقلاب و فعالیت‌های موفق ایران در زمینه آموزش، فرهنگ و هنر و… ما سرمایه‌های بزرگی را کسب کردیم و رشد موفقی داشته‌ایم.

ابتکار یادآور شد: ما هم سعی می‌کنیم در محیط‌های مختلف اجتماعی لباس‌هایی را تبلیغ کنیم که دارای هویت ملی و تنوع فرهنگی ایران را دارا باشد. طراحی اهمیت بسیاری در این زمینه دارد چرا که باید با سلیقه‌های مختلف و بازار هدف همخوانی داشته باشد.


در بخش پایانی این مراسم؛ ۱۰ نفر از میهمانان ویژه مراسم به شکل نمادین با برش ربانی هشتمین جشنواره مد و لباس را افتتاح کردند.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح هشتمین جشنواره مد و لباس بدین شرح است: «در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش – که میراث چند هزار ساله آن باقی است – نمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

هنگامی که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به وجود آورده است؛ چه این که پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی-ملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن – که بیشتر بدنمندی و اندام‌گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده است.

تعیین موضوع «نقش مکران» به عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.

برای فرهیختگان هنرمند، صنعت گران توانمند و تولیدکنندگان گرانقدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند- بهترین‌ها را آرزومندم.»

هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، با شعار «خوشا مکران و نقش بی مثالش» ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.



انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید