تولید پلاستیک بازیافتی با مولکول های عجیب

  • تاریخ انتشار : 1398/2/18 ساعت : 07:36 - 4 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم
محققان موفق به تولید نوعی پلاستیک بازیافتی شده اند که پیوند مولکول های آن به سادگی قابل شکسته شدن است و این مولکول ها را می توان به شیوه هایی جدید به یکدیگر پیوند داد.


به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان موفق به تولید نوعی پلاستیک بازیافتی شده اند که پیوند مولکول های آن به سادگی قابل شکسته شدن است و این مولکول ها را می توان به شیوه هایی جدید به یکدیگر پیوند داد.
 
 محققان دانشگاه برکلی با هدف جلوگیری از افزایش ضایعات پلاستیکی در جهان و یافتن راهی برای کاهش آلایندگی های زیست محیطی این پلاستیک را تولید کرده اند.

از مولکول های این پلاستیک بازیافتی می توان برای تولید مواد جدیدی استفاده کرد که کاربردهای متنوعی خواهند داشت و این فرایند بارها و بارها قابل تکرار است.
 
پلاستیک جدید که دیکتوآنامین یا پی دی کی نام دارد، از بلوک های مولکولی مونومری متفاوتی تشکیل شده که به سادگی به یکدیگر پیوند خورده یا از هم جدا می شوند.


با قرار دادن این پلاستیک در اسید امکان سست شدن پیوندهای آن و کاهش مقاومتمونومرها وجود دارد.در نهایت مونومرهای تجزیه شده را می توان برای تولید مواد دیگری به کار برد. این پلاستیک که فعلا در مرحله آزمایشی است را می توان به رنگ های مختلفی درآورد.
 
انتظار می رود این اختراع تحولی در دنیای پلاستیک ایجاد کند و کاربرد این ماده را در حوزه های مختلف صنعتی و حرفه ای افزایش دهد.


نظر خود را ثبت کنید