مراسم بزرگداشت محی‌الدین حق‌شناس برگزار شد

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد «محی‌الدین حق‌شناس» شاعر کردستانی در شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مجید عبدالملکی -مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان- در این مراسم اظهار کرد: مردم استان کردستان همیشه قدردان مفاخر علمی، فرهنگی و ادبی خود بوده‌اند و امروز هم با حضور خودشان نشان دادند که برای مفاخر خود ارزش زیادی قائل هستند.

محمد عبدالملکی افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه ساز استان کردستان درصدد هستند که برنامه زنجیره‌وار تجلیل از مفاخر کردستان را برگزار کرده و در طول سال از چندین مفاخر فرهنگی و ادبی کُرد تجلیل کنند. در این راستا در سال آینده نیز مراسم تجلیل و بزرگداشت چند نفر دیگر از مفاخر کُرد را برگزار خواهیم کرد.

سپس کلیپی درباره زندگی و عکس‌های استاد حق شناس برای حاضران در مراسم پخش شد.

سخنرانی اسعد اردلان -استاد دانشگاه و فعال فرهنگی -، علی اشرافی -رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان-، ماجد مردوخ روحانی -ادیب و فعال فرهنگی -، مستوره درخشی -استاد دانشگاه - و فردین صادق ایوبی ار برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

تجلیل از خانواده مرحوم حق‌شناس و ۱۵ نفر از فعالان فرهنگی استان کردستان و همچنین اجرای موسیقی کُردی پایان بخش برنامه‌های بزرگداشت این ادیب و شاعر کُرد بود.

مُحی‌الدین حق‌شناس، روز ۲۲ دی ماه سال ۱۳۰۳ شمسی، در محلّه «قطارچیان» (از محلات قدیمی سنندج) دیده به جهان گشود. او از سال ۱۳۲۲ به تشویق یکی از استادان خود به طور جدی به سرودن شعر پرداخت. بعدها در وزارت فرهنگ استخدام و به عنوان آموزگار راهی کرمانشاه شد در سال ۱۳۲۷ به سنندج بازگشت.

حق‌شناس علاوه بر شعر کُردی، به زبان فارسی نیز شعر می‌سرود. کتاب «شاره‌که‌م سنه» حق شناس که جدی‌ترین اثر ادبی او به شمار می‌آید، فرهنگ جامعی از آداب و رسوم و سُنن و بخش‌های بی‌بدیلی از فرهنگ و ادب عامه یک سده اخیر شهر سنندج را نشان می‌دهد که در سال ۱۳۷۳ آن را منتشر کرد.

او در مهرماه سال ۱۳۹۲ و در سن ۸۹ سالگی در شهر سنندج از دنیا رفت.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید