کمبود ارز در کوبا در پی بحران ونزوئلا

اثرات بحران اقتصادی ونزوئلا در کوبا نیز قابل لمس است. دولت کوبا به دلیل کمبود ارز قادر به واردات کالاهای اساسی نیست. کوبا حتا باید دو کالای اساسی شکر و قهوه را نیز از خارج وارد کند. حال قرار است تولید داخلی افزایش یابد.
 
به گزارش دویچه وله، بحران عمیق اقتصادی حاکم بر ونزوئلا، کشور کوبا را با چالشی تازه مواجه کرده است. این مجمع‌الجزایر واقع در دریای کارائیب با نظام سوسیالیستی برای واردات کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و لوازم یدکی و دیگر نیازهای روزمره مردم با ناتوانی در پرداخت ارز روبرو شده است.

حال برای پر کردن این خلاء قرار است بر تولید داخلی افزوده شود. آلخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا، در پارلمان این کشور گفته است: «به منظور کاهش واردات، با هم‌فکری شرکت‌ها راه‌حلی خواهیم یافت تا بتوانیم پاسخگوی تقاضاهای داخلی باشیم.»

نیاز کوبا حتا به واردات شکر و قهوه
در کوبا انحصار واردات در دست دولت است. به گفته وزیر اقتصاد، برای واردات مواد غذایی و مواد سوختی در سال جاری میلادی حدود پنج میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. اما تولید داخلی که بتواند خلاء کالاهای وارداتی را پر کند، در مقایسه بسیار نازل است.

کشور کوبا که زمانی برای تولید محصولاتی مانند شکر و قهوه شهره جهان بود، امروز باید این دو محصول اساسی را از خارج وارد کند.

حکومت سوسیالیستی کوبا در قبال واردات نفتی ونزوئلا پزشکان خود را برای خدمات درمانی به این کشور اعزام داشته است. دولت کوبا نفت دریافتی از ونزوئلا را در بازار جهانی می‌فروشد و ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

هم‌اکنون به دلیل بحران عمیق اقتصادی در ونزوئلا صادرات نفت این کشور به کوبا به نصف تقلیل یافته و به ۵۰ هزار بشکه (هر بشکه ۱۵۹ لیتر) در روز رسیده است.

نظر خود را ثبت کنید