رویدادهای 97 , کرمانشاه 97 , کرمانشاه " />

مرور مهمترین رویدادهای یکسال اخیر در استان/

خوب و بدهای کرمانشاه در سال 97

  • تاریخ انتشار : 1398/1/1 ساعت : 22:29 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سیاسی
کرمانشاه- ایرنا- سال 97 در کرمانشاه نه تنها به تلخی سال 96 نبود که اتفاقات شیرین زیادی در آن افتاد و روزنه‌های امید جدیدی در بخش‌های مختلف باز شد؛ هر چند سختی‌های این سال هم کم نبود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مصیبت زلزله 7.3 ریشتری آبان 96 در غرب کرمانشاه آنقدر سنگین و کمرشکن بود که در سال 97 هم خبر زلزله و پیامدهای آن همچنان در صدر اخبار استان بود؛ بویژه اینکه چهار زلزله 5.3، 5.9(2 بار) و 6.4 ریشتری در این سال اجازه نداد هراس تکرار فاجعه از ذهن و دل زلزله‌زدگان دور شود.
با این حال روند بی‌وقفه عملیات بازسازی واحدهای آسیب‌دیده، بیشتر زلزله‌زدگان را صاحبخانه کرد و سبب به حاشیه رفتن کمبودها و مشکلات هرچند بزرگ آنان شد.
بیشتر اتفاقات استان کرمانشاه بویژه در حوزه اقتصادی متاثر از فضای عمومی کشور بود و تورم و گرانی افسارگسیخته سال 97 فشار سنگینی را بر قشر متوسط و ضعیف استان وارد کرد اما این اتفاق ناخوشایند سبب نشد که رویدادهای امیدآفرین و مثبت دیده نشوند.
خبرنگار ایرنا نگاهی گذرا به مهمترین اتفاقات تلخ و شیرین حوزه‌های مختلف استان کرمانشاه در سال 97 انداخته است که در ادامه می خوانید:

** فرهنگی
حوزه فرهنگ استان کرمانشاه در سال 97 پر بود از اتفاقات و رویدادهای مختلف.
1. فرنگیس، در صدر اخبار
مهمترین رویدادی که بازتاب خبری زیادی در سطح کشور داشت، دیدار فرنگیس حیدرپور (راوی کتاب فرنگیس) و مهناز فتاحی (نویسنده کتاب) با رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهر ماه بود.
همزمان متن یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب فرنگیس هم منتشر شد که در آن آمده بود: «بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.»
بازتاب این دیدار سبب فروش بیشتر کتاب و اعلام آمادگی سازمان سینمایی حوزه هنری برای ساخت فیلم «فرنگیس» شد.
کتاب «فرنگیس» روایتی است از مقاومت شجاعانه‌ خانم فرنگیس حیدرپور، بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی که به عنوان اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس در سال 96 تجلیل شده بود.

2. پایان بی‌خانمانی آواهای محلی
دیگر اتفاق خوب فرهنگی در سال 97 صاحبخانه شدن «مور، هوره، تنبور و دف» چهار آوا و موسیقی محلی استان بود؛ خانه هوره در اسلام آبادغرب، خانه دف در پاوه، خانه مور در هرسین و خانه تنبور در دالاهو برپا شد و قرار است خانه سیاه‌چمانه هم در پاوه احداث شود.
در همین رابطه دومین جشنواره ملی کهن آواهای تنبور و موسیقی مناطق کُردنشین در روستای «بان زلانی» شهرستان دالاهو هم برگزار شد که تحرک و پویایی بیشتری به آواهای محلی استان داد.

3. بازار داغ جشنواره‌ها
سال 97 همچنین شاهد برگزاری جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت و تجلیل از مادران، همسران و فرزندان شهدای استان کرمانشاه و رونمایی از 13 کتاب چاپی و صوتی این جشنواره بود از جمله کتاب‌های خاطرات مادر یاری، رویاهای نیلگون و آژیر قرمز. کرمانشاه هزار زن شهیده دارد که از این نظر دومین استان کشور است و از نظر تعداد زنان جانباز هم مقام اول کشور را دارد.
همایش ملی علمی و پژوهشی سیمای امام رضا(ع) در آینه ادبیات تعلیمی، دومین جشنواره عکس منطقه اورامانات، جشنواره موسیقی منطقه‌ای «مرزداران دیار کهن»، سی و چهارمین جشنواره موسیقی و فیلم فجر، دهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد و جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس شبدیز از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی استان در سال 97 بود که در شهرهای مختلف آن برگزار شد.

4. درخشش ایرنا
خبرنگاران ایرنا در این سال 2 عنوان منطقه‌ای و ملی هم کسب کردند؛ بهمن زارعی در بخش عکس جشنواره شبدیز رتبه دوم را از آن خود کرد و عبدالهب الماسی هم موفق به کسب رتبه برتر جشنواره ملی «مداد قرمز» شد.
دیگر رویداد فرهنگی که خبرگزاری جمهوری اسلامی در آن نقش محوری داشت، برپایی نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری های ایران و سازمان ملل متحد در شهر کرمانشاه با حضور «ماریا دوتسنکو» رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در دی ماه بود که بازتاب خوبی داشت.

** خوب و بد اقتصاد
حوزه اقتصادی استان کرمانشاه در سال 97، هم خبرهای خوب داشت هم خبرهای تلخ؛ اما سهم شیرینی آن بیشتر بود.

1. ورود سرمایه‌ها
مهمترین اتفاق اقتصادی، آغاز ورود سرمایه‌گذاران کلان به استان بود به طوری که بر اساس آمار اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در سال 97 «162 میلیون یورو سرمایه گذاری استان در سازمان سرمایه گذاری مصوب شد.»
از این میزان 120 میلیون یورو مربوط به بیمارستان 714 تختخوابی «ویانا» در مرکز استان و بقیه متعلق به گلخانه «حیدرآباد» در شهرستان صحنه است. در سال 96 حدود 400 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در استان کرمانشاه انجام شده بود.
همچنین به گفته استاندار کرمانشاه «بانک ملل هم خواهان اجرای پروژه تله‌کابین تاق بستان است.»
توافق اولیه برای ساخت آزادراه کرمانشاه- همدان نیز با شرکت آبادراهان پارس انجام شده اما نهایی شدن آن بستگی به نتیجه مذاکرات این شرکت با وزارت راه و شهرسازی دارد که در حال انجام است.
یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال 97 به مرحله اجرایی رسید، آزادراه بیستون-کرمانشاه-حمیل بود.
برای این مسیر 141 کیلومتری قرار است 15 هزار میلیارد ریال هزینه شود که 30 درصد آن را دولت و 70 درصد بقیه را شرکت مرزراه از شرکت‌های بومی استان کرمانشاه تامین می کند‌.
البته عده‌ای از کارشناسان، این طرح را در مقابل آزادراه کرمانشاه-خسروی توصیف و با انتقاد از آن عنوان کردند که با احداث آزادراه بیستون-حمیل تردد مردم و زائران عتبات به سوی ایلام و مرزهای آن رونق می‌گیرد و شهرهای غربی و مرزهای کرمانشاه از جمله مرز خسروی به حاشیه می‌رود.
اکنون و بنابر اعلام معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه «299 طرح سرمایه گذاری بالای یک میلیارد تومان در دستور کار اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی استان است که 90 مورد از آنها بالای پنج میلیارد تومان است.»
در راستای جذب سرمایه به استان بود که همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری کرمانشاه 17 دی ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت، استاندار کرمانشاه و بیش از 500 سرمایه‌گذار در هتل «اسپیناس» تهران برگزار شد؛ همایشی که به اعتقاد هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه آغازگر ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به استان شده است.

2. رشد بودجه‌ای
رشد اعتبارات و کاهش میزان مالیات در بودجه 98 استان کرمانشاه هم 2 اتفاق خوب اقتصادی در سال 97 بود.
در این سال بیشتر مدیران و نمایندگان مجلس استان پای کار آمدند و موفق شدند با پیگیری و مطالبه هم‌صدا یک جهش مناسب را در رشد اعتبارات استان رقم بزنند؛ از جمله 16 پله صعود در اعتبارات هزینه‌ای، رشد پنج پله‌ای در اعتبارت عمرانی استانی، جهش 16 درصدی اعتبارات عمرانی ملی و ارتقای هشت پله‌ای در جذب اعتبارات قانون استفاده متوازن.
رشد اعتبارات کرمانشاه در بودجه 98 البته تغییری در رتبه استان در «اختصاص اعتبارات» نسبت به سال‌های 96 و97 ایجاد نکرده و کرمانشاه همچنان در میزان اعتبارات هزینه‌ای در جایگاه 11 و در جدول اعتبارات ارزش افزوده و عمرانی استانی در سکوی 15 کشور ایستاده اما در زمینه میزان اعتبارات متوازن با یک پله صعود به رتبه 13 در بودجه 98 آمده است.
همچنین به گفته حبیب الله وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه «طبق لایحه بودجه 98 میانگین درآمدهای دولت از استان‌ها 18 درصد است اما به دلیل وقوع زلزله آبان 96 این عدد در استان کرمانشاه حدود 10 درصد دیده شده که به معنی پرداخت کمتر مالیات و عوارض از سوی مردم استان است.»

3. افزایش جهشی حقوق
برقراری مزایایی قانون مناطق جنگی کشور برای 9 شهرستان استان دیگر رویدادی بود که کام کارمندان و حقوق‌بگیران دولتی شهر‌ستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر، سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، اسلام آباد غرب و دالاهو را شیرین کرد.
«رشد سالانه 10 درصدی شاخص‌های توسعه و افزایش حقوق 20 تا 25 درصدی کارکنان» مهمترین مزایای این قانون است که با پیگیری‌های مکرر و هم‌صدای استاندار، نمایندگان کرمانشاه در مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندهان سپاه(سرداران ریحانی و عظیمی) و رسانه‌های استان، شهر کرمانشاه هم در اواخر اسفند به این لیست اضافه شد تا کارمندان این شهر یک میلیونی هم سرخوش شوند.
موافقت ستادکل نیروهای مسلح با اضافه شدن نام کرمانشاه به لیست مناطق جنگی در حالی است که در دوران دفاع مقدس هشت هزار بار صدای آژیر حمله در شهر کرمانشاه بلند شد و هزار و 200 بار بمب و موشک، خانه و کاشانه مردم این خطه را زیر و زبر کرد.

4. جدا شدن از انتهای جدول کسب و کار
بهبود هرچند اندک در فضای کسب و کار هم اتفاق مثبتی در اقتصاد ضعیف کرمانشاه بود؛ آنچنان که به گفته هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه «تا تابستان 97 کرمانشاه در رتبه 31 فضای کسب و کار کشور بود اما در پاییز این سال با چهار پله صعود به رتبه 27 رسید.»
فعال سازی بخشی از واحدهای راکد و کسب رتبه اول در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری در کشور در بهبود فضای کسب و کار استان تاثیر مستقیمی داشت.
حاتمی گفت: در نیمه دوم 97 با یک حرکت بی سابقه 139 واحد راکد یا در آستانه رکود فعال شدند.
افتتاح 2 واحد باقیمانده از نیروگاه سد داریان در شهرستان پاوه هم اتفاق اقتصادی مهمی در سال 97 بود که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو صورت گرفت. اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این نیروگاه 2 هزار و 356 میلیارد ریال بود که از محل اعتبارات طرح های عمرانی ملی تامین شد.

5. دخل و خرج نامیزان
حوزه اقتصاد استان کرمانشاه در سال 97 در کنار تجربه رویدادهای شیرین، شاهد واقعیت‌های تلخی هم بود؛ سرآمد آنها انتشار آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت هزینه و درآمد خانوارها بود.
براساس این گزارش استان کرمانشاه در جدول میزان پس انداز خانوارها در رتبه آخر کشور قرار دارد و هزینه سالانه هر خانوار کرمانشاهی حدود 700 هزار تومان از درآمد آن بیشتر است.
در کنار ناهمخوانی دخل و خرج، قرار گرفتن کرمانشاه در جمع 10 استان اول با نرخ تورم بالا، فشارها را بر مردم استان مضاعف کرد بویژه اینکه با افسارگسیختگی قیمت‌ها از تابستان 97 فضای معیشتی بشدت ملتهب شد.
البته به گفته معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه «در نیمه دوم سال 97 از رتبه اول گرانترین استان به رتبه دهم کشور رسیدیم هرچند همچنان از میانگین کشوری بالاتر هستیم».

6. ابهام در بازگشایی خسروی
با شکست داعش و بازگشت امنیت نسبی به عراق، مرز خسروی کرمانشاه در روز 28 اسفند 93 به صورت رسمی بازگشایی شد اما عبور کاروان های مسافر و زائر از آن همچنان ممنوع و این مرز پُرامکانات هنوز کم‌رونق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین و 196 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد و به دلیل نزدیکی به اماکن زیارتی عراق از دهها سال پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است.
در هر یک از سال های 95، 96 و 97 بیش از 700 هزار زائر اربعین حسینی به کرمانشاه آمدند اما به درِ بسته خسروی خوردند و لاجرم راهی مرز مهران در ایلام شدند این در حالی بود که وعده بازشدن خسروی چندین بار و به طور رسمی اعلام شده بود.
اسفند 97 هم بار دیگر وزارت کشور مجوز تردد زائران ایرانی از مرز رسمی خسروی را از شورای عالی امنیت ملی گرفت اما شرط آن تضمین امنیت زائران در آن سوی مرز توسط دولت عراق است؛ تضمینی که در سه سال گذشته داده نشده اما انبوه زائران عتبات امیدوارند در اربعین 98 از این مسیر نزدیک و راحت‌تر عازم عراق شوند.
وجود امکانات اقامتی مناسب در شهرستان قصرشیرین، داشتن بزرگترین پایانه بین المللی زمینی در خاورمیانه، داشتن 29 گیت گذرنامه، جاده مناسب و مسیر آسفالته و تفکیک سرسرای ورودی و خروجی پایانه برای ورود و خروج مسافران از دیگر مزایای ویژه مرز خسروی است.

7. توقف منطقه آزاد در گام آخر
لایحه دولت برای ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری از جمله منطقه قصرشیرین در تیر ماه 95 تقدیم مجلس شد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید اما در حالی که انتظارها برای تصویب نهایی آن در سال 97 بالا گرفته بود، این اتفاق نیفتاد.
فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی اسفند 97 با اشاره به برخی ایرادهای شورای نگهبان به لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این ایرادها بیشتر متوجه مناطق ویژه اقتصادی بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس رفع شد و منتظر طرح آن در دستور کار مجلس هستیم.
کرمانشاه نزدیکترین و بهترین مسیر ایران به عراق است و در کمتر از 2.5 ساعت به حدود 18 میلیون نفر از جمعیت آن دسترسی دارد. شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با داشتن 2 مرز رسمی(خسروی و پرویزخان) محور نیمی از صادرات ایران به همسایه غربی است که با ایجاد منطقه آزاد ممکن است یک جهش اقتصادی را نصیب استان کند.
البته روشن است که اگر زیرساخت های صادراتی تکمیل و امکان تولید و شکوفایی ظرفیت های متعدد کشاورزی، ‌معدنی، دارویی و صنعتی استان 2 میلیون نفری کرمانشاه فراهم شود، زمینه یک جهش بلند اقتصادی مهیا می شود در غیر این صورت ممکن است که منطقه آزاد بجای تقویت تولید داخلی، اشتغال و صادرات حتی به تضعیف آنها منجر شود.

8. واگذاری‌های جنجالی
بنابر اعلام هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال 97، 28 بنگاه و مکان در استان کرمانشاه مشمول واگذاری به بخش خصوصی اعلام شد اما کمتر از یک سوم آنها واگذار شد که شیوه خصوصی سازی همین تعداد هم حسابی جنجالی شد.
این واگذاری‌ها فضای اقتصادی کرمانشاه را چندین ماه به چالش کشید و موجی از انتقادات را روانه مدیران سازمان سازمان خصوصی‌سازی کرد.
بیشترین انتقادات مربوطه به واگذاری سه سیلو در استان بود؛ سازمان خصوصی سازی سیلوهای کنگاور و سنقر را به ترتیب 11 و 5.5 میلیارد تومان فروخت و سیلوی پنج هکتاری کرمانشاه در مرکز شهر را هم با قیمت 22 میلیارد و 719 میلیون تومان واگذار کرد. مبالغی که خریداران تنها 15 درصد آن را پرداختند و 6 سال هم برای تسویه 85 درصد دیگر وقت دارند(12 قسط 6 ماهه).
استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی استان کرمانشاه در مخالفت با این واگذاری‌ها هم‌صدا بودند و قیمت فروش آنها را «بسیار پایین» دانستند.
آیت الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه در استان هم نرخ فروش این سه سیلو 100 میلیارد تومان زیر قیمت دانست و خواستار ابطال واگذاری آنها شد.
سیلوی 26 هزار تنی کرمانشاه در یکی از نقاط مرکزی شهر قرار دارد و از سه طرف رو به خیابان اصلی است. این سیلو، 12 واحد مسکونی ویلایی 600 متری و پنج واحد آپارتمانی 98 متری هم دارد که همگی دارای سند ثبتی هستند.
گرچه سازمان خصوصی سازی‌ به این انتقادات ترتیب اثر نداد اما مسئولان استان هم کوتاه نیامدند؛ آیت الله مصطفی علما در نامه‌ای به دادستان کل کشور و بازرسی بیت رهبری خواستار لغو این لغو واگذاری شد که به دنبال این نامه‌نگاری خبرهای غیررسمی از لغو واگذاری سیلوها دارد هرچند هنوز سازمان خصوصی‌سازی به صورت رسمی آن را اعلام نکرده است.
مزایده واگذاری بلوک 68.09 درصدی شرکت پتروشیمی بیستون هم چند هفته‌ای خبرساز شد و برخی از مسئولان استان قیمت تعیین شده برای فروش آن را بسیار پایین دانستند.
انتقادات به این موضوع سبب شد که برگزاری مزایده یک هفته به تعویق بیفتد تا ورود خریداران بیشتر، سبب رقابت آنها و افزایش قیمت پتروشیمی شود؛ همین اتفاق هم افتاد و پتروشیمی 63 هکتاری بیستون به حدود سه برابر قیمت پایه (175 میلیارد تومان) فروش رفت.
واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه در سال 95 هم دیگر جنجال خصوصی‌سازی در استان کرمانشاه بود که صدای معترضانش در سال 97 نیز بلند بود و پیگیر نتیجه کمیته تحقیق و تفحص مجلس در این باره شدند. این پالایشگاه 60 هکتاری در مرکز شهر کرمانشاه به 210 میلیارد تومان فروخت در حالی که منتقدان اعتقاد دارند قیمت واقعی آن پنج تا 10 برابر بیشتر است.

** حوزه اجتماعی
1. آمارهای مثبت
حوزه اجتماعی در سال 97 اتفاقات بهتری را به نسبت سال 96 تجربه کرد؛ کاهش آمار طلاق و بیکاری مهمترین آنها بود.
آخرین آمار را محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه اعلام و عنوان کرد «در 10 ماه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال 96، نرخ طلاق در استان 13 درصد کاهش یافته است.»
البته برخی کارشناسان اجرای «سامانه الکترونیکی کاهش طلاق»(تصمیم) در استان را در کاهش این آمار موثر می دانند و معتقدند به این دلیل که این سامانه حضور چندماهه زوجین متقاضی طلاق در دوره‌های مشاوره را شرط ارجاع آنها به دادگاه و جاری شدن طلاق می‌داند، ممکن است در سال‌های آینده دوباره شاهد روند افزایشی طلاق باشیم زیرا دوره‌های مشاوره در دوران پیش از ازدواج و یا آغاز اختلافات زوجین تاثیر ملموسی دارد نه پس از عمیق شدن اختلافات.
الهی تبار همچنین اضافه کرد: میزان خودکشی هم در سال 96 نسبت به سال 95، 16 درصد کاهش داشت و در 10 ماه 97 نیز افزایشی نداشتیم.
او آمار بیکاری استان را هم 18 درصد اعلام کرد و روند آن را کاهشی دانست.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در سال 95 رکورد 22 درصد را ثبت کرد.
نرخ بیکاری کرمانشاه در سال 96 نیز اندکی کاهش یافت و به 21.6 درصد رسید و آمار بیکاران استان از «172 هزار نفر» فراتر رفت.

2. وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده
پیامدهای زمین‌لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 همچنان مهمترین اتفاق سال 97 استان کرمانشاه بود از جمله چادرنشین بودن و زندگی کانکسی بخشی از زلزله‌زده‌ها.
این زلزله علاوه بر بجا گذاشتن 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم، به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و به 104 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی زد.
اگرچه بنیاد مسکن پیش‌تر پایان سال 97 را زمان اتمام بازسازی اعلام کرده بود اما تکمیل کار ساخت و ساز مناطق زلزله‌زده احتمالا تا پایان سال 98 طول می‌کشد.
در سال 97 روند بازسازی مناطق زلزله‌زده روستایی خوب پیش‌ رفت اما مناطق شهری سرعت پیشرفت کمتری داشت.
استاندار کرمانشاه اسفند 98 گفت: بازسازی مناطق زلزله زده روستایی در فصل بهار 98 و شهرها تا پایان سال 98 به اتمام می رسد.
هوشنگ بازوند افزود: 26 هزار واحد تخریبی در شهر و روستاهای زلزله‌زده بازسازی شده و ساخت و ساز در روستاها بالای 90 درصد پیشرفت داشته است.
او گفت: در شهرها بازسازی و ساخت و ساز با روستا متفاوت است، سازمان نظام مهندسی باید بررسی کند و نظر بدهد شهرداری باید تایید کند ولی در مجموع روند بازسازی سرعت خوبی دارد و با وجود همه تنگناها دولت تمام تلاش خود را برای ساخت و ساز انجام داده است و در دادن اعتبارات کوتاهی نکرده است.
به گفته او «از 67 هزار خانه تعمیراتی هم بیش از 63 هزار واحد در قالب تعمیرات نوع 1 و 2 و 3 به پایان رسیده است.»

الف) مشکلات بازسازی
در سال 97 یک شوک بزرگ هم سبب توقف در بازسازی و به تاخیر افتادن عملیات اجرایی بویژه در شهرها شد؛ یعنی تورم و گرانی مصالح ساختمانی.
این مشکل زمانی مضاعف شد که بخشی از زلزله‌زدگان تصمیم گرفتند بجای خانه یک طبقه و تخریب شده خود، یک بنای 2 تا پنج طبقه بسازند که با تسهیلات دولت و گرانی مصالح این کار شدنی نبود.
بازوند درباره گرانی مصالح گفت: تامین مصالح به عهده بنیاد مسکن است که البته همکاری های لازم انچام شده است و عمده مصالح ساختمانی که آهن و تیراهن بوده است به قیمت قبل از گرانی تهیه شده است. 90 درصد سیمان مورد نیاز نیز آماده و تحویل شده است. همچنین پنج میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون به تسهیلات در راستای کمک کردن به مردم برای خرید مصالح اضافه شده است.
دیگر مشکل بازسازی‌ها تمایل برخی از شهروندان برای نو کردن خانه‌های قدیمی خود بوده به طوری که تنها در شهر سرپل ذهاب علاوه بر 6 هزار و 800 واحد خسارت دیده، بیش از پنج هزار واحد بافت فرسوده هم برای بازسازی پروانه ساخت دریافت کرده اند.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تاکنون ساخت و تعمیر 61 درصد واحدهای جایگاه دام معادل 15 هزار و 155 واحد به اتمام رسیده است.

ب) درجا زدن مسکن مهر
وعده‌های دلگرم‌ کننده اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه برای بهره ‌برداری از مسکن مهر سرپل ذهاب هنوز عملی نشده و کلید هیچ واحدی به مالک آن تحویل نشده است.
مسکن مهر شهید شیرودی سرپل ذهاب 24 بلوک 24 واحدی دارد که در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان 96 بسیاری از دیوارهای آن فروریخت اما ستون ها و بیشتر سقف هایش سالم ماند.
ابتدا قرار بود تا آخر پاییز 97، 15 بلوک و در زمستان هم 6 بلوک آن مقاوم‌سازی و به مالکان تحویل شود اما این وعده‌‌ها همچنان عملی نشده به طوری که استاندار کرمانشاه اسفند 97 گفت: پیشرفت مسکن مهر شهر زلزله زده سرپل ذهاب مطلقا رضایت بخش نیست و در حالی که می توانستیم زودتر واحدهای مسکن مهر را تمام کنیم همچنان کار این واحدها تمام نشده است.

3. کلانشهر شدن کرمانشاه
جمعیت شهرستان کرمانشاه دی ماه 97 از مرز یک میلیون نفر گذشت و این شهر با موافقت وزارت کشور از 21 بهمن 97 به طور رسمی به عنوان نهمین کلانشهر کشور معرفی شد.
مهمترین مزیتی که کلانشهرهای کشور از آن برخودارند، «مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده» است که بودجه‌ای بیشتر از سایر شهرها را شامل می‌شود.

4. نیمی از سال، بدون شهردار
کلانشهر کرمانشاه در سایه اختلاف و درگیری اعضای شورای شهر، نیمی از سال 97 را بدون شهردار سپری کرد.
پس از استعفای آرش رضایی، شهردار سابق در 10 تیر 97 شورای شهر جنجال ‌ساز کرمانشاه حدود پنج ماه درگیر بحث و اختلافات باندی بود تا اینکه در اواخر آبان بر سر سعید طلوعی شهردار سابق مناطق مختلف تهران به توافق رسید.
طلوعی 11 دی 97 به عنوان هشتادمین شهردار، سکان مدیریت شهر کرمانشاه را به دست گرفت؛ او در اقدامی قابل توجه توانست چهار ماه حقوق عقب افتاده کارگران شهرداری و عیدی آنان را پیش از پایان سال تسویه کند.
در نبود شهردار، شورای شهر باید در مدت سه ماه شهردار جدید را معرفی کند در غیر این صورت مرتکب تخلف شده؛ به همین دلیل مهر 97 پرونده تخلف شورای شهر کرمانشاه توسط فرماندار به هیات حل اختلاف استان ارجاع شد که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

5. کابوس مشیری در ایستگاه آخر
با تلاش و پیگیری دستگاه قضایی استان کرمانشاه بیش از 11 هزار و 600 مالباخته «شرکت فرش، گلیم و گبه» در سال 97 شاهد اتفاقات دلگرم‌کننده‌ای بودند؛ 2 بخش از سرمایه آنان در آبان و اسفند زنده و به حسابشان واریز شد.
به گفته دادستان کرمانشاه اکنون طلب هفت هزار و ۶۷ نفر از مالباختگان شرکت گلیم و گبه که ۱۰ میلیون تومان و کمتر از آن بوده، به طور کامل تسویه شده است.
محمدحسین صادقی افزود: در مرحله دوم پرداخت، به حساب طلبکاران بالای ۱۰ میلیون تومان هم نفری ۱۰ میلیون تومان دیگر واریز شد. این افراد در آبان ماه هم 39 درصد سرمایه خود را دریافت کرده بودند.
اکنون چهار هزار و ۵۴۷ نفر از مالباختگان بالای ۱۰ میلیون تومان امید دارند که بزودی بقیه سرمایه اولیه خود را هم دریافت کنند؛ البته دادستان کرمانشاه هم ابراز امیدواری کرده است که قطار کابوس گلیم و گبه در بهار ۹۸ به ایستگاه پایانی برسد و سومین مرحله پرداخت، آخرین مرحله و تسویه کامل باشد.
محمدرضا مشیری، رئیس «مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان» به صورت جدی از حدود 6 سال پیش با ادعای وسوسه‌ کننده پرداخت سودهای 60 و 70 درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر کشور و جذب سرمایه های آنها کرد که در نهایت در آبان 95 دستگیر شد.
دادگاه این متهم جنجالی سرانجام بعد از گذشت 14 ماه از دستگیری او، در اواخر بهمن 96 برگزار شد و مالباختگان امیدوار شدند دست کم به بخشی از 238 میلیارد تومان سرمایه از دست رفته خود برسند.

** افتخارات ورزشی
ورزش استان کرمانشاه در سال 97 یک گام بزرگ و رو به جلو برداشت و شاهد رویدادهای خوشایندی بود.
ورزشکاران کرمانشاهی‌ها در این سال پنج مدال طلا، هشت نقره و سه برنز جهانی گرفتند و در رقابت‌های آسیایی هم ۱۰ طلا، ۲ نقره و چهار برنز صید کردند. ۲۴ مدال بین‌المللی شامل ۱۳ طلا، ۶ نقره و پنج برنز هم دیگر افتخارآفرینی اهالی ورزش استان در سال 97 بود.
در مسابقات داخلی نیز کرمانشاهی‌ها درخشیدند و ۴۶۸ طلا، نقره و برنز را کسب کردند. کشتی، جانبازان و معلولین، دو و میدانی، کاراته، قایقرانی، شنا و کبدی رشته‌های پر مدال استان در سال ۹۷ بود.
مهمترین اتفاق ورزشی استان کرمانشاه در سال 97 بی شک میزبانی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی بود؛ جامی که با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید و هر 6 کشتی‌گیر کرمانشاهی حاضر در این مسابقات صاحب مدال شدند.
حامد رشیدی، رضا افضلی، بهمن تیموری، محمدجواد حمیدی، ارشک و یدالله محبی کشتی‌گیران کرمانشاهی بودند که با سه مدال طلا، یک نقره و 2 برنز پرافتخارترین دوره مدال‌آوری کشتی استان را رقم زدند. مسابقات جام تختی در روزهای 18 و 19 بهمن با حضور 147 کشتی‌گیر از 10 کشور برگزار شد.
آسیایی شدن تیم هندبال زاگرس اسلام‌آبادغرب هم دیگر خبر خوب ورزشی سال 97 بود؛ این تیم کرمانشاهی با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر باشگاه‌های کشور، سهمیه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را نیز بدست آورد.
تیم بسکتبال ابزارسازان درمانگر کرمانشاه هم تا یک قدمی صعود به رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر رفت اما در رقابت نفسگیر با کوچین آمل با فاصله اندکی باخت و لیگ برتری نشد.
تیم فوتسال شاهین کرمانشاه اما بهمن 97 با کنار زدن تیم امیدیه خوزستان به لیگ برتر راه یافت؛ این باشگاه هفت ساله با حمایت مردم کرمانشاه در 2 سال گذشته از دسته 2 به دسته یک و اکنون به لیگ برتر رسیده است.
دیگر افتخار ورزشی کرمانشاه در سال 97 را «سارا شیربیگی» عضو تیم ملی فوتسال بانوان ایران رقم زد و توانست علاوه بر قهرمانی آسیا به همراه تیم ملی، با زدن 9 گل در مسابقات عنوان «خانم گلی» رقابت‌ها و کفش طلا را از آن خود کند.
چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون هم از رویدادهای مهم ورزشی استان در سال 97 بود که در کاروانسرای شاه عباسی بیستون و با حضور 100 صخره نورد داخلی و 20 صخره نورد خارجی برگزار شد و بیستون را باز هم در صدر اخبار ورزشی جهان نشاند.
درخشان ورزشکاران کرمانشاهی در مسابقات آسیایی و پارآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، برگزاری اجلاس سالانه فدراسیون‌های ورزشی با حضور وزیر ورزش و جوانان، جشنواره زیبایی اسب اصیل کرد، جشنواره بازی‌های بومی و محلی و المپیاد ورزشی روستایی هم از اتفاقات مهم ورزشی سال 97 در استان بود.
حوزه ورزش البته بی‌حاشیه هم نبود چرا که برنامه ایروبیک همراه با موسیقی زنان در «جشنواره ورزش بانوان قصرشیرین»، چند روزی در فضای مجازی خبرساز شد.

** علمی
1. اساتید رازی بر قله جهان
دستاوردهای علمی کرمانشاه در سال 97 چشمگیر بود؛ پرافتخارترین آنها قرار گرفتن چهار استاد دانشگاه رازی در جمع یک درصد از دانشمندان برتر جهان بود.
این افتخارآفرینان دکتر مجتبی شمسی پور، دکتر سیاوش مدائنی، دکتر محمدمهدی خدایی و دکتر مسعود رحیمی بودند.
همچنین دانشگاه رازی در حوزه مهندسی شیمی جز 400 دانشگاه برتر جهان معرفی شد.

2. افتخارات پزشکی
در حوزه پزشکی هم اتفاقات خوبی افتاد؛ پیوند موفقیت‌آمیز «هاپلو» برای اولین بار در بخش پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع)، اختراع ماسک احیا تنفسی، افتتاح بانک نگهداری گیاهان دارویی علوم پزشکی، ساختن سیستم تنظیم دمای سرم و برگزاری کنگره ملی قلب و ورزش از جمله خبرهای خوب علمی پزشکی در سال 97 بود.

3. دیگر رویدادهای شیرین
جوانان متخصص کرمانشاهی در سال 97 ورود موفقی به حوزه نرم‌افزار داشتند و توانستند اپلیکیشن «ریشتر» را در شرکت تجارت الکترونیک سما پرداخت، بسازند و در تلفن‌های همراه عرضه کنند.
با این نرم افزار در زمان زلزله و دیگر بلایای طبیعی می توان شرایط بحرانی را مدیریت کرد و آشفتگی شرایط را کاهش داد و محل استقرار نیروهای امدادرسانی و محل پخش آب آشامیدنی، غذا، دارو و غیره را اطلاع رسانی کرد.
شرکت پالایش نفت کرمانشاه نیز در سال 97 برای نخستین بار موفق به ساخت انواع کاتالیست های تزریقی لجن‌های نفتی و تنها تولیدکننده آن شد. صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از 4.1 میلیون بشکه لجن های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می کنند که تا پیش از این روشی برای امحا یا بازیافت آن وجود نداشت.
چند سالی است که سهم کرمانشاهی‌ها از برگزیده‌های کنکور سراسری کاهش چشمگیری داشته است اما در سال 97 دست استان خالی نبود و 'امید رستم آبادی' اهل کنگاور موفق به کسب رتبه 1 منطقه سه و 11 کشور در گروه علوم ریاضی و فنی شد. «کیانا عبدالهی فر» دانش‌آموز اهل پاوه هم در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی «UCMAS» مالزی بر سکوی نخست جهان ایستاد.

** امنیت و سیاست
1. خفه شدن تروریست‌ها در نطفه
گرچه استان کرمانشاه به دلیل همسایگی با کشور کم‌ثبات عراق در معرض تهدید امنیتی قرار داشته اما در سال 97 همانند سال‌های گذشته تلاش تروریست‌ها برای ایجاد ناامنی در نطفه خفه شد و هیچ یک از اهداف دشمن به مرحله اجرا هم نرسید.
نخست در تیر 97 قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران یک تیم تروریستی را در منطقه مرزی نودشه منهدم کرد و سه تروریست را به هلاکت رساند؛ البته در این درگیری «داراب ویسی» از نیروهای بسیجی بومی هم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
چند ماه بعد و در مهر 97 نیز وزارت اطلاعات یک تیم تروریستی تجزیه ‏طلب را که از مرز‌های غربی وارد استان و در خانه تیمی مستقر شده بودند، از هم پاشید و اجازه عملیات ترور در کرمانشاه را به آنها نداد.

2. سفر دولتی‌ها
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری بالاترین مقام دولتی بود که در سال 97 به کرمانشاه آمد؛ او هم مرداد و هم آذر 97 به این استان سفر کرد و پس از بازدید از آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده استان گفت: دولت تا بازسازی کامل در کنار مردم خواهد بود.
وزرای صنعت، معدن و تجارت، کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده از دیگر اعضای کابینه دولت بودند که سال 97 میهمان کرمانشاهی‌ها و پیگیر تکمیل طرح‌های دولت در استان شدند.

3. عزل و نصب‌ها
خبرسازترین تغییر مدیریتی استان کرمانشاه در سال 97 وداع مهرداد سالاری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بود که دی ماه 97 در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان مجبور به کناره‌گیری شد.
سالاری اما کمتر از 2 ماه بعد به سرکارش برگشت و اعلام شد که پس از بررسی قانونی با ادامه کار او موافقت شده است.
انتصاب فاطمه رضوان مدنی به عنوان مدیرکل بهزیستی استان و نقل مکان امید قادری از بهزیستی به مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از دیگر تغییرات سیاسی سال 97 بود که حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت و برخی رسانه‌ها از ناهمخوانی تخصص قادری با مسئولیت جدیدش انتقاد کردند.
رفتن محسن دارابی از استانداری به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تکیه زدن آرش لهونی، فرماندار سابق جوانرود بر کرسی مدیرعاملی جمعیت هلال احمر استان هم در سال 97 رقم خورد.
همچنین در این سال مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل جدید ورزش و جوانان و فرمانداران جدید جوانرود، گیلانغرب، کنگاور ، قصرشیرین و دالاهو منصوب شدند. ساختار جدید دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هم با مدیرکلی حجت الاسلام عبدالله عزیزی آغاز بکار کرد.
7444/3033
گزارش از عبدالله الماسی

نظر خود را ثبت کنید