مدیرعامل ایرنا پیشنهاد داد

نماد دانشگاه جندی‌شاپور احیا شود

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر قرار است از ظرفیت‌های دانشگاه جندی‌شاپور باستان استفاده کنیم، باید نماد این دانشگاه احیا شود.

به گزارش ایسنا، سید ضیا هاشمی در افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور که امروز سه‌شنبه (۷ اسفندماه) در دزفول برگزار شد، اظهار کرد: وقتی در این خطه از جغرافیا و در این تاریخ، دانشگاه جندی‌شاپور شکل می‌گیرد؛ یعنی فرهنگ، تاریخ و جغرافیای آن، ظرفیت شکل‌گیری این دانشگاه را داشته است.

وی افزود: وقتی دانشگاه شکل گرفت، تعاملات اجتماعی، انسانی و فرهنگی به وجود آمد. دانشگاه جندی‌شاپور تنها یک کانون فرهنگی نیست بلکه یک تحول اجتماعی است. اندیشمندانی از سراسر دنیا در آن به گفت‌وگو می‌پرداختند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی امروز در قرن ۲۱ به دانشگاه جندی‌شاپور می‌نگریم، این دانشگاه برای ما درس‌هایی دارد. در این خطه جغرافیایی، استقرارهای ویژه‌ای در دوران مختلف وجود داشته است. ویژگی‌ها و دلیل حیات و بالندگی چنین دانشگاهی و همچنین موقعیت این نقطه جغرافیایی، اهمیت زیادی دارد. امروزه آموزش عالی ما بعد از ۱۷۵۰ سال به دنبال مرجعیت علمی و صیانت از این نقطه است. ما نیاز به تعامل جهانی و گفت‌وگوی نظری داریم.

هاشمی خاطرنشان‌کرد: دانشگاه جندی‌شاپور یک دانشگاه جامع بود که علومی مانند ریاضیات، نجوم، حکمت، علوم پایه، مهندسی و … در آن تدریس می‌شد. این دانشگاه جامع، امروز برای ما پیام‌هایی دارد. امروزه ما نیاز داریم عواملی که موجب شکل‌گیری و موفقیت یک دانشگاه جهانی شده است را شناسایی و از آن بهره‌گیری کنیم. امروزه ما به زنان و مردانی نیاز داریم که جهانی می‌اندیشند و جهانی عمل می‌کنند. یعنی شخصیت‌های دوراندیشی که افق‌های آینده را می‌توانند ببینند و درگیر مسائل روزمره نمی‌شوند.

وی ادامه داد: باید قدر مردان بزرگ خود را بدانیم و اجازه ندهیم این افراد از دست بروند. نباید طرد کنیم بلکه باید جذب کنیم و قدرشناس باشیم. ما نیاز داریم که از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم تا وارث شایسته‌ای برای دانشگاه جندی‌شاپور باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: این دانشگاه نمی‌تواند با تصویری از یک مزرعه به نمایش دربیاید. اگر قرار است این کانون تاریخی احیا شود و اگر قرار است از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، ضروری است که نماد دانشگاه جندی‌شاپور احیا شود. همچنین اگر این دانشگاه قرار است ادامه‌دهنده راه دانشگاه جندی‌شاپور باستان باشد، به تغییرات و تحولاتی نیاز دارد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید