جشنواره موسیقی فجر , موسیقی , کنسرت " />

رندان جشنواره موسیقی فجر در خوزستان را کلید زدند

اهواز - ایرنا - سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در خوزستان در نخستین شب برگزاری کار خود را با اجرای 2 گروه موسیقی آغاز کرد.
به گزارش ایرنا در نخستین شب از کنسرت های جشنواره بین المللی موسیقی فجر گروه موسیقی سنتی 'رندان' و گروه موسیقی عربی'میسان' به اجرای موسیقی پرداختند.
گروه رندان در نخستین شب این جشنواره چهار قطعه 'بخشو'، 'جواب آواز در دشتی'، 'تصنیف مهر گیاه'، 'جواب آواز ضربی' و 'تصنیف غم یار' را اجرا کردند.
به گفته سرپرست این گروه موسیقی 'رندان' در تلاش است تا با استفاده از ترکیب مایه های موسیقی ایرانی و ریتم های مختلف در یک قطعه موسیقی آثار بهتری ارایه دهد.

***هنوز با ایده آل فاصله داریم
محمود مشهودی در خصوص این جشنواره به ایرنا گفت: هنوز در استان با ایده آل‌ها فاصله زیاد داریم اما با توجه به وقفه طولانی که در برگزاری این جشنواره در استان بوده است باز هم این رویداد جای خرسندی است.
وی افزود: با تمام مشکلات مالی و حمایت ها انجمن موسیقی استان برای برگزاری این جشنواره تلاش کرد و با وجود این که عواملی مثل صدا، نور، سالن و وضعیت جاری در حوزه موسیقی ، تلاشی رضایت بخش بود.
وی گفت: امسال این دوره از جشنواره در خوزستان زیر نظر جشنواره فجر کشوری برگزار شده است.
گروه موسیقی سنتی 'رندان' کسب مقام دوم در جشنواره موسیقی در سال 1392، برگزیده جشنواره موسیقی در سال 1393، را در کارنامه دارد، همچنین آلبوم 'نگارا' کاری از این گروه در دست انتشار است.
محمود مشهودی(نوازنده سنتور)، سجاد کوراوند(نوازنده سنتور)، فرخ کاشی(نوازنده تار)، پیمان اکبری(نوازنده تار)، رحمان حسن پور (نوازنده تار)، سهراب قلی پور(نوازنده نی)، مصطفی رضا زاده و جمشید پویا (نوازنده بم کمان)، فرزاد کاشی ساز(نوازنده تمبک)، صادق بزرگ نیا(نوازنده عود)، احسان انصاری(نوازنده دف و کوزه)، محمد رضا موسوی(خواننده) اعضای این گروه هستند.

***استقبال از گروه موسیقی میسان
پس از گروه رندان گروه موسیقی عربی میسان روی صحنه رفت و به اجرای چند قطعه موسیقی عربی پرداخت، این گروه با شماره ثبت 92/22746 در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد است که در سال 85 تاسیس شد و هم اکنون در زمینه موسیقی ریفی (روستایی) و موسیقی مقامی (شهری) فعالیت می‌کند.
مدیر این گروه با اشاره به این که گروه میسان سالانه در حدود 25 جشنواره در سطح ملی و بین المللی شرکت می‌کند بیان کرد: کنسرت امشب در این دوره از جشنواره بسیار عالی و رضایت بخش بود.
باسم حمادی بیان کرد: علاوه بر برگزاری خوب کنسرت با وجود بلیط فروشی استقبال خوبی نیز از اجرای ما شد که بسیار خوشحال کننده بود.
گروه میسان در نخستین شب از جشنواره کارهایی از قبیل 'موسیقی مقدمه با موال'، 'بچت عینی'، 'ترجع لی گلی یا یوم'، 'لیش الفقیر'، 'لیش ایجرحونی' را اجرا کردند.
علی عموری(نوازنده سنتور)، عباس جابری (نوازنده ویلن)، احمد سالامات (نوازنده تمپو و کاسوره)، حمزه حتاچی(نوازنده نی جفتی)، مهدی الساری (خواننده)، مهدی سواری (نوازنده عود)، باسم حمادی(مدیر گروه) اعضای این گروه هستند.
گروه موسیقی میسان مقام اول جشنواره اقوام یاسوج در سال 90، مقام دوم دومین جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی خرم آباد در سال 92، مقام اول جشنواره نوروزی برج میلاد، گروه برگزیده نهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سال 95، گروه برگزیده یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سال 97، گروه برگزیده جشنواره ملی گلستان در سال 96، مقام اول جشنواره چهار سوق تهران در سال 97، حضور در جشنواره 20158 قطر، حضور در جشنواره بین المللی پیامبر مهربانی تهران در سال 95، و حضور در جشنواره فجر تهران در سال 97 را در کارنامه دارد.

***حضور 6 دانشجوی اهل چک در جشنواره
در حاشیه نخستین شب جشنواره 6 نفر از دانشجویان اهل چک که در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول تحصیل در رشته زبان شناسی فارسی هستند نیز حضور داشتند.
متوش هرچیچکا، دانشجوی رشته زبانشناسی دانشکده ادبیات شهید چمران اهواز، در گفت و گو با ایرنا در باره حضورش در این جشنواره اظهار داشت: این کنسرت خیلی خوب بود و من نیز به موسیقی ایرانی ایرانی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی علاقه مند هستم.
وی افزود: در جمهوری چک اغلب اوقات به صدای استاد شجریان گوش می‌دهم و از شنیدن آن لذت می برم و خیلی خوشحالم که امروز یکی از کارهای استاد شجریان را این گروه های موسیقی اجرا کردند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در خوزستان با حضور 15 گروه موسیقی در قالب سنتی، محلی و کلاسیک برای پنج شب ، برنامه ریزی شده است.
این جشنواره موسیقی فجر با همکاری انجمن موسیقی استان خوزستان از 13 تا 17 اسفند سال جاری در شهرهای اهواز، امیدیه و ماهشهر برگزار می‌شود.
7164/6002

نظر خود را ثبت کنید