شرکت آب: وضع منابع آب زیرزمینی خراسان شمالی خوب نیست

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: وضعیت آبخوان و منابع آب زیرزمینی این استان خوب نیست.

حمید واسطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش‌های خوبی که طی یک ماه اخیر در این استان اتفاق افتاد، افزود: هم اکنون با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم و این به آن معناست که بعد از یک دوره خشکسالی حدی (با شدت بالا) با ترسالی حدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست که این بارندگی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و ممکن است بلافاصله بعد از این بارندگی‌ها دوباره با خشکسالی مواجه شویم در نتیجه باید نسبت به مصرف صحیح آب‌های ذخیره شده کوشا باشیم.

واسطه با بیان اینکه طی سال گذشته بر اثر خشکسالی و خشک شدن منابع آبی با درگیری‌های اجتماعی زیادی میان کشاورزان رو به رو شدیم، اظهار کرد: آبخوان و سفره‌های زیرزمینی طی یکی دو سال آبگیری نشده‌اند بلکه آب موجود در این مکان‌ها متعلق به چندین دهه است بنابراین نمی‌توان گفت که آبخوان و سفره‌های زیرزمینی بر اثر این بارندگی‌ها دوباره به طور کامل احیا شده‌اند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر بیشتر این سیلاب‌ها بر اثر روان آب از دسترس خارج شدند و همچنین بارندگی‌های انجام شده با شدت و سرعت زیادی بوده در نتیجه زمان نفوذ به خاک و زمین را کمتر کرده و می‌توان نتیجه گرفت که مقدار قابل توجهی جذب زمین نیز نشده است تا آن منابع را تغذیه کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در نتیجه باید کشاورزان هوشیار باشند و از حفر چاه‌های غیر مجاز و یا برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب خودداری کنند و باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که شاید بعد از این بارش‌ها دوباره با پدیده خشکسالی مواجه شویم.


نظر خود را ثبت کنید