فرهنگ و هنر , انتشارکارنامه , مهدی محمدی " />

به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی؛

انتشارکارنامه ٤٠ ساله فرهنگ و هنر به زبان آمار

تهران - ایرنا - مشاور وزیر و دبیرستاد چهلمین سال انقلاب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار «کتاب زمانه فرهنگ، کارنامه چهل ساله فرهنگ و هنر از زبان آمار» خبر داد و گفت: این کتاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.
به گزارش عصر شنبه خبرنگار فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی، گفت: انتشار این مجموعه یکی از مهمترین برنامه های این وزارتخانه در چهلمین سال انقلاب اسلامی است.
وی افزود: کارنامه فرهنگی این انقلاب قلمروهای گوناگونی را دربرمی­گیرد. دستاورد نهادهای متنوع و گوناگون فرهنگی، نهادهای دیداری و شنیداری و بخش فرهنگ و هنر را شامل می­شود. در این کتاب کوشش شده است تا از منظر آمار و گزارش کمّی در بخش محدود و مشخص وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برشی از تصویر فرهنگی ٤٠ سال گذشته ترسیم شود.
دبیرستاد چهلمین سال انقلاب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: آمارهای کمّی این گزارش معطوف به تولیدات و محصولات و فعالیت­های فرهنگی و هنری است. این آمارها بیشتر سویه تولید و نه مصرف را نشان می­دهند.
محمدی درباره محتوای این کتاب با اشاره به اینکه آمارهای این گزارش شامل دو دسته کلی هستند، اظهارداشت: دسته اول آمار فعالیت­ها و اقداماتی که از سال ٥٧ وجود داشته و تا سال ٩٦ استمرار پیدا کرده­اند، اطلاعات ثبتی برخی از این آمارها در ٤٠ سال موجود بوده و برخی موارد به دلیل نداشتن منابع ثبتی، اطلاعاتی از آن ها در دسترس نبوده است.
وی افزود: دسته دوم نیز شامل فعالیت­ها و اقداماتی می­شود که از سال­های پس از ٥٧ و در ٤٠ سال گذشته شروع شده­ و اطلاعات پایه آن ها به سال­ها یا دهه­های اخیر مانند رسانه­های دیجیتال، کانون­های فرهنگی هنری مساجد، موسسات فرهنگی هنری، کانون­های تبلیغاتی و غیره باز می گردد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره شاخص های فرهنگی ٤٠ ساله، گفت: بیش از ٣٠شاخص فرهنگی در این کتاب تدوین و بررسی شده که منبع مناسبی برای پژوهشگران و سیاستگذاران فرهنگی کشور است.
وی با اشاره به آمار و شاخص های استانی افزود: در این کتاب اقلامی که برش استانی آن قابل دسترس بوده، از نگاه شاخص های فرهنگی اندازه گیری و رتبه بندی شده است.
دبیرستاد چهلمین سال انقلاب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از زحمات تمامی معاونت­ها و سازمان­ها در تهیه این گزارش قدردانی کرد.


**تمایز جریان فرهنگ، هنر و رسانه از ویژگی های انقلاب اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم معتقد است یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بود که جریان فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه در آن متمایز است، ساحت‌های حضور اهالی رسانه و هنر در این انقلاب نقش مهم آنها را نشان می‌دهد، خیلی از این هنرمندان در تصویرسازی و خبررسانی کار خود را پیش بردند، برای نمونه اعتصاب دوماه و همچنین اعتصاب چهار روزه مطبوعات بعد از اعتصاب شرکت نفت به عنوان دومین اعتصاب مهم کشور کمر رژیم شاه را شکست.
سید عباس صالحی تاکید دارد که اهالی رسانه در سال 57 علیرغم ساختار خاص رسانه سعی کردند گاهی با خبرهای مهم و گاهی با سکوت خبری کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.

** شکل گیری جریان موسیقی انقلاب
صالحی یادآورمی شود که جریان موسیقی انقلاب نیز در دهه 40 و 50 کمک کرد تا ترانه‌های مختلف با شورهای حماسی شکل بگیرد، پشت پرده این تلاش‌ها اتفاقات بسیار مهمی‌ رخ داد و هرچه به انقلاب نزدیک می‌شدیم در حس و شعور مردم این اشعار دیده می‌شد.
وی می افزاید: حوزه شعر و ادبیات سیاسی نیز در قالب‌های ملی و مذهبی حرکات زیادی را داشت، شعر و ادبیات در این فضا بسیار کمک کرد مردم آنچه حس می‌کردند با کلمات بیان کنند، به همین منظور انقلاب ایران یک انقلاب شعر و شعار شد.

** نقش هنرمندان تئاتر، عکاسی و نقاشی در انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان می کند که هنرمندان زیادی نیز در حوزه عکاسی، طراحی و نقاشی در انقلاب نقش داشتند، عکاس‌های ما در تاریخ این انقلاب صحنه‌های زیادی را به ثبت رساندند، نقاشان ما هم با نوع نسبتی که با نقاشی سنتی و مدرن داشتند اتفاقات سال 56 و 57 را نشان دادند، در حوزه هنرهای نمایشی نیز شاهد هستیم که تئاترها و نمایش‌های سیاسی بالغی اجرا شد.

** به دنبال تبیین نقش هنرمندان در رستاخیز ملی باشیم

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه انقلاب بزرگ ایران را بدون نقش هنرمندان نمی‌توان تعریف کرد، اظهار داشت: باید به دنبال نشان دادن نقش هنرمندان در این آفرینش و رستاخیز ملی باشیم، همه هنرمندان با گرایش‌های مختلف یک مسیر مشترک یعنی ایران آزاد را دنبال می‌کردند. بنابراین در چهل سالگی انقلاب وظیفه داریم نقش هنرمندان در انقلاب را بررسی کنیم.


** اقدامات شاخص وزارت ارشاد در دولت دوازدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با همفکری و همکاری این کمیسیون صدای فرهنگ کشور بیشتر شنیده خواهد شد.
سید عباس صالحی درادامه ایجاد بیش از13گذر فرهنگ و هنر باهدف راه اندازی یک پاتوق برای کسب و کار و ارائه محصولات فرهنگی و هنری ،توجه به شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران ،تقویت دسترسی فرهنگی و طرح پردیس ،توجه به فضای کسب و کارهای فرهنگ و هنر ،تجمیع صدور مجوزها ، شکل گیری پورتال واحد مجوزهای این وزارتخانه ، معرفی جایگاه فرهنگ دراقتصاد و برنامه های کلان کشور، امضای تفاهمنامه ٢هزار میلیارد برای ایجاد حدود ٢٠ هزار شغل درحوزه فرهنگ و هنرطی سال ٩٧ ،افتتاح طرح پروانه همزمان با دهه فجر ، کاهش فساد با حرکت و تقویت دولت الکترونیک
بروز رسانی مجوزها ،اقدامات شاخص حوزه شفاف سازی شامل به روز رسانی مجوزها، انتشار اطلاعات قراردادها، قراردادهای موسسات زیر مجموعه، اطلاعات کمک ها و یارانه های اشخاص حقوقی، انتشار اطلاعات و یارانه به موسسات فرهنگی، تراز مالی موسسات، اطلاعات مالی رویدادهای برگزار شده ،گفت و گوهای فرهنگی ،عملیاتی کردن طرح عدالت فرهنگی ، اقدامات شاخص در حزوه رسانه و مطبوعات، حوزه نشر و کتاب، هنرهای تجسمی وسفرهای استانی به ١١ استان را از جمله اقدامات شاخص این وزارتخانه عنوان کرد.

** رشد ٩ برابری در تعداد کتابخانه های کشور نسبت به پیش از انقلاب

در سال ٥٧ تعداد کتابخانه های کشور ٣٧٣ باب بود و در حال حاضر دارای ٣٤٣١ باب کتابخانه در کشور هستیم که در این بازه زمانی رشد ٩ برابری در تعداد کتابخانه ها را شاهد هستیم.
امسال ٥٣ کتابخانه جدید داشته ایم که ٢٧ باب آن در روستاها و ٢٦ باب آن شهری بوده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی حوزه ها و عرصه های فرهنگ و هنر، رسانه، سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و... شاهد تحولات و رشد و ارتقا بوده که تمامی آنها براساس آمار و اسناد موجود در آینده نزدیک بصورت تفکیک شده و مجزا در هر حوزه کاری و فعالیت منتشر خواهد شد.
فراهنگ ** 1355 **

نظر خود را ثبت کنید