آخرین نمایش خارج از خانه گنجینه «‌توت عنخ آمون»‌

بزرگ‌ترین مجموعه از گنجینه «توتن خامون»‌ که تاکنون در خارج از مصر به نمایش درآمده است قرار است در اواخر همین سال پیش از آن که برای همیشه به مصر بازگردد، در گالری «ساعتچی» لندن به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت نیوز پیپر، این نمایشگاه که به نام «‌توت عنخ آمون: گنجینه فرعون طلایی» قرار است از دوم «نوامبر» سال ۲۰۱۹ تا سوم «می» سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شود، صدمین سال کشف مقبره این حکمران باستانی مصر را همراه با ۱۵۰ اثر باستانی را جشن می‌گیرد.

این سومین مرحله نمایش این مجموعه است که پیش از این برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در مرکز علوم کالیفرنیا و پس از آن در پاریس به نمایش درآمد. در مجموع این نمایشگاه به ۱۰ شهر مختلف سفر خواهد کرد اما سخنگوی این نمایشگاه اطلاعاتی در خصوص مقصد بعدی این نمایشگاه پس از آن‌که در لندن به نمایش درآمد، ارائه نداد.

در میان آثار نمایشی، تابوت طلایی که بدن مویایی شده «توت عنخ آمون» در آن قرار داشت و مجسمه طلایی که متخصصان معتقدند چهره‌ای از «توت عنخ آمون» را به نمایش می‌گذارد با اینکه پیش تر گمان می‌رفت مجسمه‌ای از پدربزرگ «توت عنخ آمون» است، نیز وجود دارند.

این آثار باستانی که در کنار مقبره این فرعون قرار داشتند در سال ۱۹۲۲ و توسط باستان شناس بریتانیایی «هاوارد کارتر» کشف شدند.

نمایشگاه‌های پیشین که در لندن برگذار شدند با بیش از یک میلیون بازدیدکننده، رکورد بازدید را در سال‌های ۱۹۷۲ و ۲۰۰۷ شکستند. هر دو این نمایش‌ها کمتر از ۵۵ اثر را به نمایش گذاشتند که یک سوم تعداد آثاری است که در این نمایشگاه از آن رونمایی می‌شود.

سود حاصل از این نمایش به حمایت از «موزه بزرگ مصر» واقع در قاهره که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود، کمک خواهد کرد. پس از پایان نمایش این آثار در ۱۰ شهر مختلف، این آثار برای نمایش دائمی در موزه بزرگ مصر به این کشور باز می‌گردند.

«توت عنخ آمون» از مشهورترین پادشاهان مصر باستان و فرزند «نفرتی‌تی» و «آخن‌آتون» است که در سن ۱۰ سالگی به تخت نشست. او تنها ۹ سال پس از آن زنده ماند و تا سال ۱۳۲۴ پیش از میلاد پادشاهی کرد و در طول دوران پادشاهی‌اش تلاش زیادی برای بازگرداندن مذهب چندخدایی آغاز کرد، تلاش‌هایی که با انقلاب پدرش «آخناتون» و تثبیت یکتاپرستی در مصر بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام

  


نظر خود را ثبت کنید