چینی‌های شیخ صفی از موزه ویکتوریای لندن سر درآورده

رئیس گروه باستان شناسی میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: در سال جاری چهار فصل کاوش در در استان انجام شده است.

به گزارش ایسنا، سید روح الله محمدی در همایش تخصصی باستان شناسی با بیان اینکه در طول سال جاری 4 فصل کاوش در استان صورت گرفته، اظهار کرد: نتایج حاصل از کاوش در منطقه آلاجوق شهرستان گرمی در قالب عملیات نجات بخشی انجام شد و آثار کشف شده در این کاوش نشانگر استقرار خلفای عباسی از قرن چهارم هجری قمری و سلجوقی، ایلخانی در هفتم هجری قمری است. 

وی ادامه داد: نتایج حاصل از کاوش‌های قلعه آلاجوق نشان از وجود آثار دوره‌های خوارزمشاهی بوده است و قرار گرفتن این منطقه در جاده تاریخی قفقاز اهمیت آن را چند برابر می‌کند.  

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل در ارتباط با طرح پوشش "شهریئری" مشگین شهر نیز گفت: یکی از محورهای مورد بررسی در این همایش، بررسی طرح مصوب پوشش محوطه مکتب "اوشاقلاری" بود که در خصوص ساماندهی محوطه و تعیین مسیر گردشگری ایده‌هایی مطرح شد.  

محمدی یکی از محورهای مورد بحث در این همایش را چینی‌های متعلق به بقعه شیخ صفی عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از چینی‌های این مجموعه که توسط روس ها و انگلیس‌ها به غارت رفته اکنون در موزه‌های آرمیتاژ روسیه و موزه ویکتوریا - آلبرت لندن نگهداری می شود که اساتید نظراتی درخصوص تعداد و نحوه خروج و بررسی نحوه استرداد انها مطرح کردند.  

او  اضافه کرد: بررسی باستان شناختی شهرستان نمین و سفال‌های سبک اردبیل و موزه باستان شناسی اردبیل از دیگر محورهای این همایش بودند.

به گزارش ایسنا، این همایش با حضور اساتید برجسته استان در سالن بصیرت دانشگاه محقق، برگزار که در آن نتایج کاوش‌های صورت گرفته در طی سال های جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید