غلبه بر مشکلات روغن موتورهای دیزلی و بنزینی در یک چالش نوآورانه

بیست و یکمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو با عنوان "بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها" برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا امروزه روغن‌های موتور علاوه بر روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور دارای کارکردهایی نظیر آب‌بندی فواصل بین قطعات، شست‌وشو و تمیز کردن قطعات از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات، محافظت از سطوح در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی، ضربه گیری، معلق نگه داشتن مواد زائد و جلوگیری از رسوب آنها بر روی قطعات هستند.

از آنجایی که روانکارهای مایع قادر نیستند تمامی ویژگی‌های مورد نیاز فوق را به نحوی مطلوب فراهم آورند، به منظور دستیابی به بسیاری از خواص فوق و یا بهبود آنها از افزودنی‌های روغن موتور استفاده می‌شود.

استفاده از نانو افزودنی‌ها با هدف افزایش بازدهی موتور از طریق ارائه خواص فوق و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نانو افزودنی‌ها با چند سازوکار عملکردی شامل تبدیل اصطکاک لغزشی به اصطکاک غلتشی، قابلیت انتقال حرارت بسیار بالا، ترمیم سطوح اصطکاکی و نیز تشکیل فیلم محافظ بر روی سطوح اصطکاکی منجر به بهبود و تقویت خواص روانکار مایع پایه می‌شوند.

بر این اساس اخیراً پژوهشگران، نانو افزودنی‌های روغن موتور حاوی "فولرین"، "نانو الماس" و "نانو فلوئور" ارائه کردند. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز به درخواست یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه اقدام به برگزاری چالش نوآوری با عنوان "بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها" کرده است.

فرآیند ثبت‌نام مرحله اول این چالش از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران تا ۲۵ اسفندماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد.

برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت نانویی همکار این چالش را خواهد داشت.

طرح‌های برگزیده و شروع مرحله دوم در خردادماه ۹۸، پایان مهلت ارسال طرح و آغاز ارزیابی طرح‌ها و انتشار فراخوان و آغاز فرآیند ثبت طرح ۲۵ اسفند ماه سال آینده تعیین شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید