جشنواره‌ای برای سوت زدن!

رضا مهدوی قصد دارد جشنواره‌ای را با محوریت «سوت‌نوازی» برگزار کند؛ او در این زمینه می‌گوید: حالا که نقش سوت پررنگ شده و در موسیقی جایگاه پیدا کرده است، چرا نباید برای آن جشنواره‌ای داشته باشیم؟

این کارشناس موسیقی و نوازنده سنتور که دبیری این جشنواره را بر عهده دارد، با بیان اینکه مجوزهای جشنواره «سوت‌نوازی» اخذ و فراخوان آن منتشر شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید: در زمینه برگزاری این جشنواره به یک موضوع بکر فکر می‌کردیم که به «سوت زدن» رسیدیم. سوت گونه‌ای مهم از موسیقی است و استعداد ویژه‌ای می‌طلبد. این برای اولین بار است که در ایران جشنواره‌ای با محوریت سوت زدن برگزار می‌شود.

او یادآور می‌شود: در دوره ابتدایی مدارس بخش سوت نوازی را سال‌ها خود به عنوان عضو شورای تخصصی درس هنر وزارت آموزش و پرورش به عنوان درس گنجانیده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: این جشنواره در سه بخش «سوت خبری»، «سوت موسیقی فیلم» و «سوت ترانه‌های معروف» برگزار می‌شود. قرار است ابتدا این رویداد در استان مرکزی و شهر اراک برگزار شود؛ دلیلش هم به تمرکززدایی از پایتخت و حمایت مسؤولان استان از این جشنواره برمی‌گردد. ما تا به این لحظه در منطقه مورد نظر فراخوان دادیم اما مشکلی برای حضور متقاضیان از دیگر نقاط کشور وجود ندارد.

مهدوی اضافه می‌کند: ما در این رویداد پیش‌داوری نخواهیم داشت و مهارت سوت‌نوازی افراد را با حضور داورانی مانند وارطان ساهاکیان (آهنگساز و مدرس موسیقی) روی صحنه بررسی و داوری می‌کنیم. ما قصد داریم از مجید انتظامی و دکتر الهی قمشه‌ای برای حضور در این رویداد دعوت کرده و از خانواده مرحوم علیرضا خورشیدفر (نوازنده کنترباس که در اجرای سوت با بسیاری از آهنگسازان همکاری داشته و سوت فیلم معروف «از کرخه تا راین» ساخته مجید انتظامی را در استودیو با دهانش نواخته است) تقدیر کنیم.

این کارشناس موسیقی درباره اهداف این جشنواره بیان می‌کند: ما در این جشنواره استعدادیابی خواهیم کرد. حالا که نقش سوت پررنگ شده و در موسیقی جایگاه پیدا کرده است چرا نباید برای آن جشنواره‌ای داشته باشیم؟ شاید افرادی باشند که بتوانند چند دقیقه سوت بنوازند بدون اینکه فالش باشد.

او سوت‌نوازی را با زنبورک‌نوازی مقایسه کرده، آن‌ها را شبیه به یکدیگر می‌داند و اظهار می‌کند: شاید در ظاهر زنبورک‌نوازی خیلی ساده باشد و کودکان هم به راحتی آن را بنوازند اما زنبورک‌نوازان حرفه‌ای ملودی را درمی‌آورند. شاید در دوره‌های آینده زنبورک‌نوازی هم به این رویداد اضافه کردیم البته نمی‌خواهیم در ابتدای کار قدم بلندی برداریم.

مهدوی تاریخ دقیق برگزاری جشنواره «سوت‌نوازی» را منوط به پایان فراخوان (۱۵ اسفند ماه) و میزان استقبال از این رویداد می‌داند و می‌گوید: البته تا به حال نسبتاً استقبال خوبی از این جشنواره شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید