رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در زاهدان

نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان رو نمایی شد.

به گزارش ایسنا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این باره گفت: سردیس سرباز« هخامنشی» که  مهرماه امسال پس از ۸۰ سال از آمریکا پس گرفته و به ایران بازگردانده شده بود در موزه بزرگ جنوب شرق زاهدان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

علیرضا جلالزایی در این مراسم با تقدیر از حضور چشمگیر مردم و مسئولین، اظهار کرد: این اثر تاریخی  که ۸۰ سال پیش از تخت جمشید سرقت و به آمریکا برده شده بود با حکم دادگاه نیویورک به ایران بازگردانده شد.

علیرضا جلال زایی بیان کرد: با تلاشهای حقوقی ایران سایر اشیای تاریخی کشور نیز از موزه های خارجی به داخل کشور منتقل شود.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دومین استانی می باشد که پذیرای این سرباز هخامنشی است، گفت: این اثر تاریخی به مدت ۴۵ روز و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۸ در معرض تماشای عموم قرار دارد.

جلال زایی خاطرنشان کرد: این قطعه تاریخی متعلق به سردیس مجسمه سنگی سر سرباز هخامنشی و نیزه وی است که در حدود ۸۵ سال پیش از تخت جمشید در مرودشت شیراز از دل خاک بیرون کشیده شد اما در سال ۱۹۳۶ میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت و پاییز سال ۲۰۱۷ قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده و در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود که پس از پیگیری مسئولان میراث فرهنگی ایران و حکم دادگاه به ایران بازگردانده شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید