نشست خلاقیت در بناهای تاریخی نتیجه داد

توجیه سرمایه‌گذاری، برای کاربری بناهای تاریخی!

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی می‌گوید، کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به راهکارهایی برای تعیین نقش موثر برای ابنیه تاریخی در قالب تعیین کاربری‌های خلاقانه متناسب با شأن بنا است.

به گزارش ایسنا، پرهام جانفشان در نشست تخصصی خلاقیت در تعیین کاربری بناهای تاریخی با اشاره به تأسیس آکادمی احیا در دوره جدید فعالیت‌های این صندوق، اظهار کرد: این بخش با هدف ایجاد تکاپو در حوزه فکری، تحقیقی و پژوهشی در کنار صندوق قرار گرفت تا بتواند پیوند معناداری میان نظریه‌پردازی و اجرا ایجاد کند. این آکادمی همچنین دارای نشریه تخصصی است که با پرداختن به موضوعات تخصصی سعی در در ترویج نگاه علمی به موضوع احیا دارد.

مدیرعامل مؤسسه میزبان نشست تخصصی خلاقیت در تعیین کاربری بناهای تاریخی، با بیان این‌که سعی می‌کنیم تا فرهنگ احیا بیشترین تأثیرگذاری را در راستای اهداف توسعه‌ای کشور داشته باشد، ادامه می‌دهد: صندوق احیا وظیفه تعیین کاربری بناهای زیادی در کشور را بر عهده دارد، در این میان نقش خلاقیت در تعیین کاربری‌ها برای ما بسیار پر رنگ است، اگر از این نشست‌های تخصصی راهکاری نظری کارشناسی شده‌ای بیرون آید، صندوق آمادگی اجرایی کردن آن را دارد.

او گفت: مطمئناً به جز چند کاربری معمول، کاربری‌های دیگری نیز می‌توان برای بناهای تاریخی تعریف کرد که علاوه بر حفظ نقش و شأن بنا، تأثیرگذاری فرهنگی بیشتری نیز داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در تعیین کاربری‌، باید توجیه سرمایه‌گذاری نیز در حد توان لحاظ شود، می‌افزاید: رسیدن به نقطه بهینه‌ای که ما را به تلاقی کاربری متناسب با شأن بنا و دارا بودن توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری برساند، نیازمند کار کارشناسی و پژوهشی بیشتر است، بنابراین خلاقیت در کاربری‌های کاربردی باید به عنوان یک اصل مهم نهادینه شود.

این‌که یک بنای تاریخی به چه کسی سپرده می‌شود، اهمیت دارد

حمیدرضا سپهری - مدیرعامل سابق مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران - نیز در سخنانی گفت: تعیین کاربری بناهای تاریخی، کار ساده‌ای نیست، این اتفاق موضوع چالش برانگیزی است، اگر دانش لازم وجود داشته باشد باید بتوانیم کار خلاقانه‌ای در این زمینه انجام دهیم.

وی با تاکید بر این‌که باید ارتباطاتی بر مبنای حافظ تاریخی بافت تاریخی شکل گیرد، ادامه داد: این اشکال ارتباطی می‌تواند وجه دیگر گونه‌ای به خود بگیرد.

او با اشاره به این‌که ارزش یک بنای تاریخی در نگاه کالبدی آن است، اضافه کرد: در تعیین این شاخصه نباید تزئینات یک بنا افراد را مغفول کند، بلکه این ساختار بناست که دارای ارزش است. در حوزه‌ی احیا نیز اینکه بنا به چه کسی سپرده شود شرط مهمی است.

برخی کاربری بناهای تاریخی در جریانی موقت و ناپایدارند

یاسر جعفری - معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران - نیز در صحبت‌هایی اظهار کرد: تعیین کاربری سایه سنگینی بر مداخلات مرمتی بنا دارد و برخی کاربری‌هایی که هم اکنون برای بناهای تاریخی تعیین می‌شود تابع یک جریان موقتی است که پایدار نخواهد بود.

وی، ادامه داد: راه اندازی آکادمی صندوق احیا و پرداختن و ارج گذاشتن به مباحث تخصصی گامِ بسیار مهم و امیدوار کننده‌ای است که راه را برای تعیین کاربری ارزشمند برای بناهای تاریخی باز می‌کند.

جعفری با تاکید بر این‌که تعیین کاربری قطعاً یک دانش است و باید به آن به عنوان یک علم نگاه شود، افزود: آن مقوله‌ای حساس است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود، چون ما در این حوزه با داده‌های ارزشمندی مانند بافت و بنای تاریخی سر و کار داریم.

این مقام مسئول، افزود: اقدامات خلاقانه باید مبتنی بر ایده‌هایی نوگرایانه‌ای باشد که به اصالت بنا آسیب وارد نکند، در این زمینه انتشار فراخوان‌هایی برای بهره مندی از نظرات جامعه دانشگاهی و متخصصان این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

اسناد فرادستی در حوزه تعیین کاربری تهیه شود

رضا فیضی - دبیر این نشست - نیز با جمع بندی نظرات ارائه شده، گفت: تعیین کاربری بناهای تاریخی فرآیند پیچیده مطالعاتی را می‌طلبد و امیدواریم با اقدامات صندوق احیا، اسناد فرادستی جامعی در حوزه تعیین کاربری تهیه شود که وجوه مختلف اثربخشی ابنیه یاد شده را مدنظر قرار دهد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: قدم گذاشتن در این عرصه فقط وظیفه دولت نیست و دانشگاهیان، حرفه مندان، علاقه مندان و بخش خصوصی می‌توانند منشأ اثر باشند.

وی با بیان اینکه جای کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های علمی در این حوزه خالی است، افزود: هم اکنون اسناد و متون مهمی در دنیا در این‌زمینه وجود دارد که آکادمی صندوق احیا در مرحله اول با ترجمه این متون و در دسترس قرار دادن آن در نزد کارشناسان این حوزه می‌تواند مسیر رسیدن به تألیفات کاربردی متناسب با ویژگی‌های اقلیمی کشورمان را هموار سازد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید