کاهش آب رودخانه کرج؛ پایانی بر قزل‌آلای خال قرمز

  • تاریخ انتشار : 1398/3/22 ساعت : 09:11 - 4 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : البرز
‌یک استاد شیلات دانشگاه تهران با بیان اینکه ماهی قزل‌آلای خال قرمز یک ماهی در حال انقراض به شمار می‌رود و خاستگاه آن رودخانه کرج است، گفت: اگر طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران باعث افت آب رودخانه شود ماهی قزل‌آلای خال قرمز از بین خواهد رفت.

‌دکتر باقر مجازی امیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: ماهی قزل‌آلای خال قرمز یک ماهی در حال انقراض به شمار می‌رود که از سال ۱۳۴۰ تحت حفاظت قرار گرفته و به همین دلیل از نظر زیستی اهمیت بسیار بالایی دارد.

مجازی امیری افزود: رودخانه کرج که خاستگاه این ماهی است از سال‌های دور محل زندگی این ماهی بوده و در دوره‌هایی هم صید این ماهی به صورت تفریحی و گردشگری انجام شده است.

وی با بیان اینکه قزل‌آلای خال قرمز یک ماهی بسیار حساس به سطح اکسیژن آب است و به اکسیژن زیادی برای بقا نیاز دارد خاطرنشان کرد: در صورتی که حجم آب در محل زندگی این ماهی کم شود اکسیژن مورد نیاز هم به این ماهی نخواهد رسید و ماهی از بین خواهد رفت.

این استاد شیلات دانشگاه تهران ادامه داد: علاوه بر این، ماهی قزل‌آلای خال قرمز برای تخم‌ریزی و تولید مثل به مکان‌های مناسبی در رودخانه نیاز دارد، کاهش آب رودخانه کرج می‌تواند باعث از دست رفتن شانس تولید مثل در این نوع ماهی شود.

وی با بیان اینکه ماهی قزل‌آلای خال قرمز به هیچ وجه با روش‌های مصنوعی تکثیر نمی‌شود گفت: بنابراین برای حفظ این گونه ارزشمند بهترین کار این است که طبیعت و محل زندگی آن را دستکاری نکنیم.

مجازی امیری در خصوص احتمال تغییر در اکوسیستم رودخانه کرج با از بین رفتن ماهی قزل‌آلای خال قرمز هم هشدار داد و گفت: ماهی قزل‌آلای خال قرمز یک ماهی گوشتخوار است و از لارو حشرات و کرم‌های موجود در رودخانه تغذیه می‌کند، بنابراین اگر این ماهی از بین برود تعادل تعداد این حشرات به هم می‌ریزد و چرخه زیستی رودخانه کرج را دچار مشکل می‌کند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در خصوص ماهی قزل‌آلای خال قرمز وجود دارد این است که این نوع ماهی در آب‌های با کیفیت زندگی می‌کند بنابراین وجود آن در رودخانه کرج نشان از کیفیت بالای آب این رودخانه دارد چون قزل‌آلای خال قرمز به آلودگی حساسیت بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران و اثراتی که این طرح می‌تواند بر زیست ماهی قزل‌آلای خال قرمز در رودخانه کرج داشته باشد خاطرنشان کرد: این موضوع ممکن است منجر به کاهش آب رودخانه کرج و از بین رفتن ماهی قزل‌آلای خال قرمز شود.

امیری مجازی ادامه داد: طرح این تونل از سال ۸۴ شروع شده و یک بار هم به صورت آزمایشی در سال ۹۵ آب را از پشت سد به تهران منتقل کرده است، خشک شدن چشمه‌های منطقه، کاهش سطح ایستابی و خطر خشک شدن ۲۵ کیلومتر از رودخانه کرج از جمله تبعات زیست محیطی احتمالی است که برای این طرح عنوان شده و به همین دلیل در اجرای آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی افزود: اگرچه مجری طرح اخیراً اعلام کرده که حق‌آبه زیست محیطی و کشاورزی رودخانه کرج اعمال خواهد شد اما هیچ کس نمی‌تواند در طول سال‌های آتی این را تضمین کند که با وجود تونلی این چنینی در بالا دست آب رودخانه کرج همچنان جریان داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران در پایان اعلام کرد: در کنار همه این مسائل، این طرح می‌تواند منجر به از بین رفتن گونه ارزشمند ماهی قزل‌آلای خال قرمز شود و باید به این موضوعات زیست محیطی توجه کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید