در گزیده اخبار سیاسی ۵ اسفند بخوانید؛

واکنشها به تصمیمFATFدرباره ایران/رد سعودی-اماراتی در اقتصاد کشور/سازمان بازرسی،پیگیر گرانی گوشت

ورود سازمان بازرسی به موضوع گرانی گوشت، تاکید ظریف بر تصمیم‌گیری درباره FATF بر اساس واقعیات، ارسال لایحه «جامع انتخابات» به مجلس، تست عملیاتی گیربکس ایرانی هواپیمای میگ ۲۹، سومین روز از رزمایش ولایت ۹۷، رسیدگی به شکایت قلعه نوعی از مدیرمسئول دنیای فوتبال و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، پنجم اسفند ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جشنواره سلمان فارسی سازمان پدافند غیرعامل، گفت:دشمنان اعلام کرده‌اند که به دنبال خرابکاری در حوزه موشکی ما هستند، البته ما چند سال است که این موضوع را فهمیده‌ایم، ولی صدایش را در نیاورده‌ایم و هرچند آن‌ها تلاش می‌کردند تا در قطعاتی خرابکاری کنند و موشک‌ها روی هوا منفجر شود اما تا الان هیچ غلطی نتوانستند بکنند چون ما از قبل پیش‌بینی و مقاوم‌سازی را انجام داده‌ایم. سردار علی حاجی‌زاده همچنین افزود: رد سعودی‌ها و اماراتی‌ها در اقتصاد ما پیداست. عربستان در پاکستان پول می‌دهد و انسان اجیر می‌کند تا صدها عملیات علیه ما انجام دهند که یکی از آن‌ها موفق می‌شود و ۲۷ پاسدار شهید شدند.

جانشین فرمانده کل سپاه هم ر گردهمایی بزرگ رزمندگان و آزادگان دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه فقط با مقاومت و ایستادگی می‌توان دشمن را ناامید کرد ، گفت:دشمن هرگاه در ما اراده ببیند سست می‌شود، خانه دشمنان ما عنکبوتی و بسیار سست است. سردار سلامی تاکید کرد: مقاومت ما را به نتیجه می‌رساند و در مقاومت هیچ امتیازی به دشمن نمی‌دهیم.

همزمان با بازدید امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید فکوری تبریز نیز گیربکس بومی هواپیمای میگ ۲۹، تست عملیاتی خود را با موفقیت به انجام رساند.

سومین روز از رزمایش ولایت ۹۷

شلیک موفق موشک کروز از زیردریایی کلاس غدیر

عملیات تهاجمی بالگردهای هوادریای ارتش

جنگنده فانتوم با شلیک موشک نصر، هدف دریایی را منهدم کرد

***

ابراهیم رئیسی در اجتماع عظیم حوزیان با عنوان "حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی" با یادآوری نقش روحانیت در عمل به آنچه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم عنوان کردند، یادآورشد:معظم له با بیان این بیانیه و تبیین گام دوم انقلاب اسلامی صراط المستقیم را به مردم و مسئولان نشان دادند. تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: عده ای فکر می کنند ما  مخالف برخی از کنوانسیون‌ها هستیم؛  اینطور نیست ، اگر آنها به نفع مردم باشد ما آن را قبول می کنیم، اما اگر کنوانسیون‌هایی به ضرر مردم باشد آن را قبول نخواهیم کرد.

همچنین محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سیاستمداری که شیعه علی است باید با استمداد از خدا خوب فکر کند و هر چه را وظیفه تشخیص داد، عمل کند؛ هر چند سخت و مخالف میل خودش باشد. اگر به این نتیجه رسید که مصلحت اسلام و مسلمانان در شکیبایی است، صبر کند و حتی رقیبی را که صالح نمی‌داند با جان و دل کمک نماید. این درست نیست که انسان همیشه احساس تکلیف برای قبول ریاست کند.

لایحه «جامع انتخابات» که به پیشنهاد وزارت کشور در جلسه ۳ بهمن ۱۳۹۷ هیئت وزیران با قید یک فوریت به تصویب رسیده، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

نوآوری‌های لایحه جامع انتخابات

هدف از تهیه این لایحه، اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانونی واحد است. در این لایحه نوآوری‌های مختلفی برای حل مشکلات موجود در برگزاری انتخابات از جمله ورود جامعه مدنی به هیات اجراییف ترکیب جدید هیات نظارت و انتخابات تمام الکترونیکی دیده شده است.

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۸ دولت مکلف به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریور ماه است، گفت که خصوصی سازی این دو باشگاه به نفع آنها و دولت است.

 همچنین سخنگوی هیات منصفه مطبوعات از رسیدگی به شکایت قلعه نوعی از مدیرمسئول دنیای فوتبال خبر داد و گفت: رسیدگی به پرونده مدیران مسئول نشریه دنیای فوتبال و روزنامه قانون صبح امروز (یکشنبه) ۵ اسفندماه در  شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی برگزار شد و در جلسه امروز به پرونده مدیرمسئول نشریه دنیای فوتبال و نویسنده این نشریه با اتهامات انتشار مطالب خلاف واقع، نقل مطالب گروه‌های منحرف، انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی، استفاده ابزاری از تصاویر زنان و نقض مصوبات شورای عالی امنیت ملی با شکایت شرکت خصوصی و آقای قلعه‌نویی رسیدگی شد.

محمد جواد ظریف در همایش همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» با اشاره به این که یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی ، استقلال‌طلبی بوده است و این موضوع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری شده است، اظهار کرد: استقلال به این معناست که درون زا باشیم نه اینکه از دنیا منفک باشیم و با دنیا و دیگر کشورها تعامل نداشته باشیم. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه انتخاب کرده‌ایم وابسته به دیگران نباشیم، افزود: قدرت میدانی و دیپلماسی لازم و ملزوم یکدیگرند. وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد:اینکه ما می‌گوئیم ما به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است. بلکه وظیفه ماست که هم مقاومت مردم را پاس بداریم و هم فشار بر مردم را کم کنیم. نه اینکه بگوییم مردم همیشه مقاومت کردند، ۴۰ سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. خیر اینگونه نیست. پس ما اینجا چه کاره‌ایم. چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند. اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟

 محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره نظر وزارت خارجه و دولت درباره مهلت دوباره FATF به ایران اظهار کرد: دوستان نگاه کنند و درباره FATF بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند. تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد.

در همین باره مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی گفت:‌ از هم‌اکنون آمریکایی‌ها در پی ایجاد شکاف بیش‌تر بین ایران و کشورهای منطقه و ایجاد وحدت بیش‌تر اسرائیلی – عربی در برابر ایران برای محاصره منطقه‌ای این کشور هستند و استفاده نکردن از فرصت FATF ، زمینه پایان مماشات جامعه بین‌الملل با ایران را فراهم می‌کند.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز با اشاره به مهلت چهارماهه به ایران برای پیوستن به FATF اظهار کرد: اگر ایران اسلامی قاطع و مسلّم بر ارزش‌های الهی و انسانی خود تاکید کند، آنها عقب‌نشینی خواهند کرد. آمریکا و اروپا غرق در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند مشکلات خود را حل کنند. ایران و سایر کشورهای مستقل، متکی به ملت خود هستند. دولت باید قاطعانه عمل به تعهدات عقب افتاده اروپا را مطالبه کند و از آنها بخواهد به حقوق بشر و اصول دموکراتیک خود که شعارش را می‌دهند، عمل کند.

همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیام توییتری دیگری در واکنش به جدیدترین بیانیه FATF درباره ایران نوشت: زمان تقریباً به پایان آمده است. گروه ویژه اقدام مالی پس از دو سال و بدون هیچ پیشرفتی، موافقت کرد تا در صورت عدم پایبندی ایران به اقدامات ضد تأمین مالی تروریسم و الزامات پول‌شویی، اولین اقدام مالی مقابله‌ای بزرگ را در ماه ژوئن دوباره اعمال کند. من این اقدام را تبریک می‌گویم.

دادستان کل کشور در همایش ملی «پلیس، عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم» گفت: اثر گناه این است که جامعه را به نابودی می‌کشاند و همانطور که یک کبریت در کنار بنزین قرار می‌گیرد اثر گناه برای انسان این است که انسان را به نابودی می‌کشد، اما بنای خداوند بر این نیست که هرکس گناه کرد و هر گناهی که مرتکب شد او را نابود کند بلکه هدایت و ارشاد می‌کند و مبشر می‌فرستد. منتظری افزود: آمار واصله که امسال در طول این ده ماهه داشتیم حکایت از این دارد جرایمی که بستر آن‌ها فضای مجازی است و جرایم رایانه‌ای محسوب می‌شوند ۱۴۰ درصد افزایش داشته است و چه کسی مسئول رشد جرایم رایانه‌ای است؟

همچنین قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع گرانی گوشت، اظهار کرد: فعلاً در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما مطرح کردن آن در حال حاضر صلاح نیست. وی عنوان کرد: مانند همه موارد در حال کار روی این موضوع نیز هستیم تا علت‌یابی کنیم و ببینیم موضوع کمبود چه بوده است. این کمبود در حالی است که دولت نسبت به سال گذشته گوشت بیشتری وارد کرده اما باز هم کمبود داریم که باید موضوع را بررسی کنیم و ببینیم علت چیست. نتیجه این بررسی هنوز مشخص نیست.

خسرو حکیمی، معاون قضائی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نشست تخصصی - مشورتی ستاد حقوق بشر گفت: گزارش دهی کشورها در ساز و کار بررسی دوره‌ای جهانی یک تحول مهم در امر حقوق بشر است.

*گزارش ایسنا از هشتمین روز بررسی  لایحه بودجه ۹۸ در مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید