دانشگاهی که یک‌سوم ثبت پتنت‌های بین‌المللی کشور را دارد

‌عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس آمار کانون ثبت پتنت ایران، در سال‌های ۱۳۹۴و ۱۳۹۵ یک سوم ثبت پتنت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی مجیدپور با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی ۵۵ دانشگاه برتر نوآوری در ۵ قاره جهان گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که چرخه ایده تا محصول و خدمات به صورتی است که در بخش‌های ابتدایی طرح، دولت‌ها و بخش‌های دولتی و عمومی فاینانس را بر عهده دارند و هر چه طرح پیشرفت می‌کند، نقش بخش‌های خصوصی برجسته‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اقدام این دانشگاه در زمینه ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک با برخی نهادها افزود: مرکز تحقیق و توسعه بانک آینده و ملت در این دانشگاه از جمله این اقدامات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این روند در سال ۱۳۹۶ ادامه داشته است و ۳۱ درصد ثبت پتنت‌ها مربوط به این دانشگاه بوده است، یادآور شد: از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانشگاه‌های کشور به سطوح "الف"، " و "ج" سطح‌بندی شدند که این دانشگاه تنها دانشگاه کشور بوده که در سطح "الف" قرار گرفت و بعد از آن دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی قرار گرفته‌اند.

مجیدپور به وضعیت نوآوری این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره در رتبه‌بندی‌های بین المللی جزو سه دانشگاه برتر کشور بوده است، اما بر اساس شاخص‌های نوآوری، نوآورترین دانشگاه کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه با دانشگاه استنفورد دانشگاهی است که در شاخص نوآوری مطرح است، به گونه‌ای که تعداد درخواست ثبت پتنت های سالانه آن ۹۹ مورد است که نرخ موفقیت پذیرش این درخواست‌ها ۵۰ درصد است و میزان بودجه این دانشگاه ۶ میلیارد دلار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه "کارلسروهه" آلمان را در رده صدم این رتبه‌بندی دانست و ادامه داد: تعداد درخواست ثبت پتنت این دانشگاه ۳۲ مورد در سال است و نرخ موفقت آنها ۵۸ درصد است. اعتبارات سالانه این دانشگاه بالغ بر یک میلیارد دلار گزارش شده است.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعداد درخواست ثبت پتنت این دانشگاه را ۲۸ مورد ذکر کرد که از این تعداد ۶ مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته است، در حالی که میزان اعتبارات ما ۱۵ میلیون دلار است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید