عاشیق اوهانس , تشییع پیکر , آذربایجان غربی " />

آیین تشییع پیکر عاشیق «یوسف اوهانس» در ارومیه برگزار شد

ارومیه- ایرنا- آیین تشییع و تدفین پیکر عاشیق «یوسف اوهانس» که از پیشکسوتان «مکتب عاشیقی ارومیه» بود، با حضور پرشور فرهنگ دوستان، علاقه مندان به موسیقی و اهالی هنر عاشیقی از جمله عاشیق دهقان در روستای «دیزج تکیه» ارومیه برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی روز سه شنبه در این آیین گفت: عاشیق یوسف اوهانس پس از 92 سال زندگی باشکوه، عزتمندانه راهی دیار باقی شد که جوانان نیز باید منش و روش زندگی او را سرلوحه کار خود قرار دهند.
حجت الاسلام خدایاری افزود: عاشیق اوهانس با حقیقت زندگی کرد و وارسته نیز زندگی را ترک گفت و به دیار باقی شتافت.
داریاووش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه نیز در این آیین به بیان ابعاد مختلف زندگی عاشیق یوسف اوهانس پرداخت.
به گزارش ایرنا، استاد «یوسف اوهانس» متولد 1306 شمسی در روستای «دیزج تکیه» ارومیه بوده و فعالیت در موسیقی عاشیقی را از پدر و پدربزرگ خود به ارث برده است.
هنوز که هنوز است پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنگام گوش دادن به رادیو شوق شنیدن استاد اوهانس را در دل دارند زیرا این چهره نامی به همراه اساتیدی چون دهقان، درویش و فرهاد از نخستین هنرمندانی است که صدای پرحرارتش گرمای خاصی به هوای نه چندان گرم خانه های قدیمی می بخشید.
'عاشیق' یا ' آشیق' هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با شماره 165 به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
8135/2093

نظر خود را ثبت کنید