پس از افزایش تعرفه ها، چه بلایی بر سر اقتصاد چین آمد؟

اقتصاد چین در آرزوی مقابله با آمریکا

افزایش تعرفه های آمریکا بر کالا های چینی کمر اقتصاد چین را خم کرده است!
پول نیوز - میزان تولید صنعتی چین در ماه آوریل 5/4درصد بوده است، این مقدار بسیار کم‌تر از میزان مورد انتظار بود، همچنین آمار حاکی از آن است که خرده‌فروشی نیز کاهش‌یافته است. میزان رشد خروجی تولید صنعتی چین در ماه آوریل به میزان 5/4 درصد رسیده است، این در حالی است که بر اساس پیش بینی ها در ماه مارس میزان خروجی ها باید برابر رقمی حدود 7% می بود.
 
 
به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز؛ با شدت گرفتن جنگ تجاری انتظار می رود پکن اقدامات شدیدتری به عنوان یکی از طرفین جنگ با ایالات متحده آمریکا انجام دهد. تحلیلگران رویترز ، پیش‌بینی کرده بودند که خروجی صنعتی چین در ماه آوریل ۶.۵ درصد رشد خواهد داشت و از رشد ناگهانی ۸.۵ درصدی در ماه مارس کاسته خواهد شد.
 
دفتر آمار ملی روز چهارشنبه گفت میزان سرمایه گذاری ثابت بر دارایی در ماه ژانویه تا آوریل نسبت به همین زمان در سال گذشته 6.1 درصد افزایش یافته است. همچنین در مقایسه با افزایش 6.1 درصدی سه ماهه اول سال، سرمایه گذاری ثابت بر دارایی بخش خصوصی، که تقریباً 60 درصد کل سرمایه گذاری در چین را تشکیل می دهد، در همین دوره 5.5 درصد افزایش یافت. 
 
خرده فروشی در ماه آوریل سال گذشته 7.2٪ رشد داشته است، که کمترین سرعت  رشد از ماه مه 2003 بوده است که نسبت به رشد 8.7٪ در ماه مارس به شدت کاهش داشته و از پیش بینی 6/8 درصدی نیز فاصله گرفته است.
 
ایالات‌متحده در روز جمعه به بهانه ی نجات معاملات تجاری در حین مذاکره با چین، مالیات بر کالاهای چینی را تا ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار معادل 155 میلیارد پوند  افزایش داد. چین روز دوشنبه، هرچند در مقیاس کوچک‌تر، تلافی کرد.
 
این اقدام آمریکا در حالی رخ داد که اقتصاد چین پس از یک سری اقدامات حمایتی نشانه‌هایی از بهبود از خود نشان داده بود، اگرچه تحلیلگران همان زمان هم هشدار داده بودند که انتظار بهبودی برای اقتصاد این کشور هنوز زود است.
 
 
اقتصاددانان برآورد می کنند که افزایش تعرفه ایالات متحده می تواند 50 برابر تولید ناخالص داخلی چین را کاهش دهد، همچنین صادرات را تا 2.7 درصد کاهش دهد و باعث شوذ این کشور 2.1 میلیون شغل از دست دهد. با این همه پایان معاملات تجاری را خوشبینانه می دانند.
 
 
منبع: پول نیوز

نظر خود را ثبت کنید