چین: از حقوق هواوی دفاع می کنیم

 به دنبال توقف همکاری شرکت گوگل با شرکت هواوی غول مخابراتی چین، دولت پکن اعلام کرد از طریق قانونی از حق و حقوق شرکت چینی هواوی دفاع خواهد کرد.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به این اقدام شرکت گوگل به خبرنگاران گفت: چین با در نظر گرفتن این وضعیت، از شرکت های چینی با روش های قانونی حمایت خواهد کرد.

شرکت هواوی نیز به دنبال این اقدام شرکت گوگل در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت سهم قابل توجهی در رشد و توسعه سیستم عامل آندروید در سراسر جهان داشته است.

این بیانیه می افزاید: ما همچنان به ساخت یک سیستم نرم افزاری ایمن و پایدار برای ارائه بهترین تجربه به کاربران در سطح جهان ادامه خواهیم داد.

شرکت گوگل روز گذشته اعلام کرد آن دسته از همکاری ها با شرکت فناوری هوآوی چین را که مستلزم انتقال سخت افزار، نرم افزار یا سرویس های فنی باشد؛ متوقف کرده است.

این اقدام به این معناست است که نسخه های جدید گوشی های هوشمند هوآوی که بر روی سیستم عامل اندروید اجرا می شوند، دسترسی به سرویس های محبوب گوگل همچون «گوگل پلی استور»، جی میل و یوتیوب را از دست می دهند.

اندروید یک سیستم ‌عامل همراه است که شرکت گوگل به تلفن‌ های هوشمند و تبلت‌ ها و به‌تازگی برای برخی رایانه ‌ها و ساعت‌ های مچی ارائه می‌ کند. شرکت ‌های مختلف از کره و چین و ژاپن تا دیگر نقاط جهان از این سیستم عامل به طور گسترده‌ای بهره می‌برند.

تعلیق همکاری گوگل با هواوی، نه تنها جلوی دسترسی تلفن‌های تازه شرکت چینی به سیستم عامل اندروید را می‌گیرد بلکه مانع کاربری از خدمات محبوبی مانند گوگل پلی استور، جی‌میل یا یوتیوب می‌شود.

یک منبع خبری طرف گفت‌ و گو با خبرگزاری رویترز تاکید کرده است که «هواوی تنها قادر خواهد بود به نسخه عمومی اندروید دسترسی داشته باشد و دیگر به نرم‌افزارهای انحصاری و خدمات خود گوگل دسترسی نخواهد داشت».

نرم‌افزارهای انحصاری در مالکیت انحصاری پردازندگان است و نمی ‌توان آن‌ ها را تکثیر و توزیع کرد، به عبارتی بر خلاف نرم‌افزارهای عمومی یا متن باز، امکان دسترسی به کد مبدا نرم‌افزارهای انحصاری وجود ندارد.


نظر خود را ثبت کنید