اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی , فستیوال اوای صیادان و دریانوردان کنگ , هرمزگان " />

به مناسبت روزملی خلیج فارس

فستیوال آوای صیادان و دریانوردان خلیج فارس درکنگ برگزارمی شود

بندرعباس-ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه گفت: به مناسبت روز ملی خلیج فارس، نخستین فستیوال «آوای صیادان و دریانوردان خلیج فارس» به یاد ماجد کنگی دریانورد نامدار، یازدهم اردیبهشت ماه امسال دربندرتاریخی کنگ برگزارمی شود.
به گزارش ایرنا، حسین محسنی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این فستیوال درراستای بزرگداشت آیین ساحل نشینان خلیج فارس، با حضور گروه های موسیقی استان های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان (چابهار) برگزارخواهد شد.
وی بیان داشت: زندگی مردم ساحل نشین با آواها و موسیقی همنوا شده است به طوری که این هنر را از زمان تولد تا مرگ دربخش های مختلف زندگی افراد می توان یافت و موسیقی « رزیف » یکی از آنهاست.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: موسیقی سنتی «رزیف» شامل حرکات و آوازهای زمان پارو زدن و کار با بادبان ها در لنج (کشتی های قدیمی) است و به صورت دسته جمعی و سرودی خاص اجرا می‌شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه اظهارداشت: شهاب الدین احمد بن ماجد ملقب به اسد البحار(شیر دریاها)، دریانورد قرن 14 و 15 میلادی و آگاه به راه های دریایی خلیج فارس و اقیانوس هند بود.
اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی وهنری خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه 98 در سالن شهید آوینی بندرعباس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
9944 /6048

نظر خود را ثبت کنید