درگذشت بهنام صفویی , محمدرضا چراغعلی , حمید عسگری " />

مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

تهران-ایرنا- بهنام صفوی خواننده جوان پاپ موسیقی کشور در حالی در سن 35 سالگی دار فانی را وداع گفت که همواره چهره ای با اخلاق و نیکو از او در ذهن مردم باقی خواهد ماند.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مرگ همیشه با خود بعدی از اندوه و غم را به همراه دارد و این اندوه وقتی که فرد شناخته شده و جوان باشد بر شدتش افزوده می شود. بهنام صفوی خواننده جوان کشور در حالی دیروز و پس از تحمل شش سال بیماری سرطان از دنیا رفت که 35 سال بیشتر نداشت. خواننده ای که بسیار زود و در سن 26 سالگی و به واسطه شناخته شده ترین آلبومش «عشق من باش» به شهرت ملی رسید. او در همین سال (1388) به عنوان پدیده موسیقی معرفی شد و آلبوم او به عنوان یکی از پرفروشترین آلبوم های موسیقی پاپ شناخته شد.
صفوی با موسیقی بیگانه نبود و سابقه نواختن پیانو در نوجوانی را داشت؛ علاقه ای که البته به مرور به سازهای دیگر، تنظیم آهنگ و آهنگسازی و خوانندگی تعمیم یافت.
این موفقیت ها البته دوامی نداشت و اولین بار و در سال 1392 دچار ضایعه ای مغزی شد که فعالیت ها و زندگی اش را تحت الشعاع قرار داد. اتفاقی که پدرش در مصاحبه ای آن را به محل زندگیشان در جنوب و دوران جنگ و خمپاره هایی که در زمان تولد بهنام احاطه شان کرده بود، بی ربط ندانسته است. این مساله البته در آن زمان با واکنش های متفاوتی روبرو شد و حتی برخی غیرمنصفانه آن را دستاویزی برای به شهرت بیشتر رسیدن این خواننده عنوان کردند. مساله ای که البته از طرف صفوی تکذیب شد: «هیچ دلیلی برای این کار وجود نداشت؛ ضمن آنکه تمام مدارک این مساله نیز وجود دارد. اما در عین حال نمی خواستم تنها به خاطر بیماری به من و آثارم توجه شود. از همان زمان که با این مساله –تومور مغزی- مواجه شدم، سعی کردم آن را پنهان کنم، نمی خواستم هوادارانم را نگران کنم. دو سال تنها همسر، پدر و مادرم و بعدتر رهبر ارکسترم در جریان قرار گرفتند تا به عمل جراحی رسید و مساله علنی شد».
پس از این جریانات و بعد از عمل وی در سال 1394 بهبود یافت و کار موسیقی خود را از سر گرفت. او در این دوره اقدام به برگزاری تعداد زیادی کنسرت در داخل کرد که گویی به منزله آخرین فرصت ها برایش بود چرا که این بار نیز این سلامتی اش دوامی نداشت و در سال 1396 دوباره بیماری زمینگیر و ولیچرنشینش کرد. این بار اگرچه به آلمان و نزد پروفسور سمیعی رفت و عمل شد اما دیگر فرصتی نبود و آسیب شدیدی به مخچه وی وارد شده بود.
نکته تلخ در این داستان البته مساله آشنای نداشتن بیمه برای چهره های فرهنگی و هنری است. چنانچه بهنام صفوی علاوه بر درد جسمی، درد و فشار پرداختن هزینه های پزشکی اش را هم داشت که البته پس از بیماری توسط وزارت ارشاد بیمه هنرمندان را دریافت کرد. بیمه ای که به قول خودش خوب بود اما زمانش کمی دیر بود: «بیمه هنرمندان خیلی خوب است و باید قبل از این که بیماری برای هنرمند پیش بیاید این تدابیر توسط وزرات ارشاد چیده شود که خیلی دقیقه نودی نشود؛ چرا که دقیقه نودی شدن آن باعث می شود که خیلی استرس ها اضافه شود. اما اکنون این بیمه انجام شده و امیدواریم تا آخرش خوب پیش برود».
23 اردیبهشت ماه و روزی که بهنام صفوی پس از چند سال مبارزه و درد سرطان از دنیا رفت، روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی، این سوگ را چنین تسلیت گفت: «در میانه بهاری دیگر، بهنام صفوی خواننده سرشناس حوزه موسیقی پاپ کشور در فرجام صبوری ای شش ساله در بستر رنج و بیماری، با جمع وسیع اهالی هنر شریف موسیقی و دوستدارانی که با آثار او خاطراتی ناگسستنی دارند، وداع گفت.دفتر امور موسیقی، سوگ ازدست دادن این هنرمند جوان را به خانواده وی تسلیت گفته و رحمت و رضوان خداوند را برای روح بلندش مسئلت می‌نماید».
نکته قابل تامل و ارزش در این سوگ البته خوشنامی و یاد نیکو و خاطره ای است که اهالی هنر، مردم و دوست دارانش از او تا آخرین روزهای حیاتش در ذهن دارند. نامی که مصداق «مرده آن است که نامش به نکویی نبرند» باعث استمرار زندگی او در ذهن ها و خاطره ها است.

**هنرمند با اخلاق
«حمید عسگری» یکی از خوانندگان پاپ موسیقی ایران که سابقه آشنایی و همکاری با بهنام صفوی را در کارنامه دارد، در این باره این خواننده به پژوهشگر ایرنا گفت: بهنام صفوی هنرمند خیلی خوب و با اخلاقی بود و متاسفانه اگرچه طول زندگی اش خیلی زیاد نبود، اما عرض آن عالی بود. بهنام آثاری از خودش به جا گذاشته است که به نظرم تا همیشه باقی خواهند ماند.
وی افزود: ما با هم همکاری داشتیم و تنظیم سه آهنگ از قطعات از آلبوم اول من را بهنام انجام داده بود که هر سه مورد آنها هم کارهای موفقی بودند و در زمان خودشان درخشیدند. بهنام آدم با احساس و باسوادی بود که درکی فراتر از باقی خوانندگان داشت. خاطرات بسیاری از او دارم چرا که وقتی آدم ماه های زیادی در استودیو با یک نفر کار می کند ناخودآگاه لحظات زیادی در ذهن ثبت می شود و به همین دلیل خاطرات زیادی هم به جا می ماند که البته عمده ی اینها قابل تعریف کردن نیستند.

**پایبند به اخلاق هنرمندی
«محمدرضا چراغعلی» آهنگساز قدیمی و با سابقه موسیقی پاپ کشور که سابقه همکاری با خوانندگان نسل دهه هفتاد و هشتاد و از جمله بهنام صفوی را در کارنامه دارد، در این باره تصریح کرد: اولا که خدا رحمتش کند و روحش قرین شادی باشد چرا که دوره سختی را به لحاظ جسمی و بیماری اش گذراند. ما تجربه انجام و ساخت چند آهنگ را با یکدیگر داشتیم و بهنام صفوی پسر بسیار مودب، مهربان و با اخلاقی بود که اخلاق هنرمندی را رعایت می کرد و به پیشکسوتان احترام می گذاشت. چیزی که من از او به عنوان خاطره ی مهم در ذهن دارم همین احترام به بزرگترها در این عرصه و رعایت سن و سال بود.
وی افزود: در طول مدتی که با هم کار می کردیم و در چند کاری که با هم انجام دادیم یک چیز برایم خیلی جالب بود و آن این بود که خیلی منظم و وقت شناس کارش را انجام می داد. زنگ صدای قشنگی داشت، خوب هم می خواند و صدای منحصر به فرد خودش را داشت. به اضافه این که خودش موزیسین بود، کیبورد می زد و آهنگ تنظیم می کرد. چنانچه کارهایی هم در این زمینه انجام داده و برای سایر خوانندگان تنظیم آهنگ کرده بود.
«بهنام بچه خانواده بود و مشخص بود که در یک خانواده با اخلاق بزرگ شده است و این ویژگی هایش باعث برجستگی و تفاوت او با خواننده های نسل جدید بود».
پژوهشم**9480

نظر خود را ثبت کنید