در ۸۰ سالگی

امیر اشرف آریان‌پور: از موسیقی چشم نمی‌پوشم

امیر اشرف آریان‌پور در بزرگداشتی که برای او برگزار شد در حالی که منقلب شده بود و اشک می‌ریخت، گفت: باورم نمی‌شود شما به منِ از کار افتاده علاقه نشان می‌دهید.

به گزارش ایسنا، امیر اشرف آریان‌پور (موسیقی‌دان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و موسیقی‌شناس) است که فرهنگستان هنر در ۸۰ سالگی‌اش، با برگزاری مراسمی از او تقدیر کرد.

او در این مراسم گفت: این چند ماهی که از عمرم باقی مانده باز هم عاشق موسیقی خواهم بود برخی سعی کردند این را از من بگیرند اما موفق نشدند. من عاشق موسیقی هستم؛ موسیقی را دوست داشته باشید. موسیقی غذای روح آدم است. ما به خاطر موسیقی زندگی می‌کنیم.

آریان‌پور ادامه داد: من از موسیقی چشم نمی‌پوشم؛ بیش از ۶۰۰ نوار در خانه‌ام هست که با آن‌ها از تنهایی درمی‌آیم و می‌خواهند این را هم از من بگیرند. ما موسیقیدان جوان فراوان داریم اما متأسفانه مشکلاتی هم سر کار هست. آن‌قدر آهنگساز داریم که باور نمی‌کنید از کجا آمده‌اند و این به نظر من غلط و مانند ارتشی است که سرباز ندارد.

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر هم بیان کرد: بیش از ۶۰ سال است که با امیر اشرف آریان‌پور دوست هستیم. دکتر مقالات زیادی در زمینه اپرا دارد. تشکر می‌کنم برای ترجمه‌ها و خدمتی که به اپرای وین کردید؛ امیدوارم بازهم اپرا در ایران آغاز شود. امیدوارم اساتید خوبی به ایران دعوت شوند تا هنرجویان را پرورش دهند؛ ما دیگر آن هنرستان خوب را نداریم و هنرستان امروزی نمی‌تواند شاگردان را به جایی برساند.

مجید کیانی، نوازنده سنتور و رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر نیز در نکوداشت این موسیقی‌دان با بیان اینکه حدود ۵۰ سال قبل من با نام زیبای آریان‌پور آشنا هستم، به این اشاره کرد که در دانشکده هنرهای زیبا شاگرد برادر امیر اشرف آریان‌پور بوده است و گفت: او گاهی درباره موسیقی صحبت می‌کرد و از برادرش (امیر اشرف) به گونه‌ای نام می‌برد که دل ما را می‌برد.

او معتقد است که آریان‌پور سال‌ها برای موسیقی کلاسیک و متفکرانه زحمت کشیده است.

بخش‌های دیگر سخنان کیانی به توضیحاتی درباره موسیقی سنتی و کلاسیک اختصاص داشت او معتقد است باید در کنار موسیقی عامه‌پسند که بیشتر تولیدات را به خود اختصاص داده باید موسیقی هنری و جدی هرچند نمی‌تواند فراگیر باشد اما به شکل محدود وجود داشته باشد.

محمد سریر، آهنگساز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که گفت: بیش از پنج دهه است آریان‌پور را می‌شناسم؛ البته بیشتر در دانشگاه و دوران تدریس او را دیدم و شناختم؛ ما خیلی از حضور او استفاده کردیم. آریان‌پور پشتوانه‌ای برای تدریس بود. او نماد سر وقت حاضر شدن در کلاس بود و ضمن مهربان بودن درس‌ها را جدی می‌گرفت. او برای تداوم درس‌ها مشورت سازنده‌ای می‌کرد؛ همچنین استفاده از منابع تصویری در کلاس از جمله کارهای مهم او بود. آریان‌پور جزوه‌های خوب و جامعه‌ای تهیه کرده بود که من هنوزم دست دانشجویان می‌بینم.

او ادامه داد: برای تداوم درس‌ها مشورت سازنده‌ای می‌کردند. استفاده از منابع تصویری در کلاس از جمله کارهای او بود که مهم بود. جزوات خوب و جامعی درست کرده بودند که من هنوز هم دست بچه‌ها می‌بینم. برنامه‌های آموزشی و نشست‌ها در دانشگاه از ابتکارات دکتر آریان‌پور بود که بینش بچه‌ها را بالا برد. ایشان خیلی از حضور خانم‌ها در کلاس‌ها و فعالیت موسیقی‌شان حمایت می‌کرد. استاد آریان‌پور قدم‌های بزرگی در هنر به ویژه موسیقی برداشته است. حضور او در حوزه تدریس خیلی تأثیرگذار بود. من کمتر استادی را دیدم که اینگونه از جان و دل بخواهد دانشش را به شاگردانش منتقل کند؛ او همیشه نماد معلم راستین است.

حمیده جعفری از شاگردان آریان‌پور نیز در این مراسم حاضر شده بود و اظهار کرد: من به عنوان نماینده دانشجویان دکتر آریان‌پور اینجا هستم. هنوز این خانواده فرهیخته در ایران ناشناخته‌اند شایسته است خدمات آن‌ها بازگو شود. رمز جاودانگی دکتر آریان‌پور در ادب و احترام و تواضع و فروتنی اوست.

دکتر مرتضی مشایخی هم در این برنامه که هشتم اسفند ماه در فرهنگستان هنر برگزار شد، شعری را برای امیر اشرف آریان‌پور خواند.

همچنین در این مراسم ویدئویی از آریان‌پور پخش شد؛ او در بخش‌هایی از این فیلم درباره خودش، علاقه‌اش به موسیقی از کودکی، مخالفت خانواده‌اش با موسیقی، نسبت فامیلی با سهراب سپهری و … صحبت کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید