نماینده مجلس: نمی‌توان یک دستگاه را در موضوع سیلاب مقصر دانست

مسئول کارگروه پیگیری سیلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: صرفاً یک دستگاه یا یک مجموعه در موضوع سیلاب مقصر نیست به جهت اینکه سیل یک بلای طبیعی است و برمی‌گردد به اینکه ما چگونه آن را مدیریت کنیم.

محمد دامادی نماینده ساری در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به نشست امروز کمیسیون عمران با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با موضوع سیلاب افزود: در بررسی‌های اولیه هنوز هیچ نتیجه گیری وجود ندارد و ما امیدواریم که در جلسات بعدی بتوانیم بر اساس نقشه های هیدروگرافی و جزئیات بیشتر، نتیجه گیری دقیق‌تر و کارشناسی‌تری داشته باشیم

رئیس کارگروه آب و فاضلاب کمیسیون عمران ادامه داد: هدف ما این است که در دل این بررسی ها بتوانیم قوانین مزاحم و اشکالاتی که در دستگاههای مختلف کشور وجود دارد را شناسایی کرده تا در صورت بروز اتفاقات مشابه در آینده از خسارات بکاهیم.

وی افزود: وقوع سیلاب امری طبیعی است و در همه جای دنیا تخریب را به همراه دارد. این موضوعی غیرقابل انکار است اما همه تلاش ها این است که اقدامات ما قبل از وقوع اینگونه مسائل پیشگیرانه باشد تا بتوانیم خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

مسئول کارگروه پیگیری سیلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از جانب وزارت نیرو مدیریت خوبی را در سد کرخه شاهد بودیم و در این حوزه به خوبی عمل کرد، افزود: در هیچ جای دنیا هواشناسی نمی‌تواند سیلاب را از یک ماه یا سه ماه قبل پیش‌بینی کند و از طرف دیگر می بایست به این مساله حتماَ توجه شود که بر اساس اینکه دو یا سه روز مانده به وقوع سیل، هشدار سیلی داده بشود، تنها می توان اقدامات اولیه ای را انجام داد.

وی با اشاره به عوامل متعددی همچون تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: صرفا نمی‌توان گفت یک دستگاه اجرایی در این زمینه مقصر است؛ دخالت‌هایی که در بستر رودخانه وجود دارد، مسائلی که مسیر رودخانه را تغییر داده یا مسیر رودخانه را با تصمیم شورای عالی شهرسازی به خیابان تبدیل کرده، از جمله اشکالاتی است که در این زمینه وجود دارد.


نظر خود را ثبت کنید