سومین روز موسیقی نواحی در جشنواره فجر

از احیا تنبوره ۱۲۰ ساله تا موسیقی شاد دیلمان

اجرای موسیقی نواحی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر سومین روز خود را پشت سر گذاشت؛ در این روز قطعاتی از شمال خراسان، گیلان و گرگان برای حاضران در سالن حوزه هنری که تعدادشان چندان هم قابل توجه نبود، اجرا شد.

به گزارش ایسنا، در این روز، اجرای اول را علی غلامرضایی آلماجوقی ۸۷ ساله بر عهده داشت. او به اجرای قطعات بش قارداش و محمد حنفیه پرداخت و از حاضران در سالن خواست که با صلواتی بر محمد و آل محمد با او همراهی کنند.
استاد غلامرضایی آلماجوقی متولد ۱۳۱۰، از شاگردان بنام مرحوم حاج حسین یگانه بوده که از زمان کودکی دوتار را آموخته و از اساتید و بخشیان مطرح قوچان است که در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت و حائز مقام شده است.



گروه چاغا بخشی به سرپرستی حمید کم (نوازنده‌ی دوتار) بخش دیگر مراسم را بر عهده گرفتند و قطعات آواز کاکلیک، آواز نارآغاجی، آواز نوایی آچدی محمد، آواز کوراوغلی، آواز داش قالدی، گروه نوازی آت‌چاپان و تک نوازی گل نرگس را اجرا کردند.

گل‌محمد کم (دوتار)، ایوب کم (خواننده و نوازنده‌ی دوتار) و ستار نوتراج (خواننده و نوازنده‌ی دوتار) در اجرای این قطعات که اغلب آرام بودند، حمید کم را همراهی می‌کردند.

بخش سوم روز سوم از موسیقی نواحی جشنواره فجر به تالشی‌ها و موسیقی این منطقه اختصاص داشت.
گروه کادوس که اعضای آن را آرمین فریدی (تمبوره تالش)، هوشنگ حاجی بداغی (خواننده) و رضا شعبان زاده ناوی (دایره) تشکیل می‌دادند با اجرای قطعات مشن مشن، هیار هیار، بندون بندون، سیاریحون، بهار بهاره و دوشه هوا (مقام رقص) فضای نسبتاً شادی را به تالار سوره بخشیدند و مردم با دست زدن‌های ملایم آنها را همراهی می‌کردند.



در بخشی از اجرای گروه کادوس، آرمین فریدی به ارائه توضیحاتی درباره موسیقی تالش پرداخت و همچنین اعلام کرد که تنبوره ۱۲۰ ساله تالشی را به واسطه گشتن در دل کوهستان‌های تالش و پیدا کردن این ساز در دست پیرمردی ۱۱۸ ساله، دوباره احیا کرده‌اند.

آخرین اجراها به گروه گیل و دیلم اختصاص یافت که اغلب آنها فضای شادی داشتند و حاضران در سالن سوره حوزه هنری را به وجد آورد.



محمدرضا شاه نوری (خواننده، نوازنده کمانچه و سرنا)، نصرت خوشخوان (نقاره _ دایره)، رضا عشقی (دایره) و اسحاق سهرابی (خواننده) اعضای گروه گیل و دیلم از شرق گیلان را تشکیل می‌دادند.
زرگل، گالش و چای، اهابگو، حیران حیران و … از جمله قطعاتی بود که این گروه موسیقی که اعضای آن را نوازندگان جوان و مسن تشکیل می‌دادند، اجرا کردند.
در این اجرا هم توضیحاتی درباره موسیقی دیلمان توسط شاه نوری، سرپرست گروه که خود را میراث دار موسیقی این نواحی معرفی کرد، عنوان شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید