تصویب 2500 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیل گلستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان گفت: دولت برای جبران خسارت‌های سیل 2 هزار و 500 میلیارد تومان مصوبه گذرانده که 2 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات بانکی است.

به گزارش فارس، محمدولی روزبهان عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان گلستان که با حضور وزیر تعاون در حال برگزاری است، اظهار کرد: سیلاب تأثیر منفی بر اقتصاد استان گلستان گذاشته و باید راهکارهایی اتخاذ شود تا اثرات منفی سیلاب بر بخش‎های مختلف استان از بین برود.

وی تأکید کرد: اگر تمهیدات لازم برای جبران خسارات سیل اتخاذ نکنیم و اقداماتی برای مهار و جلوگیری از سیلاب دوباره اندیشیده نشود خسارات جبران‎ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان با بیان اینکه خسارت سیل تنها تخریب منزل مسکونی، اراضی کشاورزی، تأسیسات، راه‎ها، پل و .. نیست، بیان کرد: کاهش درآمد استان گلستان و افت شدید گردش مالی و نقدینگی از دیگر آثار منفی سیل است.

روزبهان اضافه کرد: سیل آثار منفی در تمام زمینه‎ها گذاشته و بسیاری از دستگاه‎های اجرایی، تجار، هتل‎ها و بازرگانان که خود را برای ایام نوروز آماده کرده بودند بر اثر سیلاب متضرر شدند.

وی گفت: کاهش درآمد واحدهای تولیدی، صنعتی، گردشگری و ... از دیگر آثار سیل است، متأسفانه بیش از چندین هزار کارگر بر اثر سیل بیکار شدند که باید گفت این نوع خسارات به راحتی قابل جبران نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان با تأکید بر اینکه وقوع سیل در فصل برداشت گندم، کلزا و .. بود و با نابودی مزارع بر اثر سیلاب بسیاری از کارگران این بخش بیکار شدند، یادآور شد: درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی 26 درصد، در صنعت 27.6 درصد و در بخش گردشگری و خدمات 46.4 درصد است.

روزبهان با بیان اینکه متأسفانه بیشترین خسارت سیل به کشاورزی گلستان بود، تصریح کرد: اگر تدبیری اندیشیده نشود روند بیکاری سرعت می‎گیرد و در فصل بهار، بیکاری گسترده‎ای را در بخش کشاورزی و در کل استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سیل زمینه مساعد از مهاجرت روستا به شهر را به وجود آورده است، افزود: 47 درصد جمعیت استان روستایی است و در حالی که 11 درصد ارزش افزوده کشور در بخش کشاورزی است در استان این مقدار 22 درصد و دو برابر میانگین کشور است و آثار تخریب در این زمینه بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا نسبت به تخصیص مناسب اعتبارات تملکی، هزینه‎ای و ردیف‎های ملی و متفرقه تسریع شود تا از این طریق تخریب گسترده که بر ریل اقتصادی استان تأثیر گذاشته جبران شود و پرداخت کامل خسارت‎های سیل در زمینه‎های هزینه‎ای تملکی و تسهیلات بانکی جبران شود.

روزبهان بیان کرد: دولت برای جبران خسارت‌های سیل 2 هزار و 500 میلیارد تومان مصوبه گذرانده که 2 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات بانکی است و اگر در این روند دچار اخلال شویم روند تخریب استان سرعت می‎گیرد و بخش‎های مختلف در استان دچار مشکل می‎شوند.

وی تأکید کرد: گلستان بیش از 10 درصد گندم، 44 درصد سویا و 27 درصد کلزا کشور و حدود 10 درصد گوشت مرغ کشور را تأمین می‎کند و اگر این روند به شرایط طبیعی برنگردد ضربات جبران‎ناپذیری به استان وارد می‎کند و آثار تورمی را به کشور می‎زند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از شما درخواست داریم ابتدای هر ماه یک جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان گلستان را با حضور شما و یا یکی از مدیران ارشد وزیر تعاون داشته باشیم تا بتوانیم پروژه‎های مهم استان و همچنین مسائل مربوط به سیل را دنبال کنیم.


نظر خود را ثبت کنید