در نشست جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی مطرح شد:

ما شغل نیستیم!

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با تاکید بر ضرورت هویت بخشی به شغل راهنما در شرایطی که گردشگری با حمله‌ها و تهدیدهای مستقیم (آمریکا) روبرو شده است، گفت: می خواهند جلوی ورود گردشگران خارجی را به ایران بگیرند چون می‌دانند افزایش این سفرها، سیاه نمایی آن‌ها را خنثی می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی صدرنیا در آستانه روز جهانی راهنمای گردشگری در نشست خبری که به بهانه برگزاری دوازدهمین جشن راهنمایان گردشگری، برگزار شد، تاکید کرد: در دوازدهمین جشن که همزمان با روز جهانی دوم اسفندماه (۲۱ فوریه) برگزار میشود، بر هویت شغلی راهنمای گردشگری تاکید شده است. ما از مسؤولان میخواهیم شغل ما را به رسمیت بشناسند.

او به پیشینه فعالیتهای صورت گرفته در چند دهه اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود آن که در سیزده چهارده سال اخیر در مقام مشاور در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار داشتیم، اما نه این سازمان و نه مردم جایگاه ما را نمیدانند. این سازمان به عنوان متولی، جایگاهی را برای راهنمای گردشگری مشخص نکرده است و حرفه ما شغل محسوب نمیشود، برای همین در دوازدهمین جشن تصمیم گرفتیم روی هویت شغلی مان تاکید کنیم.

صدرنیا اضافه کرد: تعربف راهنما به عنوان شغل و موضوع بیمه آنها تا به حال دوبار در مجلس و یک بار در هیات دولت پیشنهاد شده اما هنوز جواب روشنی داده نشده است. شاید اولین قدم در این راه بیمه کردن راهنماها باشد که البته با دریافت کد بیمه در این مسیر گامهایی برداشته شده است. اما مساله این است که بیمه را هم راهنماها، خویش فرما و شخصی پرداخت می‌کنند.

این مدرس راهنمای گردشگری گفت: وقتی در کشور همه متفق القول تمایل دارند تعداد گردشگران را افزایش دهند، باید به ارکان گردشگری هم توجه نشان دهند. جذب ۲۰ میلیون توریست طبق سند ۱۴۰۴ بدون ایجاد زیرساخت امکان پذیر نیست.

صدرنیا به ساخت برند گردشگری اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول داده که برند ایران را تا خردادماه آماده کند، باید توجه کرد که داشتن برند به تنهایی کافی نیست، باید زیرساخت‌ها را همسو با آن توسعه داد، نیروی انسانی کارآمد آموزش داد و جایگاه مشخصی را برای راهنما تعریف کرد.

او درباره موازی کاری‌هایی که در گردشگری و بویژه در صنف راهنمایان تور میشود، گفت: این موازی کاریها وجود دارد اما بازدارنده نیست، در صنف راهنما چندین تشکل فعال است اما هر یک کار خود را انجام میدهند. معتقدم در موازی کاری ایراد زیادی وجود ندارد و حتی برخی مواقع اثر مثبت دارد. در جامعه راهنمایان بیشتر با راهنماهای فعال در گردشگری ورودی ارتباط داریم، اینجا بحث پارتی بازی و جانب گیری نیست، چون آژانسهای گردشگری براساس سواد راهنما مسؤولیت را واگذار میکنند. در این جامعه راهنماهای پیشکسوت و باسوادی حضور دارند که درحال انتقال تجربه و دانش خود به نسل بعدی هستند. ما انتخاب کردهایم که در این صنف یک برند باشیم.

بهترین راهنماهای گردشگری متعلق به ایران است

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران سپس به شرح موقعیت راهنماهای ایرانی از نگاه گردشگران خارجی پرداخت و افزود: حجم کاری که راهنمای ایرانی انجام میدهد به مراتب خیلی متفاوت از راهنماهای گردشگری در کشورهای دیگر است، سطح کار راهنمای ایرانی به تایید همکاران و گردشگران خارجی، از سایرین بالاتر است. در واقع راهنمای ایرانی جزو راهنماهای خوب دنیا شناخته میشود، البته به این شرط که استانداردها را آموزش دیده باشد.

او در نقد دوره‌های آموزشی که برای راهنمایان گردشگری برگزار می‌شود، اظهار کرد: به نظر این دورهها کاربردی نیست، چون افرادی که این دورهها را گذراندهاند نمی توانند به عنوان راهنما کار کنند. ما در قالب جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سعی کردیم این خلاء را با برگزاری دورههای علمی آموزشی پر کنیم. لازم است سیستم آموزشی را متحول کنیم. متاسفانه برخی فکر می‌کنند برای تربیت راهنمای حرفه‌ای باید از خُم رنگ رزی استفاده کنند.

 فقط همین یک انتظار...

پرنیان پورپزشک، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی که در این نشست حاضر بود، بر ضرورت هویت بخشی به شغل راهنما تاکید کرد و گفت: فراموش نشود که نقش راهنما در افزایش تعداد گردشگران خارجی و رفع ایران هراسی بسیار موثر است. وقتی گردشگر به ایران سفر میکند چند روز نخست سردرگم است بعد از مدتی اقرار میکند که چه سفر متفاوتی داشته است. ما در راستای سیاست جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تعداد بیشتر گردشگر تمام تلاشمان را به کار می بریم، اما انتظار را داریم که این حرفه را به رسمیت بشناسند.

 

علی سماک رجبی، دبیر دوازدهمین همایش جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز با این توضیح که راهنمای گردشگری یکی از قدیمیترین شغل های دنیا است، ادامه داد: انتخاب یک روز در تقویم جهانی به نام راهنمای گردشگری نشان می‌دهد دنیا این حرفه را به عنوان شغل شناخته است، درحالی که در تقویم ملی ما هیچ اشاره‌ای به این عنوان و یا روز نشده است.

وی افزود: با پایان جنگ تحمیلی ورود گردشگران خارجی به ایران از سر گرفته شد، دولت تصمیم گرفت گردشگری را دوباره رونق دهد، ما اینک شاهد فعالیت نسل چهارم صنعت گردشگری هستیم و طبق آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحال حاضر حدود ۱۴ هزار نفر کارت راهنمای تور را دریافت کرده اند ولی متاسفانه بیشتر آن ها به عنوان شغل دوم و یا سوم به راهنمای گردشگری نگاه میکنند. در سال گذشته نیز ریزش تورهای ورودی تحت تاثیر ماجرای ایران هراسی باعث شد، همکاران زیادی کار نداشته باشند و در امرار و معاش با مشکل مواجه شوند.

رجبی اضافه کرد: راهنما چون شغل نیست مشمول قوانین سختی کار نمی‌شود، حق بیمه را هم که خویش فرما پرداخت میکنند، درحالی که لازم دارند دولت به آنها کمک کند. ما حتی بیمه بیکاری هم نداریم.

او اظهار کرد: این راهنماها هستند که صنعت گردشگری را سرپا نگه داشتهاند، آن ها هستند که در مدت حضور گردشگر خارجی در ایران، فرهنگ، مهمان نوازی مردم و واقعیت ها را نشان میدهند ولی متاسفانه آنچنان که باید توجهی به راهنماها نشده است، درحالی که قفل بسته این صنعت به دست راهنماها باز میشود، ما بیش از این ها می توانیم موثر باشیم. راهنماهای ایران انسان‌های کوچکی نیستند، فقط کافی است به آن ها بها داده شود و در جامعه هویت شغلی پیدا کنند.

وی گفت: بیشتر مردم فکر می کنند راهنماهای گردشگری یعنی شخصی که مترجم است و می‌تواند سفر برود. خیلی ها فکر می کنند اگر یک زبان خارجی را بدانند می‌توانند راهنما شوند، درحالی که این تفکر اصلا درست نیست، راهنما مهارت‌های زیادی دارد که تعامل برقرار کردن با مردم از هر قشر و فرهنگی از آن جمله است.

رجبی سپس به پوستر جشن امسال که پنجشنبه دوم اسفندماه همزمان با روز جهانی راهنما در تهران برگزار می شود، اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: در این پوستر ۲۱ اثر جهانی ایران به شکل تمبر طراحی شده ضمن این که بر هویت شغلی راهنما تاکید شده است. ما امسال فقط یک مطالبه داریم. در جشن نهم چهار مطالبه را مطرح کردیم که هیچ کدام محقق نشد، حالا تصمیم گرفته‌ایم یک مطالبه داشته باشیم که کاملا به حق است.

او ادامه داد: برای این جشن از آقای ظریف، وزیر امور خارجه دعوت شده که در این جشن حضور داشته باشند، ناجا نیز از دیگر مهمانان این جشن خواهد بود. ما امیدواریم با حضور مقاماتی که در گردشگری نقش اثرگذاری دارند، دوازدهمین جشن راهنماها را برگزار کنیم.

چرا آمریکا نمیخواهد پای خارجیها به ایران باز شود؟

صدرنیا، رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز حضور این مقامات را از این نظر با اهمیت دانست که گردشگری در معرض تهدیدها و حمله‌های مستقیم قرار گرفته و در این باره گفت: درست است که آمار گردشگری ایران به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۶ میلیون نفر شده ولی واقعیت است که بیشتر این سفرها از سمت کشورهای همسایه و عراق انجام میشود، ما لازم داریم تعداد گردشگران غربی را تقویت کنیم. این حملههایی که شروع شده برای آن است که جلوی ورود گردشگر به ایران گرفته شود چون آن‌ها به خوبی میدانند، تبلیغات گردشگرانی که به ایران سفر میکنند، سیاه‌نمایی‌های آنها را خنثی میکند.

وی به کلوپ گردشگرانی که به بیش از ۱۰۰ کشور سفر کرده‌اند، اشاره کرد و افزود: به گفته گردشگرانی که عضو این کلوپ هستند، ایران جزو سه تور برتر زندگی‌شان بوده است. حتی برخی آن را جزو برترین تور زندگی خود معرفی کرده‌اند و این دستاورد مهمان نوازی مردم، زحمت آژانسهای گردشگری و راهنمایان تور بوده است.

رییس هیات مدیره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، تبلیغ را مهمترین ضعف گردشگری دانست و گفت: دورافتاده ترین قبایل کوکاکولا را میشناسند اما این برند همچنان دست از تبلیغ برنمیدارد، ما چون فکر میکنیم صاحب یکی از قدیمیترین تمدنها هستیم به معرفی نیاز نداریم. باید آگاه باشیم کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان با چه بودجه سنگینی درحال تبلیغ کشور خود هستند. باید در نمایشگاههای خارجی شرکت کنیم، لازم است دولت مثل ترکیه از آژانسهای گردشگری برای حضور در رویدادهای بین المللی حمایت مالی کند. متاسفانه دولت معتقد است آژانسها خودشان باید این هزینهها را بدهند. در شرایط حال حاضر کشور همین که آژانسهای گردشگری تعطیل نشده‌اند خیلی کار مهمی شده است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید از آژانسها و راهنماها بیشتر حمایت کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد.

صدرنیا همچنین گفت: ایران همیشه جزو فهرست گردشگران خارجی بوده است، به محض این که شرایط بهتر شده رشد چند درصدی هم حاصل شده است. بنابراین کافی است راه کار را پیدا کنیم. اگر آرامش نسبی حاکم شود آنقدر گردشگر می‌آید که نمیتوانیم پاسخگو باشیم.

دوازدهمین جشن راهنمایان گردشگری از سوی جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی پنجشنبه دوم اسفندماه در موزه دفاع مقدس تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام  


نظر خود را ثبت کنید