معاون رئیس جمهور: استخدام یکی از بزرگترین خیانت هایی است که ما به فرزندان خود می کنیم

  • تاریخ انتشار : 1397/12/14 ساعت : 23:16 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم
فرهنگ کارآفرینی را نابود کرده ایم/ انسانی که به مُفت خوری عادت کند هیچگاه کار نمی کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: خام فروشی یک فرهنگ با خود می آورد که نابود کننده است و آن نادیده گرفتن نیروی انسانی است.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری، شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری فارس در شیراز افزود: قطعا کشور را نمی شود با توجه به جمعیت و سطح رفاه مد نظر با نفت و خام فروشی اداره کرد.

او گفت: رانتی که از این اقتصاد نفتی در اقتصاد ایجاد می شود تمام زیرساخت های فکری و فرهنگی ما را نابود می کند.

وی ادامه داد: انسانی که به مُفت خوری عادت کند هیچگاه کار نمی کند و این طبیعت تمام اقتصادهایی است که از درآمدها و ثروت های زیرزمینی بادآورده ای بهره مند هستند که برای به دست آوردن آن هیچ زحمتی نکشیده اند.

او اظهار داشت: آنچه که اقتصاد دانش بنیان را درست می کند، پول نیست بلکه محیط و فرهنگ است، چرا که اگر قرار بود با پول، اقتصاد دانش بنیان درست شود کشورهای عربی منطقه که ثروت های بسیاری در اختیار دارند دانش بنیان ترین اقتصاد دنیا را داشتند.

وی بیان کرد: در اقتصاد دانش بنیان آنچه که باعث خلق ثروت می شود، خلاقیت و نوآوری و نیروی انسانی است که این خلاقیت ها و نوآوری ها را می توانند ایجاد کنند و این آدم ها با پول ساخته نمی شوند، هرچند پول می تواند نقش داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: هیچ حکومتی در تاریخ کشورمان به اندازه حکومت جمهوری اسلامی در زمینه آموزش سرمایه گذاری نکرده است اما چرا رازی و فارابی و ابن سینا و خوارزمی نداریم؟ چون آن محیط و اکوسیستم را نداریم و آن را با پول نفت نابود کرده ایم، فرهنگ کارآفرینی را نابود کرده ایم.

ستاری ادامه داد: بچه های ما به جایی رسیده اند که استخدام را به کارآفرینی ترجیح می دهند، استخدام یکی از بزرگترین خیانت هایی است که ما به فرزندان خود می کنیم.

او افزود: سقف آرزوهای ما دولتی ها که از دولت حقوق دریافت می کنیم مشخص است، سقف آرزوها، نوآوری و پرش دانشگاه، پژوهشکده و صنعتی که با پول دولت درست می شود مشخص است.

وی گفت: آنچه که اقتصاد دانش بنیان را درست می کند این است که ما چگونه بخش خصوصی را به پژوهش وارد کنیم.

ستاری ادامه داد: ما اگر می خواهیم به اقتصاد دانش بینان برسیم باید دانشگاهی داشته باشیم که عدد قابل توجهی از درآمد خود را از مردم درآورد نه از دولت، در دانشگاه های موفق دنیا عددی که دولت به عنوان بودجه می گذارد بین 15 تا 20 درصد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: بنابراین اگر می خواهیم دانشگاه های نسل سه و چهار داشته باشیم پایه آن این تفکر است که بخش خصوصی باید هزینه های دانشگاه را بدهد و بخش خصوصی هم وقتی وارد چنین سرمایه گذاری می شود که بداند پولی که به این کار می آورد سود بیشتر از بازار ارز، سکه، مِلک و ماشین دارد.

وی بیان کرد: جوانان ما می توانند اقتصاد نفتی ما را تغییر دهند و این فرهنگ غلط را در جامعه عوض کنند، فرهنگی که مردم به جیب افراد نگاه می کنند نه آنچه که در سر دارند، این تفاوت اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد منبع محور است.

او افزود: هیچ اقتصاد برتری در دنیا بر پایه منابع زیرزمینی به موفقیت نرسیده بلکه نوآوری، ابتکار و دانش داشته و به کارآفرین ارزش داده است.

وی گفت: امروز در حالی که یک کارآفرین در حال خلق ارزش است به راحتی مانع ادامه فعالیت او می شویم، پایین کشیدن کرکره فعالیت یک کارآفرین خیانت به کشور است.


نظر خود را ثبت کنید