در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی مطرح شد

علم باید در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که علم باید در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود، گفت: همه باید در جریان علم قرار گیرند و هرکس سعی کند چیزی به یافته‌های نفرات قبلی اضافه کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان جهاد دانشگاهی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تبریک ولادت حضرت فاطمه و روز زن گفت: سعی کردیم در حوزه علمی در حد الگوسازی فعالیت‌های خوبی انجام دهیم و تا آن جایی که ممکن است در انتشار علم فعالیت کنیم. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۶۰ کار خود را آغاز کرد و اصرار بر این بود که استادان و دانشمندان ما توان علمی خود را چه در قالب کتاب و چه در قالب مجله مستند کنند و جهاد دانشگاهی این‌ها را چاپ کند و در اختیار جامعه علمی کشور قرار دهد و تا به امروز هم فعالیت‌های خود را ادامه داده و پنج هزار عنوان کتاب تا به حال چاپ کرده است. ایجاد مرکز اطلاعات علمی جهاد از دیگر افتخارات ما در حوزه انتشار علم است که امسال با بودجه بسیار اندک به علاوه درآمد مختصری که دارد، فعالیت کرده اما این مرکز بهره‌وری بسیار بالایی دارد. هنگامی که بهره‌وری این سازمان را با سازمان معادل مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بهره‌وری این مجموعه و هزینه‌ای که بر دوش مملکت گذاشته می‌شود با سازمان معادل قابل قیاس نیست‌.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه علم باید در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود، گفت: همه باید در جریان علم قرار گیرند و هرکس سعی کند چیزی به یافته‌های نفرات قبلی اضافه کند. بدون شک همانطور که می‌دانید گنجینه غنی‌ای که کتاب‌خانه مجلس شورای اسلامی در اختیار دارد به دلایل مختلف مانند عبرت‌آموزی از گذشته، درس‌گرفتن از خطاها و بررسی موفقیت‌ها و سایر استفاده‌های مثبت باید به شکل‌های جدید و مدرن و پرسرعت در اختیار همه قرار گیرد. این باب همکاری باز شده و امیدواریم جهاد دانشگاهی هم بتواند هم خودش از این گنجینه استفاده کند و هم استفاده عام از آن را در سراسر دنیا برای علاقمندان فراهم کند.

ایجاد بانک اطلاعاتی و نمایه‌سازی مستندات علمی

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید علی عماد با تبریک روز ولادت حضرت فاطمه و روز زن گفت: کتابخانه مجلس یک گنجینه است که در اختیار شماست. مأموریت اطلاع‌رسانی علمی ن در جهاد دانشگاهی به نظر من به خزائنی از اطلاعات علمی نیازمند است که یکی از آن‌ها مجموعه کتابخانه مجلس است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ‏‬ ادامه داد: کار جهاد دانشگاهی کار گسترده و در عرصه‌های واسع و متعددی است. یک حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی می‌تواند داشتن یک نگاه دانشی و فرهنگی به حوزه اطلاع‌رسانی علمی پیرامون حوزه مقننه باشد. برای ما فرصت مغتنمی است که بتوانیم اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. تکلیف ما بر اساس اساسنامه، اشاعه اطلاعات به دنبال گردآوری، جمع‌آوری، طبقه‌بندی و سازماندهی مجموعه اسناد و مدارک علمی مرتبط با حوزه مقننه است.

وی با اشاره به پیشینه تأسیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی که کمتر از یک سال پس از شکل‌گیری مجلس شورای ملی انجام گرفت، گفت: این کتابخانه تا زمان تأسیس کتاب‌خانه ملی ایران نقش کتابخانه ملی را ایفا می‌کرده است. در حال حاضر دارای نزدیک به ۶۰۰ هزار جلد کتاب چاپی و نزدیک به ۳۴ هزار جلد نسخه خطی در این مرکز هستیم. هم‌چنین بیش از ۱۲ میلیون برگ سند که عمدتاً مربوط به تاریخ معاصر ایران، مشروطه و مجلس است در اینجا وجود دارد البته اسناد قدیمی‌تر هم در این کتابخانه وجود دارد. در بخش ایرانشناسی گنجینه خوبی از سفرنامه‌ها وجود دارد و ما بیش از ۶۰۰ عنوان سفرنامه در این بخش داریم.

عماد با ابراز امیدواری در خصوص تعامل بین جهاد دانشگاهی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه بین کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به نمایندگی دکتر سید علی عماد و جهاد دانشگاهی به نمایندگی دکتر حمیدرضا طیبی امضا شد.

اهداف این تفاهم‌نامه توسعه و گسترش همکاری‌ها و مشارکت در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ای و همچنین بهره‌گیری از منابع، امکانات و توانمندی‌های علمی- تخصصی و اجرایی در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ای طرفین است.

محورهای همکاری مشترک این دو نهاد، ایجاد بانک اطلاعاتی موردنیاز در حوزه‌های تخصصی، نمایه‌سازی مستندات علمی موردنظر کتاب‌خانه در بانک اطلاعاتی با قابلیت امکان جست‌وجو است‌. همچنین از دیگر محورهای همکاری مشترک می‌توان به اجرای فرآیند شناسایی و تحلیل دادگان علمی در حوزه تخصصی، نمایه‌سازی اطلاعات و اسناد کتابخانه با قابلیت اعمال سطوح دسترسی برای مخاطبان اشاره کرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی داخلی جهت امکان جست‌وجو و دسترسی اعضا به منابع علمی، استخراج گزارش‌های علم سنجی بر اساس کلید واژگان تخصصی در حوزه‌های مختلف تخصصی، شناسایی، تهیه و تحلیل منابع علمی داخلی و بین‌المللی به صورت تخصصی و موضوعی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقا دانش اعضا، ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی، تهیه گزارش‌های تحلیلی پیرامون موضوعات مورد توافق و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی گروه‌های تخصصی از دیگر محورهای همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با کتاب‌خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است‌.

این تفاهم‌نامه از زمان امضا به مدت سه سال معتبر بوده و در صورت توافق طرفین یک ماه قبل از انقضا قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید