وزیر علوم خبر داد

‌اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی/در حوزه نیروی انسانی متخصص کمبودی نداریم

  • تاریخ انتشار : 1397/12/2 ساعت : 09:48 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عملکرد مطلوب جامعه دانشگاهی طی ۴۰ ساله گذشته، گفت: نهادینه‌شدن فرهنگ مراجعه به دانشگاهیان و استفاده از کارشناسان حوزه‌های مختلف ضروری است.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در ادامه سفر خود به یزد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به دستاوردهای ایران اسلامی طی چهل ساله گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه امروز در حوزه نیروی انسانی متخصص ایران اسلامی هیچ کمبودی ندارد.

وی عدم توسعه دیگر بخش‌های کشور متناسب با بخش دانشگاهی را یکی از مهمترین دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانست و افزود: خوشبختانه سطح کمی و کیفی دانشگاه کشور مطلوب و قابل دفاع است.

وزیر علوم رشد و توسعه علمی را اولویت اول جامعه دانشگاهی کشور دانست و گفت: رویکردهای جدید برای استفاده از علم و فناوری از جمله اقدامات در دستور کار وزارت علوم است.

غلامی در ادامه با اشاره به دستاوردهای وزرات دفاع، تصریح کرد: بسیاری از دستاوردهای نیروهای مسلح با مشارکت دانشگاهیان محقق شده است.

وزیر علوم در ادامه با بیان این‌که تحقیقات نشان می‌دهد که خوشبختانه اکثر دانشجویان متعهد هستند، گفت: نهادینه شدن فرهنگ مراجعه به دانشگاهیان و استفاده از کارشناسان حوزه‌های مختلف ضروری است.

غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم نهایی شده است، افزود: کیفی‌سازی و هدفمند کردن واحدهای آموزش عالی از جمله اهداف وزارت علوم در ساماندهی طرح آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب ما حتی برای کارشناس‌های جزء و پزشکان عمومی هم بعضاً وابسته به خارج از کشور بودیم؛ ولی الان این نیاز به صورت کامل در داخل کشور تأمین می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در دنیا تحصیل‌کردگان ایران را به عنوان تحصیل‌کردگان کیفی متوسط می‌شناسند، گفت: بعضاً فارغ‌التحصیلان ما در دیگر کشورها به عنوان استاد دانشگاه در حال تدریس هستند.

غلامی با اشاره به اینکه حتی در خودروسازی هم بهترین طراح یکی از بهترین تولیدکنندگان جهان ایرانی است، گفت: ما در داخل کشور این ظرفیت برای استفاده از ظرفیت نخبگان را نداریم.

وی افزود: دانشگاه‌های ما در طول این ۴۰ سال خوب کار کردند، ولی همان طوری که رهبر معظم انقلاب در بحث گام دوم تاکید کردند، باید وضعیت دانشگاه‌ها بهتر هم شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هرجایی مشتری برای فارغ‌التحصیلان بوده، آنجا توفیق هم حاصل شده است که از جمله این موضوع می‌توان به پیشرفت‌های دفاعی و نظامی کشور اشاره کرد که با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی با مجموعه‌های نظامی کشور به دست آمده است.

غلامی از اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و افزود: کیفی‌سازی و هدفمند کردن واحدهای آموزش عالی در کشور دو محور اصلی ساماندهی آموزش عالی هستند.

وی افزود: در حوزه پزشکی هم الحمدالله مهارت و توانایی وجود دارد و در بخش‌های مختلف چنین موضوعی را می‌توان یافت، اما هر فرد توانمندی که مشتری نداشته باشد، مجبور است بنشیند و منتظر مشتری باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید فرهنگ مراجعه به دانشگاهیان و استفاده از فارغ‌التحصیلان رونق بیشتری پیدا کند، اما الان برخی صنایع با توجه به اینکه رقابت نیست و حقوق یک متخصص بالاتر است، به سمت این موضوع نمی‌روند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید