روز ملی خلیج فارس , جشنواره موسیقی آیینی , هرمزگان " />

اردیبهشت ماه 98،

سومین جشنواره موسیقی 'خلیج فارس' در هرمزگان برگزار می شود

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: سومین جشنواره موسیقی آیینی و سنتی خلیج فارس به مناسبت روز 'ملی خلیج فارس' اردیبهشت ماه 98 در این استان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، رضا کمالی زرکانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جشنواره در 2بخش موسیقی سنتی( تک نوازی و گروهی) و موسیقی پاپ برگزار می شود.
وی ادامه داد: فراخوان سومین جشنواره موسیقی آیینی و سنتی خلیج فارس منتشر شده و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره تا 20 فروردین 98 می توانند آثار خود را ارسال کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، گفت: داوری و انتخاب آثار بر اساس فیلم های رسیده انجام می شود و هر متقاضی می تواند با ارائه حداکثر دو اثر در جشنواره شرکت کند.
وی بیان داشت: هر فرد یا گروه فقط می تواند در یک بخش جشنواره شرکت کرده و در نهایت پس از داوری در هر بخش 3 گروه برگزیده معرفی و در مراسم پایانی جشنواره تقدیر می شود.
کمالی زرکانی افزود: معرفی سنن، آداب و آیین های موسیقی خلیج فارس، توجه به موسیقی در توسعه فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت های جوانان مستعد، معرفی گروه های موسیقی جوان، جمع آوری و ثبت نواها و ملودی های بومی و سنتی فراموش شده و خلق موسیقی فاخر ملی در سطح منطقه و بین المللی از هدف گذاری های اصلی این جشنواره عنوان کرد.
وی ابرازداشت: غنا و تنوع هنر موسیقی در قالب آیین های آوایی، مولودی خوانی، شادمانی، سوگواره نمایشی و درمانی، آوازهای کار بخشی از میراث فرهنگی منطقه جنوب کشور به شمار می آیند.

**فراخوان نخستین جشنواره انتخاب عکس سال خلیج فارس منتشر شد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ادامه از انتشار فراخوان نخستین جشنواره انتخاب عکس سال خلیج فارس نیز خبرداد و افزود: عکاسی حرفه ای با دوربین، عکاسی مردمی با گوشی تلفن همراه و بخش بین الملل ویژه گردشگران خارجی است.
کمالی زرکانی افزود: جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس دارای جشنواره های موضوعی متعددی از جمله جشنواره های موسیقی، عکاسی، مد و لباس، هنرهای تجسمی است و برگزیدگان آن در مراسم پایانی جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس تجلیل می شوند.
وی معرفی آداب، سنن، فرهنگ و هنر، طبیعت و اقلیم، زندگی و کار، تاریخ و معماری جاذبه ها و جزایر خلیج فارس از خوزستان تا بوشهر و بندرعباس از محورهای این جشنواره عنوان کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: تمامی هنرمندان از سراسر کشور می توانند با حداقل 5 عکس مربوط به سال های 96 و 97 در سایز 2500 پیکسل همراه با فایل متنی و مشخصات شناسنامه ای به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
کمالی زرکانی مهلت ارسال آثار را 15 فروردین 98 اعلام کرد و ابراز داشت: پس از داوری در هر بخش 20 اثر نامزد عکس سال خلیج فارس خواهند شد و نمایشگاهی نیز از این آثار در محل برگزاری جشنواره برپا می شود.
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس 10 اردیبهشت ماه سال 97 به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تقدیر از برگزیدگان در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز 'ملی خلیج فارس' نامگذاری شد.
9887 /6048

نظر خود را ثبت کنید