وزیر بهداشت در ژنو: جامعه بین المللی آمریکا را بازخواست کنند

وزیر بهداشت گفت: ما متعهد به اطمینان از دسترسی همه افراد به بسته جامع با کیفیت و موثر خدمات سلامت بدون تحمل مشکلات مالی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، در هفتاد و دومین مجمع جهانی سلامت که در ژنو برگزار شد، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه قطعاً بر تلاش‌های پوشش همگانی سلامت در زمینه دسترسی به داروها، خدمات پیشرفته مراقبت بهداشتی و تکنولوژی خصوصاً بر افرادی که از بیماری مزمن رنج می کشند، اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: ما از سازمان جهانی بهداشت درخواست می‌کنیم که تأثیر این تحریم‌ها در راه دسترسی به پوشش همگانی سلامت را مورد ارزیابی قرار داده و اقدامات لازم از طریق مدیر کل سازمان ملل متحد و در نشست مقامات بلندپایه در زمینه پوشش همگانی سلامت که در شهریور سال جاری برگزار خواهد شد را انجام دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه تهدید آمیز، آسیب‌های زیادی به افراد بی گناه که نیازمند مایحتاج ضروری نظیر دارو و تجهیزات پزشکی هستند، وارد می‌کند و آنها به طور تبعیض آمیز به مردم آسیب زده و افراد آسیب پذیر در ایران را قربانی می‌کند. بنابراین ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که ایالات متحده آمریکا را به خاطر اقدامات غیر قانونی مستمر که نوعی "جنایت علیه بشریت" است را مورد بازخواست قرار دهند.

نمکی ضمن ابراز خرسندی از سخنرانی در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت با تمرکز بر: "پوشش همگانی سلامت: کسی خارج از پوشش نباشد"، گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و دولت قزاقستان برای برگزاری جشن چهلمین سالگرد آلماتا در آستانه قزاقستان قدردانی می‌کند.

وی با بیان اینکه شدیداً بر این باوریم که تقویت سیستم‌های بهداشتی عادلانه ترین، مؤثرترین و پایدارترین ابزار برای دستیابی به اهداف سه گانه سیزدهمین برنامه عمومی کار سازمان جهانی بهداشت است، افزود: امیدواریم تحولات سازمانی و ساختار جدید دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت با دستور کار جهانی مطابقت داشته باشد، اگر چه تجربه شخصی من زمانی که ۳۰ سال پیش به عنوان معاون وزیر بهداشت اسبق در امور بهداشتی عمومی خدمت می‌کردم، نشان می‌دهد که باید دپارتمان جداگانه برای بیماری‌های غیر واگیر ایجاد شود هر چند که تغییرات دیگر نیز برای مقابله با چالش‌های جهانی مؤثر به نظر می‌رسد با این حال، ما منتظر دیدن تأثیرات ملموس این اصلاحات در دفاتر منطقه‌ای و کشوری هستیم.

وزیر بهداشت، خدمات مراقبت اولیه بهداشتی در ایران در سه دهه گذشته را منطبق با کل جمعیت و با توجه ویژه به افراد فقیر و محروم و در حال گسترش دانست و گفت: زیرساخت‌های قوی سیستم بهداشتی، اثر بخشی خود را در بهبود بسیاری از شاخص‌های سلامت نظیر مرگ و میر نوزادان، پوشش ایمن سازی، مرگ و میر مادران و کاهش مرگ و میر و شیوع بیماری بخاطر بحران‌ها و وضعیت‌های اضطراری نشان داده است مثال این موفقیت‌ها مربوط به سیل ویرانگر اخیر است که بیش از سه میلیون نفر را بی خانمان کرد اما بیماری قابل توجهی شیوع نیافت.

نمکی از حمایت‌های فعالانه سازمان جهانی بهداشت و تمام آژانس‌های وابسته به سازمان ملل در پاسخگویی مشترک بحران سیل اخیر در ایران، قدردانی کرد.

وی از بیماری‌های غیر واگیر به عنوان یکی از چالش‌های اصلی جهانی یاد کرد و افزود: برای مثال در ایران ۳۸۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد که نیمی از این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است بنابراین، ما گزینه‌ای جز پذیرش زیرساختی در زمینه سیستم سلامت نداریم که پاسخگو به نیازهای جامعه باشد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: به کشورها پیشنهاد می‌کنیم که مدلی از ارائه خدمات را اتخاذ کنند که منطبق با شرایط آنها باشد. سه روز قبل، با حمایت قاطع رئیس جمهور، مردم و سازمان‌های مردم نهاد، یک کمپین در زمینه کنترل فشار خون را راه اندازی کردیم که هدفش کنترل مؤثر فشارخون بیش از دو میلیون نفر است علاوه بر این، ما برنامه‌هایی در زمینه بهداشت دهان و دندان و سلامت روان در دست اجرا داریم.

نمکی اظهار داشت: برای تقویت سیستم سلامت، از تلاش‌های اخیر ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت و صندوق جهانی برای آغاز برنامه‌ای برای ریشه کنی بیماری‌های همه گیر در پانزده کشور منتخب از طریق "خدمات ادغام یافته مبتنی بر نیاز جامعه" تشکر می‌کنیم و از سازمان جهانی بهداشت درخواست می‌کنیم که این ابتکار را به عنوان یک راهبرد برای مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کل منطقه گسترش دهد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ که مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قبول کردم، خود را متعهد کردم که مراقبت اولیه بهداشتی را تقویت، مراقبت‌های اولیه بهداشتی بر اساس نیاز کشور را توسعه، پرونده الکترونیک سلامت برای تمام خانواده‌ها و افراد را تکمیل، مشارکت بخش دولتی خصوصی را خصوصاً در خدمات پیشگیری و درمان سرپایی افزایش داده، یک سیستم ارجاع کارآمد را به وجود آورده، مدل ارائه خدمات بر اساس پزشک خانواده را گسترش داده، و کیفیت مراقبت را در تمام سطوح بهبود بخشیده و ارائه خدمات را به عشایر گسترش دهم.

وزیر بهداشت از جنبش‌های جهانی و صندوق‌های ویژه خواست تا خدمات ادغام یافته مبتنی بر نیاز جامعه و پنج محور راهبردی آن را گسترش دهند چراکه این رویکرد، وسیله‌ای برای اصلاحات در نظام سلامت برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت است.

نمکی در پایان با اشاره به میزبانی ایران از شصت و ششمین نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در شهریور ۱۳۹۷ از وزرای بهداشت کشورهای عضو برای حضور در این نشست در تهران دعوت کرد.

وزیر بهداشت، در آغاز این سخنرانی، بیانیه کشورهای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت را قرائت کرد.


نظر خود را ثبت کنید