یک پژوهشگر گروه قرآن و حدیث:

جلسات قرآنی را جدی بگیریم

یک پژوهشگر گروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر این موضوع که انسان هر اندازه که پاک‌تر شود به عمق قرآن راه بیشتری پیدا می‌کند و هیچ نوع سبک زندگی پاسخگوی نیازهای بشری نیست به جز متوسل شدن به قرآن، گفت:پس از تلاوت و انس با قرآن باید بحث تفسیر قرآن که بالاتر از ترجمه قرآن است را جدی بگیریم تا از این طریق بتوانیم قرآن و مفاهیم قرآن را در زندگی ساری و جاری کنیم؛ چرا که قرآن کتابی است برای سعادت دنیا و آخرت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که حضرت فرمودند: " هر جور زندگی کنید همان‌گونه می‌میرید و هر طور بمیرید همان گونه در قیامت محشور می‌شوید. " اظهار کرد: نوع و سبک زندگی و روشی که ما انتخاب می‌کنیم نه فقط در سعادت و شقاوت زندگی دنیوی بلکه در زندگی برزخی و اخروی هم اثر دارد. این که چگونه و چه روشی را انتخاب کنیم تا بتوانیم بهترین نوع زندگی را داشته باشیم خداوندی که خالق انسان است آن را برای ما مطرح کرده است و سبک زندگی سعادتمندانه در قرآن بیان شده است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۹ سوره «اسرا» یعنی " إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنینَ الَّذینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبیراً؛ به راستی این قرآن به آئینی که از همه آئین‌ها استوارتر و جامع‌تر است هدایت می‌کند، و به آن مؤمنانی که کارهای شایسته می‌کنند نوید می‌دهد که برای آنان پاداشی بزرگ خواهد بود، ادامه داد: خداوند در این آیه انسان‌ها را هدایت می‌کند به استوارترین راه زندگی که از این راه می‌توانیم به سعادت برسیم. همچنین در ادامه خداوند می‌گوید قرآن بشارتی است برای کسانی که اهل عمل صالح هستند و مراجعه به قرآن زندگی دنیوی و اخروی را آباد می‌کند.

در برخی روایات قرآن به دریا تشبیه شده است

این پژوهشگر گروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: در برخی از روایات قرآن به دریا تشبیه شده است، ظاهر دریا زیباست و آرامش خاصی دارد اما زیباتر از این عوامل ظاهری این است که انسان وارد دریا شود و از دل دریا لوء لوء و مرجان بیرون بیاورد. ظاهر و باطن عمیقی که در قرآن وجود دارد باید ما را به سمتی هدایت کند که از قرآن بهره بیشتری ببریم.

موسوی تاکید کرد: نوع بهره ما از قرآن ممکن است نوع بهره‌ای باشد که برخی از دریا می‌برند و در کنار ساحل می‌ایستند و فقط زیبایی ظاهر را نظاره می‌کنند اما برخی دیگر وارد دریا می‌شوند رزق‌شان را از آن بیرون می‌آورند. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: دوای تمام درها را از قرآن بخواهید و این ظرفیت در قرآن وجود دارد. ما باید نیازهای عادی و هدایتی بشر را در قرآن جست‌وجو کنیم چرا که تمام اموری که برای هدایت نیاز داریم در قرآن به آن اشاره شده است.

قرآن بر چهار مرحله استوار است

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که قرآن راهگشایی برای مردم است و چنین کتابی که خالق (خداوند) و گوینده (پیامبر اکرم (ص)) آن مطرح می‌کنند که استوارترین برنامه‌ها و سعادت دنیا و آخرت در آن وجود دارد، گفت: ما نباید از این کتاب ارزشمند غفلت کنیم. ما به اندازه‌ای که به قرآن نزدیک شویم می‌توانیم از آن بهره ببریم. در روایتی که از چند معصوم از جمله امام حسین (ع) و امام صادق (ع) مطرح شده است قرآن بر چهار مرحله استوار است؛ مرحله اول مرحله و رتبه‌ای از قرآن برای عوام است. مرحله دیگر برای خواص و رتبه سوم برای اولیای الهی و مرحله چهارم برای پیامبران است.

موسوی ادامه داد: عوام فقط از ظاهر قرآن بهره می‌برند و تلاوت قرآن را برای ثواب آن می‌خوانند. اما اگر انسان از عوام بیرون بیاید و جز خواص شود علاوه بر تلاوت آیات، به نکته‌ها و بشارت‌های قرآنی نیز توجه می‌کند و خط زندگی‌اش را از قرآن می‌گیرد. مرتبه دیگر که مربوط به اولیای الهی است مرحله‌ای که اولیا الهی بنا به فضل و دانش خود مطالب دقیق را از قرآن برداشت می‌کنند و مرتبه بعدی که پیامبران هستند که حقایق را از قرآن دریافت می‌کنند. قرآن کتبی است که انسان به اندازه طهارتی و پاکی روحش از آن معرفت کسب می‌کند و هر چقدر ما پاک‌تر شویم به عمق قرآن راه بیشتری پیدا می‌کنیم.

قرآن کریم در دنیا و آخرت باعث سعادت انسان می‌شود

این پژوهشگر گروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: هیچ نوع سبک زندگی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بشر باشد در نهایت که شرق و غرب را بگردیم در آخر باید به اهل بیت (ع) متوسل شود چرا که آنها معلمان قرآن هستند. این ظرفیتی که در قرآن وجود دارد را ما باید در ابتدا از طریق تلاوت و انس با قرآن کسب کنیم. پیامبر اکرم (ص) بر دو امر اهتمام داشتند: یکی اهل بیت (ع) و دیگری قرآن. اما گاهی متأسفانه ما با قرآن فاصله می‌گیریم و تلاوت‌های روزانه را در دستور کار نداریم در حالی که این تلاوت‌ها مقدمه‌ای برای فهم و درک نوع زندگی بهتر می‌شود. ما باید برای این که قرآن در زندگی ساری و جاری شود تفسیر را جدی بگیریم. تفسیر چیزی بالاتر از ترجمه قرآن است و در تفسیر ما باید به دنبال مقصود جدی قرآن باشیم. باید به سمتی حرکت کنیم که هم حفظ و هم تلاوت قرآن و تفسیر و فهم عمیق را جدی بگیریم. آن روزی که قرآن به صورت جدی و عملیاتی وارد زندگی ما شود خیلی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم را دیگر نداریم.

وی در ادامه با ارائه برخی تفسیرهایی همچون تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان و محققین، تفسیر نور حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی و تفسیر هدایت گفت: نرم افزار جامع‌التفاسیر از مواردی است که ما برای تفسیر قرآن می‌توانیم به آن مراجعه کنیم. امیدواریم جلسات قرآنی را جدی‌تر بگیریم و در این جلسات فقط به تلاوت نپردازیم بلکه علاوه بر تلاوت به تفسیر نیز روی بیاوریم و آن را در زندگی عملیاتی کنیم تا از این طریق به سعادت دنیا و آخرت برسیم و این امر محقق نمی‌شود مگر این که در ابتدا از خودمان شروع کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید