هزینه‌های درمان سالانه 500 ایرانی را فقیر می‌کند

با مهار بیماری‌های واگیردار امید به زندگی در کشور و به تبع آن در استان مرکزی و شهرستان‌های ساوه و زرندیه افزایش یافته است و هم اکنون امید به زندگی در بین مردان استان مرکزی به ۷۲.۹ سال و در زنان ۷۶.۷ سال رسیده است که نشان از رشد امید به زندگی دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دلیل پرداخت هزینه‌های سنگین حوزه بهداشت و درمان دچار فقر شدید می‌شوند، افزود: این آمار در کشور ما کمتر از هزار نفر است و به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد که نسبت به آمار جهانی قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس نیک روش در نشستی با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت، به شعار هفته سلامت سالجاری با عنوان "مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" اشاره و اظهار کرد: هفته سلامت پویش و کمپینی است که به صورت بنیادین و نمادین به یکی از مؤلفه‌های مهم سلامت که همانا اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه با هدف بدست آوردن پوشش همگانی سلامت است، می‌پردازد.

وی به مفهوم پوشش همگانی سلامت پرداخت و افزود: پوشش همگانی سلامت بدین معناست که همه افراد به مراقبت‌های بهداشتی در هر زمان و هر مکان بدون تحمل هزینه‌های درمانی سنگین دسترسی داشته باشند و اعتقاد بر این است این مهم در سراسر جهان محقق خواهد شد. در کشور ما نیز مراقبت‌های اولیه بهداشتی مورد توجه حاکمیت بوده است و در دولت‌های مختلف پس از انقلاب بویژه در دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول سلامت گام‌های مستحکم‌تری در این خصوص برداشته شده است.

رئیس علوم پزشکی ساوه در ادامه با تاکید بر اینکه نیمی از مردم جهان از مراقبت‌های اولیه بهداشتی محروم هستند، افزود: با این وجود براساس اعلام سامانه سیب خوشبختانه روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در کشور به مراکز ارائه خدمات بهداشتی مراجعه کرده و خدمات مراقبتی و بهداشتی دریافت می‌کنند که این امر در سایه توجه نظام و رویکرد دولت تدبیر و امید محقق شده است.

وی با بیان اینکه پوشش همگانی بهداشت به عنوان حقوق انسانی تلقی می‌شود گفت: وقتی پوشش همگانی سلامت به عنوان یک حق تلقی شد باید نمایندگان مردم از جمله سیاستگزاران، خیرین سلامت و بویژه رسانه‌ها در این زمینه مطالبه گر باشند تا اولاً مردم از حقوق خود مطلع باشند و ثانیاً متولیان حوزه سلامت به خوبی به ایفای وظایف خود بپردازند و برای تحقق آن باید در سایه همبستگی و همدلی سیاست گزاری انجام شود و در قالب برنامه تیمی اجرا و عملیاتی شود.

رئیس علوم پزشکی در ادامه هدف از این کمپین یک هفته‌ای را ایجاد درک بهتر از اهمیت پوشش همگانی سلامت و اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه دانست و افزود: تقویت فعالیت‌های افراد، سیاست‌گزاران و متولیان حوزه بهداشت و درمان به منظور تحقق بهداشت پوشش همگانی سلامت از دیگر اهداف این پویش و کمپین است.

وی تاکید کرد: پوشش جهانی سلامت یک امر شدنی است و وقتی موضوعی در سطح جهانی قابل اجرا باشد مایه دلگرمی و امید برای مجریان است. قطعاً کشور ما در این امر پیشگام است و مراجعه روزانه ۶۰۰ هزار نفر به پایگاه‌های سراسر کشور آماری نویدبخش است.

دکتر نیک روش افزود: همه مردم باید به اطلاعات و خدمات بهداشتی بویژه خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه دسترسی داشته باشند و این خدمات اولین گام برای پوشش همگانی سلامت است که اکثریت نیازهای بهداشتی شامل خدماتی نظیر غربالگری، واکسیناسیون، ارائه خدمات درمانی کوتاه مدت و بلندمدت، اقدامات پیشگیرانه، هماهنگی با سطوح مراقبتی و بهداشتی را در طول زندگی پوشش می‌دهد. این خدمات در طول انقلاب به طور مستمر انجام و در سالهای اخیر به حداکثر خود رسیده است به گونه‌ای که پوشش واکسیناسیون در کشور ما از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم کیفیت بخشی به خدمات حوزه سلامت اظهار کرد: ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت پایین موجب تحمیل هزینه‌های بالایی خواهد شد و باید خدمات حوزه سلامت عادلانه و صحیح بین مردم توزیع شود.

رئیس علوم پزشکی ساوه در ادامه با بیان اینکه سلامت بدون مشارکت اجتماعی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: ارتقای شاخص‌های سلامت از طریق افزایش راههای مشارکت و آگاهی بخشی به مردم با ایجاد یک زنجیره همبستگی ایجاد خواهد شد و موجب اهمیت بخشی به مردم در راستای دریافت خدمات بهداشتی اولیه برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر فرم بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به غیر واگیر تغییر پیدا کرده است، گفت: این مهم متأثر از مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیردار است به گونه‌ای که در سایه انجام اقدامات زیرساختی و آگاهی بخشی به مردم حتی در مواقع بحران نظیر سیل اخیر خوشبختانه هیچ بیماری واگیردار در کشور مشاهده نشده است و هم اکنون وجه غالب بیماری‌ها در کشور را غیرواگیر نظیر چاقی، فشارخون، سرطان و.... تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: با مهار بیماری‌های واگیردار امید به زندگی در کشور و به تبع آن در استان مرکزی و شهرستان‌های ساوه و زرندیه افزایش یافته است و هم اکنون امید به زندگی در بین مردان استان مرکزی به ۷۲.۹ سال و در زنان ۷۶.۷ سال رسیده است که نشان از رشد امید به زندگی دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه از راه‌اندازی آزمایشی بیمارستان امام رضا (ع) زرندیه خبر داد و افزود: یکی از موانع در راه اندازی این بیمارستان نبود راه دسترسی مناسب بود که با همکاری مسئولین کار ایمن سازی و احداث راه دسترسی هم اکنون این بیمارستان کار آزمایشی خود را به مدت ۱۰ روز است آغاز کرده است.

وی اجرای طرح توسعه و ساخت پانسیون پزشکان را از جمله طرح‌های در دست اجرا در این بیمارستان دانست و افزود: با فراهم شدن تمامی شرایط و زیرساخت‌های لازم بزودی این بیمارستان توسط وزیر بهداشت به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

دکتر نیک روش همچنین به احداث بیمارستان جایگزین بیمارستان شهید مدرس ساوه اشاره کرد افزود: در بودجه سال ۹۸ یک ردیف بودجه مستقل معادل ۵۰ میلیارد ریال برای احداث این بیمارستان در نظر گرفته شد و عملیات اجرایی این پروژه نیز با حضور وزیر بهداشت در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: قرار بود این بیمارستان با ۱۶۰ تخت مصوب احداث شود، اما کار مطالعاتی با تهیه نقشه توسط مشاور در پی رایزنی‌های صورت گرفته به ۲۵۰ تخت افزایش و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ابتدا برای احداث این بیمارستان در لایحه بودجه ردیف اعتباری مستقل منظور نشده بود، اما با پیگیری‌های فنی و حمایت نماینده مجلس بودجه مستقل برای احداث بیمارستان در بودجه سال‌جاری در نظر گرفته شد و با استفاده از منابع داخلی و مشارکت خیرین آرزوی دیرینه مردم محقق خواهد شد.

دکتر نیک روش به اقداماتی که در خصوص پردیس دانشگاهی دانشکده صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ دانشجو در یک فضای دبیرستانی در شهر صنعتی کاوه در حال دریافت خدمات آموزشی دانشکده هستند که فضای مطلوبی نیست و با احداث پردیس دانشگاهی دانشجویان از خدمات لازم برخوردار شده و به عنوان نیروی انسانی به مجموعه حوزه بهداشت و درمان وارد خواهند شد.


نظر خود را ثبت کنید